اعدام فاضل خداداد هم روند فساد اقتصادی را متوقف نکرد

جهان صنعت نیوز|  عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد درباره شناسایی و برخورد با حساب های بانکی اجاره ای، گفت: بانک ها در فکر منافع خود هستند و کاری ندارند که پول و گردش مالی در حساب ها از کجا آمده و چگونه به دست آمده است.


نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، افزود: فردی یک کاسب یا کارمند عادی بوده و حقوق حداکثری ۵ میلیون تومانی دریافت می کند و یک باره ۲ میلیارد تومان به حساب این فرد واریز می شود، اما بانک به یک نهاد نظارتی بالادست این موضوع را اعلام نمی کند تا مشخص شود که چگونه پول میلیاردی در حساب این فرد گردش می کند، چراکه به فکر گردش سرمایه در بانک خود است.

وی با بیان اینکه در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گزارشی ارائه شد مبنی بر اینکه فردی چوپان در یک استان کویری زندگی می کرد اما حساب بانکی این چوپان در اختیار عده ای بود که میلیاردی در آن گردش نقدینگی داشتند، ادامه داد: پس از مدت زمانی که متوجه شدند گردش مالی این حساب زیاد است و با توجه به اینکه این اتفاق در یک شهر کوچک رخ می داد، بانک به این گردش حساب مشکوک شد چراکه فعالیت تولیدی زیادی در این شهر صورت نمی گرفت.

یوسفیان ملا تاکید کرد: پس از بررسی ها مشخص شد که صاحب حساب یک چوپان است که از اعداد و ارقام چیزی نمی داند و تنها این حساب را برای دریافت حقوق چوپانی افتتاح کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک تکلیف برای بانک ها مشخص کرده اند مبنی بر اینکه بیش از ۱۵ میلیون تومان نباید بدون حساب و کتاب واریز شود که این مبنا جز اینکه کاغذ و وقت افراد را بگیرد دستاوردی نداشته است، افزود: بانک ها در فکر اعداد و ارقام خود هستند، چراکه صفر بیشتر برای آنها به معنای گردش مالی و درآمد بیشتر است، بنابراین به فکر مرجع نظارتی و قضایی نیستند و قانون هیچ تکلیفی برای آنها قائل نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در گزارشی مشخص شده که یکی از واردکنندگان بزرگ خودرو که در رده سوم واردکننده ها است حتی یک فتوکپی شناسنامه در اتاق بازرگانی و سازمان امور مالیاتی ندارد به این دلیل که نخواهد عوارض و مالیات پرداخت کند و براین اساس هیچ سابقه و ردی از خود بر جای نگذاشته است.

وی با بیان اینکه در بررسی پرونده ای دیگر گردش مالی فردی به میلیاردها تومان می رسید اما با بررسی ها مشخص شد که تحت پوشش یکی از نهادهای حمایتی است، تصریح کرد: تمام این موضوعات و پرونده ها نشان می دهد که راه برای انجام فساد باز است.

یوسفیان ملا افزود: فردی۱۰۰ میلیون تومان پول کثیف از راه قاچاق و سایر راه ها کسب کرده و به پولشویی دست می زند چراکه در غیر اینصورت با مشکل مواجه می شود.

وی با بیان اینکه ممکن است فردی اجازه دهد تا افراد با حساب بانکی اش فعالیت کنند و ماهانه ۱۰ میلیون تومان دریافت کند، ادامه داد: در مابقی موارد ممکن است فرد حتی مطلع نباشد و مدیری برای یک کارگر حسابی باز کند و حتی اجازه ندهد فرد اطلاع پیدا کند که چه میزان گردش حساب از این طریق انجام می شود.

عضو ناظر مجلس در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار کرد: اگر فردی بخواهد در کشور تخلفی انجام دهد راه باز است، لذا نباید تمام فشارها به قوه قضاییه وارد شود در حالی که دست فاسدان باز گذاشته شده است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه چرا وقتی فاضل خداداد و مرتضی رفیق دوست محاکمه شدند راه حلی اندیشیده نشد که پرونده بعدی باز نشود، افزود: فاضل خداداد اعدام و پرونده اش بایگانی شد، اما پس از آن شهرام جزایری، امیر منصور آریا و بابک زنجانی و سلطان های مختلف متولد شدند و راه های فساد بسته نشد.

یوسفیان ملا با بیان اینکه اگر راه فساد بسته باشد دیگر نیازی نیست که پرونده های متعدد به قوه قضاییه ارسال شود، ادامه داد: در حال حاضر صدها و هزاران نفر از حساب های دیگران استفاده می کنند و هیچ نهادی بر آن نظارتی ندارد.

وی تاکید کرد: در کشورهای مختلف دنیا زمانی که پولی وارد آن می کشور می شود مسئولان مربوطه سوال می کنند که این نقدینگی برای چه به آن کشور ورود پیدا کرده و آیا این اسکناس ها کثیف هستند و فرد واردکننده پول به دنبال پولشویی است، یا خیر؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر فردی باید به اندازه کوپن زندگی اش گردش مالی داشته باشد، تصریح کرد: اگر فردی صاحب یک واحد تولیدی هزار میلیارد تومانی است نباید از همان دسته چکی استفاده کند که به یک کارگر عادی می دهند.

اقتصاد کلان
شناسه : 32667
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا