اصلاح بودجه با هدف شکستن «شاخ دولت»!

غلامعلی جعفرزاده * لایحه پرچالش بودجه ۱۴۰۰ روز گذشته پس از اعمال مواردی اصلاحی از سوی دولت با گذشت حدود دو ماه و نیم از تقدیم لایحه اولیه بودجه به مجلس، بالاخره به تصویب نمایندگان رسید در حالی که تغییرات و اصلاحیه‌های دولت، تغییرات فاحش و اثرگذاری نیست و نشان می‌دهد صرفا مجلس می‌خواست با این فضاسازی‌ها و ایرادتراشی‌ها، شاخ دولت را بشکند!

مجلس با اعمال فشار و اصرار بر بازگرداندن لایحه بودجه به دولت و تاکید بر اصلاح لایحه، تنها به دنبال نشان دادن قدرت خود به دولت بود و اینکه بگوید «ما هستیم»! اما نکته‌ای که وجود دارد، قدرت افکار عمومی است که نشان داد با فشار بر پارلمان، می‌تواند آنها را از مسیر رفتارهای کودکانه‌ای که در مقابل دولت در پیش گرفته است، دور کند.

تصویب و تایید لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس آن هم پس از اصلاحیه‌های بسیار جزئی در دولت، به واسطه فشاری بود که افکار عمومی و رسانه‌های بی‌طرف بر پارلمان وارد کردند. تصویب بودجه در مجلس بعد از اصلاحیه‌های کوچک دولت نشان داد که بهارستان‌نشینان فقط دنبال بهانه‌گیری بوده‌اند و این تغییرات ناچیز را خود مجلس که اختیارات وسیعی دارد هم می‌توانست اعمال کند و نیازی به این همه جار و جنجال چند ماهه نبود.

بنابراین تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۰ با وجودی که اصلاحیه خاصی روی آن اعمال نشده و صرفا جابه‌جایی چند عدد و رقم است، نشانگر رفتار سیاسی و لجبازی کودکانه مجلس در قبال دولت است؛ لجبازی‌ای که صرفا وقت و هزینه مردم و بیت‌المال را هدر داد.

اواخر بهمن‌ماه است و اگر قرار باشد مجلس در این فرصت کوتاه باقی‌مانده لایحه بودجه را بررسی کند، بودجه‌ای سرهم‌بندی و فرمالیته و پرایراد خواهد بود چرا که زمانی تا پایان سال باقی نمانده است.

در صورتی که اگر مجلس ابتدا بدون حب و بغض و کینه‌توزی منافع ملی را در نظر می‌گرفت و اعلام می‌کرد با وجود اشکالات بودجه، آن را می‌پذیرد ولی به طور منطقی مشکلات آن را در جلساتی با دولت رفع می‌کرد، می‌توانست در موعد مقرر پس از تصویب به شورای نگهبان بفرستد و در نتیجه بودجه سال ۱۴۰۰ را به موقع آماده کند در حالی که کلیات بودجه فعلی باید به کمیسیون تلفیق برود و بعد به صحن علنی بیاید و در آنجا هفت هزار پیشنهادی که مطرح شده است را بررسی کند!

سوال اینجاست که چرا مجلس دست به لجبازی زد و چنین فرصتی را از مردم گرفت؟ هزینه‌ای که مجلس با این تعلل به کشور وارد کرده است بسیار زیانبار است.

بودجه پس از تایید کلیات، در بخش جزئیات باید بند به بند و ماده به ماده در صحن علنی بررسی شود اما با توجه به اینکه رییس و نایب رییس مجلس یازدهم هیچ‌گونه تجربه‌ای در بررسی بودجه ندارند، کار بسیار سختی را پیش‌رو خواهند داشت.

پس با توجه به شرایط موجود، بعید است بررسی جزئیات بودجه در بخش هزینه‌ای و درآمدی تا پایان سال و در این فرصت کوتاه و تجربه ناکافی هیات‌رییسه به اتمام برسد و قطعا کار به بودجه چنددوازدهمی خواهد رسید؛ همان اتفاقی که تا پیش از پذیرش اصلاحیه از سوی دولت هم قرار بود بیفتد.

بودجه باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود، اول بخش درآمدها و بعد بخش هزینه‌ها ماده به ماده در صحن علنی به تصویب برسد، سپس به شورای نگهبان برود، بعد ایرادات شورای نگهبان در صحن مجلس رفع شود و اگر صحن نتوانست ایراد را برطرف کند، دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع دهد و پس از رفع ایراد به صحن بیاید و باز به شورای نگهبان برود و در صورت عدم پذیرش اشکالات شورای نگهبان از سوی مجلس، برای رفع مشکل به مجمع تشخیص مصلحت برود تا آنجا درباره مصوبات  تصمیم‌گیری شود و …

پس به طور قطع در این فرصت یک ماهه باقی‌مانده تا پایان سال، چنین اتفاقی محال است و باید منتظر بودجه چنددوازدهمی باشیم. بنابراین مجلس یازدهم به دلیل بی‌تجربه بودن وارد بازی‌ای شد که فقط هزینه‌ای سنگین برای مردم تراشید و مردم در این باره بسیار متضرر شدند. حالا پس از این همه قیل و قال و صرف وقت و هزینه، هنوز ابتدای راه بودجه‌ایم و باید گفت نقطه سرخط!

* عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 172426
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا