استوک را با تاناکورا اشتباه نگیرید

به گزارش جهان صنعت نیوز:  استوک و کالای استوک به چه چیزی گفت می شود ؟ فرق استوک با تاناکورا چیست ؟ در اصطلاح زبان خارجی استوک یا پوشاک استوک یعنی کالای و یا پوشاک ذخیره شده و یا کالای انبار شده.

در زبان فارسی نیز  استوک به کالای خارجی گفته می شود که ‏به صورت تازه وارد بازار می شوند. یا خودمانی تر بخواهیم حساب کنیم پوشاک استوک، کالای استوک و وسایل استوک از این قبیل همان تاناکورا است که برخلاف اجناس تاناکورا که دست دوم و مستعمل هستند و احتمال انتقال بیماری های پوستی را دارند، کاملا نو و تازه  هستند.

همچنین کاملا بهداشتی هستند و هیچ گونه خطری برای بهداشت افراد نداشته و تمامی محصولات استوک در اصل بدلیل فروش نرفتن از انبار و سطح فروشگاه های لباس اروپایی جمع آوری شده اند که با نام پوشاک استوک مارک دار اروپایی نیز شناخته می شوند.

چرا اجناس استوک در خارج مصرف نمی شود؟

شاید این سوال پیش بیاید که اگر این اجناس تازه است چرا در خارج از کشور مصرف نمی شود و برای کشور ما ‏صادر می شود و آیا استوک همان تاناکورا است؟ در پاسخ به این سوالات باید به واقعیت های کالای استوک اشاره کرد .

این اجناس در خارج به دلایل زیر مصرف نمی شود :
‏۱- اختلاف نظر و سلیقه مشتریان در انتخاب پوشاک ( با توجه به تنوع فراوان مدها و طراحی های مختلف و به روز پوشاک مردانه، پوشاک زنانه و پوشاک بچه گانه)

۲-  از مد افتادن یک محصول در بازه های زمانی ( مثلا مد بهاره برای تابستان )

۳- بعضی از فروشگاه های بزرگ جهت تبلیغات به مشتریان خود چند روز فرصت بازگشت محصول بدون هیچ دلیل را می دهند که اگر مشتری احساس کرد این جنس را نمی پسندد بدون اینکه آنرا استفاده کند می تواند به فروشگاه عودت داده و تعویض کند.

۴-  با توجه به تخفیف های اعمال شده به مناسبت های مختلف مثلا شروع کریسمس جنس های پرطرف دار فروخته شده و بقیه کالاها در انبار فروشگاه هایی بزرگ می ماند.‏

۵- رقابت بین تولید کنندگان بزرگ که همواره سعی می کنند اجناسی با تاریخ تولید به روز را در سطح فروشگاه نگه دارند و تمایلی به نگه داشتن جنس به میزان بیشتر از سه الی شش ماه در سطح فروشگاه های زنجیره ای خود ندارند .

تعریف استوک در دیگر بازارها

گفتنی است در بازار کالاهای دیگر به جز پوشاک، استوک معنی دست دوم می دهد.  در واقع امروزه در کشور ما با توجه به نوسانات که در زمینه ارز اتفاق می افتد و همچنین بالا رفتن قیمت های درجه ۱ لوازم برقی و سایر لوازم ها استفاده از استوک شاید بتواند هزینه های ما را مدیریت کند .

استوک (Stock) در زبان انگلیسی به معنی کالای ذخیره و یا موجود در انبار است اگرچه در زبان فارسی برای انواع کالاهای دست دوم بکار برده می شود.  

اینکه “استوک” چگونه و چرا چنین تعبیری در فارسی پیدا کرده است در این بحث نمی گنجد ولی آنچه که مشخص است این است که کالاهای دست دوم را عموما با نام استوک میشناسیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 89012
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا