استفاده همگانی از ماسک مانع بروز موج دوم کرونا می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مسعود مردانی ، متخصص بیماری های عفونی روز چهارشنبه اظهار داشت: در حال حاضر که فاصله گذاری اجتماعی را کمتر رعایت می کنیم و از طرف دیگر مجبور به فعال شدن کسب و کار و مشاغل از جمله بازارها، کارخانه ها، مراکز آموزشی و تفریحی هستیم، بهترین کار برای کنترل و پیشگیری از بیماری کرونا، استفاده همگانی از ماسک است.

وی تاکید کرد: اگر ۵۰ درصد جامعه ماسک معمولی استفاده کنند، علاوه بر محافظت از خودشان، از سرایت و انتقال بیماری به دیگران به مقدار چشمگیری هم جلوگیری شده به این معنی که استفاده از ماسک سبب محافظت همگان در برابر بیماری می شود.

مردانی ادامه داد: نتایج مطالعه دانشگاه کمبریج نشان داد جوامعی که فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نمی کنند، استفاده همگانی از ماسک می تواند در جلوگیری از انتقال بیماری در این جوامع بسیار کمک کننده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مطالعه اپیدمیولوژیک در دانشگاه کمبریج هم نشان می دهد که اگر ۱۰۰ درصد جامعه از ماسک پارچه ای استفاده کنند، موج دوم بیماری ۱۸ ماه به تاخیر می افتد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اگر این موضوع محقق شود، حتی می تواند تا رسیدن واکسن، مردم را از ابتلا به بیماری کرونا حفاظت کرد.

وی ادامه داد: در صورتی که فاصله گذاری اجتماعی تقریبا رعایت نمی شود و ابزارهای نظارتی قوی روی کسب و کارها هم وجود ندارد، بهترین کار همگانی شدن استفاده از ماسک پارچه ای است. به طور مثال رستوران ها باید با ۵۰ درصد ظرفیت کار کنند، اما نظارت دقیق وجود ندارد که این موارد به دقت رعایت شود.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار امیدواری کرد که با تلاش حداکثری دستگاه های متولی، ماسک های پارچه ای با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

مردانی، انجام مسافرت های غیرضروری و تعجیل در بازگشایی را مهمترین عوامل افزایش موارد ابتلا و در نتیجه مرگ ناشی از بیماری کرونا اعلام کرد و گفت: تعجیل در بازگشایی ادارات، مشاغل و محافل و اماکن عمومی و تفریحی، آموزشی و همچنین مسافرت های غیرضروری سبب افزایش مبتلایان و در نتیجه بالا رفتن مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مردم ضمن نرفتن به مسافرت های غیرضروری و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، می توانند از شیوع بیشتر بیماری کرونا و در نتیجه افزایش بستری و مرگ و میر جلوگیری کنند.

مردانی به سه رقمی شدن مرگ و میر ناشی از کرونا در روز شنبه و یکشنبه هفته جاری (۲۴ و ۲۵ خرداد ماه) اشاره کرد و گفت: مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور حدود یک ماه گذشته یک رقمی بوده و به حدود ۴۰ نفر می رسید اما در روزهای اخیر این آمار سه رقمی شده است.

وی تاکید کرد: مردم با انجام کارهایی مانند پرهیز از سفرهای غیرضروری، شست و شوی مکرر دست با آب و صابون و استفاده از ماسک می توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 115111
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا