استعفای نمکی آری یا خیر؟!

 به گزارش جهان صنعت نیوز: چه‌بسا پیش‌تر وزیر بهداشت گفته بود: «کسی به حرف من درباره مدیریت سفرها در ایام عید گوش نداد! پیش از عید به روسای دانشگاه‌‌های علوم پزشکی تاکید کردم که تلاش زیادی را برای کنترل کرونای انگلیسی داشته باشند و همه آماده‌باش بودند اما متاسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم.» همین سخن کافی بود تا منتقدان او را فردی بی‌لیاقت در به کرسی نشاندن دستوراتش بنامند و بگویند: «چرا وقتی مسوولان ستاد مقابله با کرونا و تصمیم‌گیرندگان کشور به حرف شما گوش نمی‌دهند، این مسوولیت را ترک نمی‌کنید تا اعتراض خود را نشان دهید؟!»

اگرچه برخی دیگر از منتقدان بر این عقیده‌اند که تا پایان دوره نمکی سه ماه بیشتر نمانده و با استعفای وی هم تغییری در وضعیت کرونا صورت نمی‌گیرد، زیرا تصمیمات نهایی را افراد دیگری می‌گیرند نه وزارت بهداشت. در حالی که در کشورهای درگیر دیگر وزارت بهداشت تصمیمات نهایی را درباره کنترل کرونا می‌گیرد و دیگر سازمان‌ها از دستورات وی اطاعت می‌کنند. چه‌بسا چند ماه پیش ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس گفته بود: «از منبع موثق شنیدیم که محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور دکتر نمکی وزیر بهداشت را تهدید کرده که در صورتی که با دولت هماهنگ نباشد، باید استعفا دهد.» اما طبق معمول همیشه کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو این حرف را تکذیب کرده و در ادامه گفته بود: «این شایعه کاملا بی‌پایه و اساس است و علاوه بر حمایت‌های رییس دفتر رییس‌جمهوری که در همه مراحل انجام شده، هفته گذشته وزیر بهداشت از اقدامات دکتر واعظی قدردانی کرد.» این در حالی است که ما بارها شاهد عدم اجرای تصمیمات و هشدارهای وزیر بهداشت از سوی دولت و دیگر سازمان‌ها بوده‌ایم. بنابراین با این وضعیت مشخص نیست اگر نمکی استعفا دهد و فرد دیگری روی کار بیاید آیا وضعیت در خصوص بحران کرونا بهبود پیدا می‌کند یا خیر!؟

کسی به حرف‌های نمکی گوش نمی‌کند!

اما یکی از افرادی که با استعفای نمکی موافق است، دکتر ایرج خسرونیا است. وی رییس انجمن متخصصان داخلی است که در خصوص عملکرد وزارت بهداشت در بحران کرونا به «جهان‌صنعت» می‌گوید: به عقیده من وزارت بهداشت در این دوران پاندمی تمام تلاشش را برای کنترل بیماری انجام داده است. بنابراین دیگران اجازه نمی‌دهند عملکرد بهتری داشته باشد. در حال حاضر یک یا دو نماینده از وزارت بهداشت در کمیته کشوری مقابله با کرونا حضور دارد. مابقی افراد کمیته از جمله وزیر کشور، نیروی انتظامی و مجلسیون در آن حضور دارند، قاعدتا هیچ‌کدام از آنها پزشک نیستند و سابقه درمانی و آگاهی کافی در خصوص مهار بیماری ویروسی ندارند. در نتیجه اظهارنظرهای این افراد موجب کارشکنی وزارت بهداشت می‌شود. بنابراین نظر اکثریت همیشه بر عقیده وزارت بهداشت غالب می‌شود. به عقیده من گرچه همین افراد باعث آشفتگی و موج جدید کرونا در ایران شدند، به همین خاطر باید برای حل معضل بیماری کرونا کمیته‌ای از افراد آگاه به واکسیناسیون، درمان و پیشگیری تشکیل شود.

وی افزود: وقتی نمکی، وزیر بهداشت پیش از تعطیلات نوروز طی اطلاعیه اعلام کرد که برای کنترل کرونا مردم نباید به سفر روند، اگر مابقی اعضا حرف ایشان را قبول داشتند، باید جاده‌ها را بدون معطلی می‌بستند. اما دیدیم که این‌گونه نشد. با این حال اگر اعضای کمیته کشوری مقابله با کرونا حرف‌های وزیر بهداشت را قبول ندارند، بهتر است فرد دیگری را به جای او انتخاب کنند تا حداقل به حرف‌هایش گوش دهند.

نمکی استعفا دهد

خسرونیا با تاکید بر استعفای وزیر بهداشت بیان کرد: بنده اگر وزیر بودم و چنین شرایطی را داشتم قطعا استعفا می‌دادم. بلکه فرد دیگری روی کار بیاید تا حداقل دیگران به حرف‌هایش گوش دهند چرا که با التماس و دعا کووید۱۹ مهار نمی‌شود. هر چه بیشتر در کنترل کرونا تعلل کنند افراد زیادی جان می‌بازند. امروزه آمار فوتی‌های روزانه تهران به ۱۰۰ تن رسیده است. وقتی کسی احترامی برای نمکی قائل نیست بهتر است کناره‌گیری کند، مگر میز و صندلی چقدر ارزش دارد. چه‌بسا ایشان تنها سه ماه دیگر می‌تواند بر آن صندلی بنشیند اما با استعفا آبروی خودش را کمی حفظ می‌کند. شاید بهتر است عطا را به لقایش ببخشد.

وی افزود: در حال حاضر موضوعی که ما در حال مشاهده هستیم این است که حرف نمکی در کمیته خریداری ندارد. البته این امر را خود آقای نمکی می‌داند. اگرچه چند روز پیش رییس‌جمهور گفت دیگران درباره کرونا اظهارنظر نکنند و فقط یک نفر که ما تعیین کردیم درباره مسائل کووید۱۹ سخن بگوید. این حرف ایشان یعنی اینکه دیگر آقای حریرچی صحبتی نکند. گرچه فردی که روحانی تعیین کرده پزشک نیست و سابقه درمانی ندارد.

رییس انجمن متخصصان داخلی در آخر گفت: باید توجه داشته باشید که بیماری کرونا مختص ایران نیست و سرتاسر جهان این بیماری تلفات انسانی و اقتصادی داده است. بنابراین به عقیده من باید گروهی از کارشناسان زبده پزشکی، میکروب‌شناس‌ها، پزشکان داخلی، عفونی و اپیدمیولوژیست‌ها وارد تصمیم‌گیری‌های کنترل کرونا شوند. وگرنه اگر همین گروه غیرپزشک و کارشناس برای پاندمی کرونا تصمیم‌گیری کنند وضع از همین هم بدتر می‌شود. زیرا مگر امنیت ایران توسط کشور دیگری مورد تهدید قرار گرفته که تمام مشاغل امنیتی در کمیته ملی مقابله با کرونا حضور دارند غیر ‌از پزشکان و متخصصان بهداشت در حالی که امروزه حضور این افراد در کمیته الزامی است.

نمکی اختیاری ندارد

این در حالی است که دکتر ایرج فاضل، فوق تخصص جراحی عروق و ترومای تهران استعفای نمکی را بی‌فایده دانست و به «جهان‌صنعت» گفت: عملکرد سازمان‌های مختلف در قبال بیماری کرونا شامل تعدادی دستورات است که این اختیارات و نفوذ هم باید به آن سازمان‌ها داده شود. امروزه تصمیمات زیادی در سازمان‌های متفاوتی گرفته می‌شود اما بسیاری از آنها اجرا نمی‌شود و این امر به حساب وزارت بهداشت نوشته می‌شود. در صورتی که امروزه باید وزارت بهداشت تصمیم نهایی را بگیرد و دیگران از دستورات او پیروی کنند. چه‌بسا بستن جاده‌ها و مراکز و لاک‌داون شهرهای قرمز به عهده وزارت بهداشت نیست. وظیفه تمام این امور به عهده وزارت کشور و قوای انتظامی است. بنابراین وزارت بهداشت اختیاراتی برای کنترل بیماری کرونا ندارد ولی همگان، تمام این ناکارآمدی‌ها را از چشم وزارت بهداشت می‌بینند در صورتی که این امر منصفانه نیست. وزارت بهداشت بارها راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری را گفته اما متاسفانه هیچ‌کدام از حرف‌های نمکی مورد توجه مسوولان و مردم واقع نشد و نتیجه بی‌توجهی‌ها، وضعیت سیاه تهران است.

وی افزود: به عقیده من وزارت بهداشت آن بخشی که به عنوان وظیفه بر دوشش بوده را به خوبی انجام داده است. در حالی وزارت بهداشت نقشه راه مهار کرونا را ترسیم کرده است که هنوز هیچ‌یک از آنها اجرایی نشده است. چه‌بسا اجرایی نشدن آنها هم هیچ ارتباطی به وزارت بهداشت ندارد. با وخیم شدن اوضاع نمکی و دیگر متخصصان و کارشناسان بهداشت تاکید بر لاک داون داشتند تا این بیماری ریشه‌کن شود. انجام آن یک امر فوری و ضروری بود اما آیا وزارت بهداشت اختیار لاک داون و تعطیلی شهرهای قرمز را داشت؟! مسوولان دیگر دستورها را صادر می‌کنند و وزارت بهداشت راهی جز اطاعت ندارد.

استعفای نمکی چاره کار نیست!

فاضل با تاکید بر اینکه با استعفای نمکی اوضاع بهتر نمی‌شود، بیان کرد: بنده بر این عقیده هستم که با استعفای وزیر بهداشت هیچ چیز تغییر نمی‌کند. حداقل یکی از سوابق خوب دکتر نمکی کار کردن در حیطه محیط و بهداشت است، زیرا در گذشته یکی از موافق‌ترین معاونین بهداشت بوده است. بنابراین تغییر دکتر نمکی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. اگر قرار بر عدم اجرایی شدن دستورات وزارت بهداشت باشد، هر فرد دیگری هم روی کار بیاید وضع همین است چرا که وزارت بهداشت بارها تمام پیک‌ها را پیش‌بینی کرده بود و در خصوص آن هشدارهایی به مردم و مسوولان داده بود اما گوش شنوایی برای هشدارهای وزارت بهداشت وجود ندارد.

وی افزود: امروزه سازمان‌های مختلف تصمیمات متفاوتی بدون هماهنگی می‌گیرند که در حیطه خودشان هم به اجرا در می‌آید، که نتیجه این بی‌هماهنگی وضعیت وخیم امروزه تهران و دیگر شهرهای درگیر است. شیوع بیماری کرونا مختص به ایران نیست بلکه در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. در همین راستا کشورهای مختلف برای کم کردن خطرات مرگ و میر با توجه به نظامی که داشتند تا حدود موفق بودند. کشور ما موفق‌ترین نبود ولی توفیقاتی در این باره داشتیم. اگر در برخی از نقاط دنیا این ویروس کنترل شده، به دلیل نوع حکومت و انسجامی است که دارند. متاسفانه در حال حاضر انسجام لازم را برای مهار کرونا در کشور نداریم. بنابراین پیش از این هم نمی‌شود انتظار داشت.

نمکی پوپولیست است

دکتر علی سیفی متخصص جراح عمومی، با تاکید بر اینکه نمکی دارای خرد جمعی نیست به «جهان‌صنعت» گفت: به عقیده من آقای نمکی به معنای واقعی یک پوپولیست است زیرا ایشان به هیچ‌وجه تابع خرد جمعی نیست و تصمیمات او بر اساس نظرات کارشناسانه نیست. بنده نمی‌دانم روی چه حساب و کتابی ایشان به عنوان وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی انتخاب شدند. انگار قحط‌الرجال بوده است. عملکرد نمکی در دوران کرونا بسیار ضعیف بوده است. در این ۴۰‌ساله ما با دو بحران روبه‌رو شدیم: یکی جنگ هشت‌ساله تحمیلی که تعداد زیاد مجروحان نفس ما را گرفته بود اما به خوبی توانستیم از آن گذر کنیم و دیگری بحران کرونا که تعداد فوتی‌ها و مجروحان حتی از دوران جنگ هم فرا‌تر رفته است. اما در حل این معضل در تنگا هستیم. فرق آن زمان با حالا این است که در دوران جنگ پزشکان دستورات و تصمیمات نهایی را می‌گرفتند و نظرات کارشناسانه خود را بر کرسی می‌نشاندند اما امروزه تمام متخصصان و پزشکان در کنج خانه یا بیمارستان به سر می‌برند. امروزه تعدادی پزشک در ستاد حضور دارند که فقط دوست دارند در تلویزیون و دیگر رسانه‌ها مصاحبه کنند، در صورتی که یکی از وظایف وزیر بهداشت کشور خدمت به مردم است، نه اینکه مکرر به مردم توهین کند. اگر وضعیت ایران وخیم‌تر هم شود نمکی باید به فکر راه چاره باشد نه اینکه مردم را تحقیر و به آنها توهین کند.

وی افزود: بنده همان اوایل شیوع، کرونا گرفتم که متاسفانه به جای اینکه بیماران را درمان کنند آنها را وارد آزمایش‌ها و تحقیقات می‌کردند که در همین حین بسیاری از آنها به دلیل قصورات پزشکی فوت کردند. متاسفانه برخی هم به واسطه همین امر به عنوان کاسبان کرونا از این آزمایش و فوتی‌ها سود می‌بردند.

استعفا فرار به جلو است

سیفی با تاکید بر این نکته بیان کرد: ابتدا باید توجه داشته باشید که مدیریت کرونا به شخص خاصی مرتبط نیست بلکه خرد جمعی است. وزیر بهداشت فقط به مردم دستور می‌دهد در خانه بمانند، در صورتی که مردم نان شب ندارند که بخورند. به عقیده من نمکی باید مطالب درمانی، پیشگیری و آموزشی را در صدا‌و‌سیما مطرح کند. ایشان اصلا صلاحیت مدیریت بیماری کووید۱۹ را ندارد چرا که هیچ فردی برای حرف‌های نمکی تره هم خرد نمی‌کند. از سویی با انتصاب‌های اشتباه در وزارت بهداشت مسائل را برای مهار کرونا پیچیده کرده است. بنابراین کنترل کرونا باید در سطح کلان مدیریت کشور صورت گیرد. همچنین با استعفای وزیر بهداشت هیچ گره‌ای باز نمی‌شود. استعفا تنها یک فرار به جلو است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182890
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا