استراتژی کوتاه مدت برای آینده فروش نفت

جهان صنعت نیوز| نشست شماره ۱۷۸ کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با مخالفت روسیه برای کاهش ۱.۵میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت جهان روبرو شد. موضوعی که در نهایت باعث شد قیمت نفت برنت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

به گفته کارشناسان، شکست مذاکرات اوپک در روزهای گذشته، بدترین اتفاق در طول تاریخ این سازمان بوده است. بر این اساس شاهد این بودیم که تلاش‌های عربستان و متحدانی از جمله عراق و امارات برای کاهش بیشتر تولید نفت نتیجه نداد به طوری که غیراوپکی‌ها به رهبری روسیه حاضر به کاهش بیشتر تولید برای سه ماهه دوم سال نشدند.

از این رو نه تنها مشخص نیست چه آینده ای در انتظار بازار نفت است بلکه مشخص نیست اقتصاد نفتی ایران در سال آینده با چه وضعیتی روبرو خواهد شد.

بر همین اساس به تازگی وزیر انرژی الجزایر در پی شکست نشست اخیر اعضای اوپک پلاس و سقوط بی‌سابقه قیمت جهانی نفت اعلام کرد که در شرایط کنونی به تصمیم فوری برای ایجاد توازن در بازار جهانی نیازمندیم.

محمد عرقاب اعلام کرد که کشورش از جمعه گذشته و پس از شکست نشست اوپک پلاس برای تمدید توافق کاهش تولید نفت، به منظور همفکری در خصوص آینده بازار به تماس‌های پیاپی خود با تولیدکنندگان نفت ادامه داده است.

بودجه انقباضی و همراه با تورم

در همین خصوص رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: عدم مشارکت روسیه در اتخاذ تصمیم نشست شماره ۱۷۸ کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) ناظر بر این بود که قیمت جهانی نفت آنچنان با کاهش مواجه شود که برای صادرات نفت آمریکا مقرون به صرفه نباشد.

رضا پدیدار افزود: این اقدام یک استراتژی کوتاه مدت برای آینده فروش نفت با قیمت های ۶۰ تا ۷۰ دلار در سه ماهه سوم سال ۹۹ خواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شکست اوپک و کاهش بیشتر قیمت نفت می تواند منجر به کسری بودجه دولت در سال آینده شود، گفت: در مورد بودجه سال آینده ایران، نفت جایگاهی ندارد و منابع مالی مورد نیاز دولت از طریق فروش فرآورده های هیدروکربوری، پتروشیمی و نیز سایر اقلام فلزی و معدنی تامین خواهد شد.

پدیدار بیان کرد: تنها این محصولات هستند که قدرت ارز آوری را برای کشور فراهم می‌کنند و درآمد های مستقیم دولت از مالیات، سود شرکت های دولتی و انتشار اوراق قرضه ملی تامین می شود.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، بودجه سال آینده انقباضی و همراه با تورم اقتصادی خواهد بود و کوچک شدن اقتصاد ملی ایران را به دنبال خواهد داشت.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 93773
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا