استراتژی خروج

به گزارش جهان صنعت نیوز: دونالد ترامپ ۷۰ روز فرصت دارد تا جو بایدن را تضعیف کند، حتی اگر در نهایت تسلیم شود. دو هفته قبل از روز انتخابات، رییس‌جمهور دونالد ترامپ واشنگتن را با یک دستور اجرایی که می‌تواند سیستم خدمات کشوری ۱۴۰ ساله این کشور را از هم بپاشاند، مبهوت کرد. کاخ سفید اصرار داشت این اقدام که اخراج وکلای دولت، دانشمندان و سایر کارمندان در موقعیت‌های سیاستگذاری را با قرار دادن آنها در یک طبقه‌بندی جدید شغل تسهیل می‌کند، برای حذف افراد بی‌کفایتی که تحت قوانین فعلی محافظت می‌شوند، طراحی شده است. اما ناظران خشمگین در دولت و خارج از دولت نگران بودند که این امر به ترامپ اجازه می‌دهد اختیار بیشتری برای اخراج افرادی که به نظر او بی‌وفا هستند یا برای تضعیف برنامه خود تلاش می‌کنند، انجام دهد.

با این حال‌ برای کسانی که در حلقه جو بایدن بودند‌، این اقدام به معنای آشکار کردن سیستم خدمات مدنی این کشور‌، به عنوان یک تهدید مستقیم تلقی می‌شد؛ نشانه‌ای از خسارتی که ترامپ می‌تواند وارد کند در حالی که او هنوز
۷۰ روز تا زمان تحلیف فرصت دارد و  بر سر قدرت است؛ روزی که قدرت ریاست‌جمهوری رسما دست به دست شود و ترامپ پس از پیروزی بایدن هیچ کاری در رفع این نگرانی‌ها انجام نداده است.

از این دست دستورات اجرایی مانند دستورالعمل برای بخشش‌های ریاست جمهوری، از احکام نظارتی تا انتصابات قضایی و حتی اقدامات نظامی، روسای جمهور در طول تاریخ ایالات متحده داشته‌اند و از زمان باقی مانده خود در کاخ سفید برای حفظ میراث خود انجام داده‌اند. اما با توجه به اینکه ترامپ مرزهای طبیعی رفتار یک رییس‌جمهور را که برخی از آنها نیز نابود شده است، درنوردیده، بسیاری از افراد داخلی دولت نگرانند که وی ممکن است از حد و حدود یک فرمانده کل خارج شود. و در حقیقت‌، ترامپ پیش از این با عدم پذیرش نتایج انتخابات و سپس با ممانعت از دسترسی تیم بایدن به فضاهای کاری امن، مجوزهای امنیتی و بودجه اختصاص‌یافته به کار انتقال‌، قوانین مربوط به رفتار یک رییس‌جمهور معزول را نادیده گرفته است.

اقدامات ترامپ در راستای کارشکنی در روند انتقال قدرت قابل توجه بوده است. او ۹ نوامبر مارک اسپر وزیر دفاع را اخراج کرد و انتصاب وفاداران خود را در مناصب مهم در پنتاگون آغاز کرد. افراد داخلی، دانشمندان و فعالان نهاد ریاست‌جمهوری نگرانی‌هایی راجع به آنچه رییس‌جمهور فعلی ممکن است انجام دهد، دارند که  آثار آن مدت‌ها پس از طرد شدن توسط مردم آمریکا ردپای خود را بر جا خواهد گذاشت. با این حال از سال ۱۸۰۱ که توماس جفرسون مسوولیت دشمن سیاسی جان آدامز را بر عهده گرفت، انتقال آرام قدرت بین احزاب به عنوان یکی از مهم‌ترین آیین‌های سیاسی آمریکا قلمداد می‌شود. این فرآیند یکی از تفاوت‌های تعیین‌کننده بین دموکراسی‌های به سبک غربی و حاکمیت خودکامه است.

کارشناسان انتقال می‌گویند قریب‌الوقوع‌ترین تهدید، خودداری رییس‌جمهور ترامپ از مشارکت یا اجازه دادن به افراد خود برای انتقال قدرت است. بایدن در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۰ نوامبر از عدم همکاری شانه خالی کرد. وی گفت: «این واقعیت که آنها حاضر نیستند تصدیق کنند که ما در این مرحله به پیروزی رسیده‌ایم‌، نتیجه چندانی در برنامه‌ریزی ما و آنچه اکنون تا ۲۰ ژانویه می‌توانیم انجام دهیم‌، نیست.» بایدن در پاسخ به این سوال که اگر جمهوریخواهان پیروزی وی را نپذیرند چگونه کار خواهد کرد‌، پوزخندی زد و گفت: «آنها قبول خواهند کرد.»

هر چند در دسامبر ۲۰۱۶‌ ترامپ تصاحب قدرت خود از اوباما را بسیار روان توصیف کرد. هر بخش و آژانس‌، طبق قوانینی که توسط رییس دفتر قبلی بایدن، تد کافمن نوشته شده بود، رابطی را برای کارکنان ورودی ترامپ و همچنین پرونده‌های جامع در مورد مهم ارائه داد. کافمن‌ ۸۱ ساله‌ هم‌اکنون رییس صندلی انتقال بایدن در سال ۲۰۲۰ است. به گفته مقامات اوباما، موانع درگیری زیادی در آن زمان رخ داد، چراکه پیروزی ترامپ حتی کمپین انتخاباتی خود را نیز غافلگیر کرد. هر آنچه برنامه‌ریزی انتقالی صورت گرفته بود‌، پس از آنکه ترامپ روز بعد از انتخابات‌، کریس کریستی فرماندار سابق نیوجرسی را به عنوان رییس گذار از سمت خود برکنار کرد‌، از بین رفت.

بیشتر آنچه کنگره در دهه گذشته قانونگذاری کرده، از دوره انتقال تجربه بوش به اوباما گرفته شده است. در آن زمان معاون رییس ستاد بوش‌ به دپارتمان‌ها دستور داد که به هر دو تیم اوباما و مک‌کین خیلی زودتر از روز انتخابات کمک کنند و چندین جلسه برنامه‌ریزی و فراخوان در تابستان ۲۰۰۸ برگزار شد که کارکنان هر دو جانشین بعدی در آن شرکت داشتند. این قانون همچنین مجوزهای امنیتی تسریع شده‌، فضای اداری دولت و بودجه را ارائه می‌دهد.  همه اینها مهم است زیرا انتقال قدرت یک کار غول‌آساست که شامل پر کردن حدود ۴۰۰۰ شغل و سرعت بخشیدن به افراد جدید در اسرع وقت است.

منوی ضرب و شتم

فراتر از ایجاد چالش‌های لجستیکی، ترامپ و کابینه او می‌توانند اقداماتی انجام دهند که به سرعت خنثی کردن آن برای بایدن دشوار باشد. دامنه گزینه‌ها از دستورات اجرایی‌، اخراج‌ها‌ و انتصاب‌ها تا اجرای مقررات جدید  گرفته آنقدر گسترده و عمیق است که در حال حاضر بایدن افرادی را به طور خاص بر روی تلاش‌های حلقه نزدیکان ترامپ متمرکز کرده است، مبادا که آنها از تغییر چیز مهم چشم‌پوشی کنند. تردیدی وجود ندارد که ترامپ در روزهای پایانی خود آزادانه از قدرت بخشودگی خود استفاده خواهد کرد، با توجه به تحقیقات گسترده در سطح فدرال و ایالتی که در مورد معاملات غیرقانونی، مالی و سیاسی خارجی غیرمجاز در حال انجام است که می‌تواند پسرش دن جونیور، دخترش ایوانکا و همسرش جارد کوشنر و همچنین همکاران مشهور مانند رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک را شامل شود.

همه روسای جمهور در حال عزیمت فعالیت عفو خود را افزایش می‌دهند اما کارشناسان ترامپ تلاش می‌کنند تا حد نهایی این قانون اساسی را با تلاش برای دادن بخشش‌های گسترده به افرادی مانند رییس مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ پل منافورت، مشاور سیاسی راجر استون تحمیل کنند؛ استون و مشاور امنیت ملی سابق وی مایکل فلین‌، که همگی به جرائم مختلف محکوم شده‌اند. مشخص نیست که آیا یک رییس‌جمهور می‌تواند خودش را از مصونیت قضایی برخوردار کند یا نه چراکه هنوز هیچ‌یک از آنها در دادگاه آزمایش نشده است.

دردسر کرونایی بایدن

اصرارهای ترامپ بر وقوع تقلب در انتخابات، راه را برای هر گونه ارتباط میان تیم او و تیم جو بایدن رییس‌جمهور منتخب بسته است آن هم در حالی که وضعیت شیوع کرونا در این کشور هر روز وخیم‌تر می‌شود و شمار قربانیان روزانه آن به بیش از هزار نفر رسیده است. خودداری دونالد ترامپ از آغاز برنامه انتقال قدرت به این معناست که آنهایی که اکنون روی برنامه توزیع واکسن کار می‌کنند، نمی‌توانند تیمی را که از ۲۰ ژانویه این مسوولیت را برعهده دارد از کم و کیف این برنامه آگاه کنند.

همین حالا افرادی در وزارت بهداشت آمریکا در حال تهیه طرحی برای یک برنامه واکسیناسیون بزرگ هستند که قرار است در ماه‌های فوریه و مارس آینده اجرا شود یعنی زمانی که جو بایدن رییس‌جمهور است. اما تیم جو بایدن به عنوان مجری آینده این برنامه، هیچ آگاهی‌ای از این طرح ندارد. جو بایدن قرار است تا دو ماه دیگر آن هم در میانه بحران کرونا رییس‌جمهور آمریکا شود اما به گفته ران کلاین، رییس دفتر آینده او در کاخ سفید، تیم جو بایدن هنوز نتوانسته با مقامات ارشد بخش بهداشت کشور از جمله دکتر فائوچی صحبت کند.

این در حالی است که رابرت اوبرایان مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که در صورت تایید پیروزی بایدن، به انتقال رسمی و آرام قدرت متعهد است. اوبرایان همچنین تیم جو بایدن را تیمی حرفه‌ای خواند که پیش از این نیز در کاخ سفید فعالیت داشته‌اند.

اگر دموکرات‌ها با کسب هر دو کرسی سنای جورجیا در دور دوم انتخابات ۵ ژانویه، سنا را به دست آورند‌، به دلیل قانون بازنگری کنگره‌، مراجع بیشتری وجود دارد. این توانایی به کنگره داده می‌شود که قوانین مربوط به قوه مجریه را که طی ۶۰ روز تقویم قانونی پیش از این تصویب شده است، لغو کند. جمهوریخواهان از این روش برای لغو چندین قانون لحظه آخری اوباما در بدو ورود ترامپ در سال ۲۰۱۷ استفاده کردند اما این به یک دولت تقسیم‌نشده نیاز دارد.

به باور کارشناسان در بدبینانه‌ترین حالت، ناتوانی در وادار کردن دونالد ترامپ به پیروی از قوانین، به ویژه قوانین هنجاری و نه قوانین مدون قانونی، وجود دارد، بنابراین باید برای خصمانه‌ترین انتقال در حافظه اخیر- شاید در طول تاریخ آماده شد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 153236
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا