ارمنستان دروازه تجارت ایران با اوراسیا و اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز:«هرویک یاریجانیان» روز سه شنبه  اظهار داشت: اگر ویروس کرونا با شرایطی که به همراه آورده است، شیوع پیدا نمی کرد فعالیت های اقتصادی ایران می توانست در سطح منطقه افزایش چشمگیری داشته باشد.


«هرویک یاریجانیان» با بیان اینکه کرونا برای گسترش روابط تجاری، بازدارنده عمل کرد، افزود: در کنار گسترش این ویروس، شرایط بانکی ایران با جهان نیز مانع دیگری برای افزایش روابط تجاری بود زیرا از یک سو FATF را نپذیرفته ایم از سوی دیگر هنوز به طور کامل از امکانات سوییفت بهره مند نیستیم و در نتیجه تراکنش های مالی به سختی انجام می شود.

وی با بیان اینکه ارمنستان نخستین کشور برای اتصال ایران به منطقه اورسیا است، تصریح کرد: این شرایط به تنهایی می تواند موجبات افزایش تجارت بین دو کشور را فراهم کند تا از خاک ارمنستان به عنوان دروازه ای جهت ورود به کشورهای دیگر بهره مند شویم.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به ایجاد ممنوعیت هایی از سوی این کشور برای ورود بیش از هزار کالا از ترکیه در ماه های گذشته، تاکید کرد: شرایط ایجاد شده ظرفیتی را برای افزایش تجارت ایران با ارمنستان فراهم کرده است که تجار و تولیدکنندگان باید از آن به خوبی استفاده کرده و کالاهای ایرانی را در بازار این کشور عرضه کنند.

یاریجانیان با اشاره به مرز مشترک میان ایران و ارمنستان، خاطرنشان کرد: از شرایط جغرافیایی دو کشور می توانیم برای ترانزیت کالا استفاده کنیم که از راه های بهره مندی از این ظرفیت، سرمایه گذاری ها در نزدیکی مرزها است که تاکنون به سرانجام نرسیده است.

وی افزود: تولیدکنندگان و صاحبان صنعت و تجارت در ایران می توانند با سرمایه گذاری در مرزها یا ایجاد واحدهای تولیدی مشترک با ارمنستان، اقدام به تولید کالا کرده و از مرز این کشور برای تجارت با اروپا استفاده کنند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان با اشاره به اینکه تعرفه تجاری این کشور با کشورهایی مانند کانادا چهار درصد است، اظهار داشت: می توان از این شرایط برای عرضه کالاهای ایرانی به جهان بهره برد اما تاکنون در این مسیر گامی قابل توجه برداشته نشده است.

بر اساس اعلام گمرک در طی ۱۲ ماه سال ۹۹ حجم تجارت خارجی ایران با همسایگان ۸۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۳۸۹ تن انواع کالا به ارزش ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار بوده است که از این میزان سهم صادرات محصولات ایران به کشورهای همسایه ۶۷ میلیون و ۸۴۱ هزارو ۲۱۳ تن برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۲۱۳ دلار بود که ۶۰ درصد وزن و ۵۸ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به جهان را شامل می شود.

در ۱۲ ماهه سال گذشته در مجموع ۱۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیارد دلار از مبادی کشور صادر و وارد شده است که سهم صادرات ۱۱۲ میلیون تن به ارزش صادرات ۳۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 187410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا