ارزندگی سرگروه‌ها در سایه ثبات اقتصادی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فلزی‌ها در یک سال گذشته نیز به میزان زیادی مورد توجه معامله‌گران قرار داشته و عموما جزو نمادهای شاخص‌ساز به شمار رفته‌اند و حالا با بازگشت بازار سرمایه به مدار صعودی به نظر می‌رسد بتوانند مجددا در مرکز توجه معامله‌گران قرار گیرند. اگرچه در این میان نقش افزایش نرخ ارز در طول ماه‌های گذشته را نمی‌توان نادیده گرفت اما انتشار اخبار مثبت و اطلاعات امیدوارکننده از سوی شرکت‌های حاضر در گروه فلزات اساسی نشان از دورنمای مثبت سهام این گروه دارد.

شاتا به تازگی از رشد ۹ درصدی تولید فولاد در هفت ماهه سال جاری خبر داده است. بر اساس همین گزارش، تولید کاتد مس نیز در طول مدت مشابه، رشد هشت درصدی را تجربه کرده و تولید آلومینیوم نیز با افزایش چشمگیر ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است. از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ گروه فلزات برنامه‌های توسعه‌محور متنوعی را برای ماه‌های آینده اعلام کرده و از افزایش سرمایه خبر داده‌اند. به عنوان مثال شرکت ملی مس به تازگی از اخذ مجوز افزایش سرمایه دو برابری تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان خبر داده و از برنامه‌های آتی پروژه‌های توسعه‌محور و احداث کارخانجات جدید هم پرده برداشته است. با توجه به اینکه ریزش بازار در ماه‌های گذشته به عنوان یک تلنگر هشدارآمیز معامله‌گران تازه‌وارد را از ورود هیجانی و توده‌ای به معاملات پرهیز داده، پیش‌بینی می‌شود دادوستدها در ماه‌های آینده به سمت تحلیل‌محور شدن پیش روند و از همین‌رو توجه بیشتر به رفتار و وضعیت شرکت‌های بازار سهام در دستور کار معامله‌گران قرار گیرد. «جهان‌صنعت» نیز در این گزارش کوشیده است تا بر اساس اطلاعات ارائه‌شده شرکت‌ها در سامانه‌های کدال و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و همچنین بررسی اجمالی عملکرد شرکت‌ها در طول یک سال گذشته، دورنمای مختصری از وضعیت شرکت‌های حاضر در گروه فلزات ارائه دهد.

پیوستگی با بازارهای جهانی

هفته گذشته ارزش شرکت‌های گروه‌های معدن و صنایع معدنی در بورس ایران که شامل فلزات اساسی هم می‌شود جهش هفت میلیارد دلاری معادل ۶/۱۳ درصدی داشته و در مجموع به ۷/۵۸ میلیارد دلار رسیده که معادل ۲/۲۴ درصد ارزش کل بازار است. باید توجه داشت که شرکت‌های گروه فلزات غالبا صادرات‌محور هستند و افزایش و کاهش قیمت محصولات در بازارهای جهانی بر درآمد آنها اثرگذار است. از همین رو بررسی روند آتی معاملات فلزات در بازارهای بین‌المللی نیز برای به دست آوردن یک دیدگاه مناسب درباره عملکرد آینده این شرکت‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود. در همین حال، نگاهی به معاملات روزهای اخیر بازارهای جهانی دورنمای مثبتی را در این حوزه ارائه می‌دهد. معامله‌گران در بازارهای جهانی نسبت به کنار رفتن دونالد ترامپ از مقام ریاست‌جمهوری آمریکا و هموار شدن مسیر تجارت جهانی خوش‌بین هستند. همزمان، اخبار منتشر شده پیرامون دستیابی دانشمندان به واکسن کرونا و آغاز زودهنگام تولید و توزیع این واکسن امیدواری‌ها نسبت به رشد اقتصاد جهانی را افزایش داده که به معنای بالا رفتن میانگین تولیدات صنعتی نیز خواهد بود. از همین رو افق تجارت فلزات اساسی و کامودیتی‌ها در بازار جهانی روشن ارزیابی می‌شود. روز پنجشنبه نیز بازار جهانی شاهد افزایش قیمت پنج درصدی مس و ۸/۱ درصدی فولاد بوده است. گفتنی است روز گذشته قیمت بیلت در بازار جهانی ۴۵۰ دلار، اسلب ۴۸۰ دلار، ورق گرم ۵۶۰ دلار و ورق سرد ۶۲۵ دلار بوده که روند صعودی پرشتابی را نشان می‌دهد. وابستگی نسبتا بالای این شرکت‌ها به درآمدهای ارزی گاه به عنوان یک امتیاز ارزیابی شده و سبب می‌شود ریسک‌پذیری کمتری نسبت به تلاطم‌های اقتصادی داخل کشور داشته باشند.

وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا

کاهش انتظارات تورمی در پی امیدواری به آینده روابط سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا در دوره بایدن، کاهش نرخ ارز و بهای اغلب کالاها را در داخل کشور به دنبال داشته است. همچنین محصولات فلزی علاوه بر عامل ذکر شده به دلیل ورود به فصل سرد سال و کاهش نسبی تقاضا با افت اندک قیمت مواجه شده‌اند، چرا که این محصولات به عنوان کالاهای سرمایه‌ای شناخته نمی‌شوند و با تغییرات فصلی و آغاز روزهای سرد سال و کاهش مصرف در حوزه‌هایی همچون ساختمان و برخی تولیدات دیگر، با کاهش بها روبه‌رو می‌شوند. با این حال اما افزایش نرخ حمل‌ونقل که اثرگذاری بالایی بر هزینه تمام شده محصولات دارد، در همین فصول منجر به حفظ تعادل قیمت محصولات فلزی در بورس کالا خواهد شد. از سوی دیگر عرضه فلزات به صورت شمش که ریسک زنگ‌زدگی محصولات را برای فروشندگان محصولات فولادی کاهش می‌دهد نیز به حفظ تعادل قیمتی در همین فصول برای محصولات فلزی کمک شایانی می‌کند. با این حال شرایط عرضه محصولات برخی شرکت‌های فلزی در بورس کالا در هفته گذشته چندان مثبت نبوده است. اما از سوی دیگر اطلاعات موجود روی سامانه کدال نشان می‌دهد در حالی که تعدادی از محصولات در بورس کالا با کاهش مشتری و قیمت مواجه شده‌اند اما برخی دیگر توانسته‌اند رکوردهای خوبی ثبت کنند. به عنوان مثال همزمان با صفر شدن تقاضا برای شمش و بیلت آلومینیوم ایران اما اطلاعات شرکت‌های زیرمجموعه فولاد نشان از افزایش فروش و سودآوری شرکت‌ها در هفته اخیر داشته داشته است. به ویژه پیش‌بینی می‌شود با پایان یافتن حاشیه عرضه محصولات فولادی در بورس کالا، شرایط معاملات محصولات این گروه بهبود یابد.

عملکرد فلزی‌ها در بازار سهام

جدول عملکردی ۱۰ نماد شاخص گروه فلزات اساسی که در ادامه مشاهده می‌کنید حاکی از P/E نسبتا مناسب برخی شرکت‌های حاضر در این گروه است. در همین حال بررسی روند خرید و فروش حقوقی‌ها و حقیقی‌های سهام گروه فلزی نشان می‌دهد در طول مدت ریزش‌های سه ماهه بازار سرمایه، در نمادهای بزرگ و سرگروه، حمایت خوبی از سمت حقوقی صورت گرفته و با وجود ریزش‌های بیش از ۵۰ درصدی برخی نمادهای حاضر در بازار، گروه فلزی روزهای بهتری را گذرانده است. به عنوان مثال بررسی جرئیات نماد فولاد نشان می‌دهد با توجه به بنیاد سهم، در طول ریزش و اصلاح بلندمدت بازار نسبت به برخی سهم‌ها اثرپذیری کمتری از روند کلی نزولی بازار داشته است. همچنین بازدهی مثبت حدود هشت‌درصدی شش ماهه که هم دوره فراز و هم دوره فرود را در خود جای داده است نشان می‌دهد در صورت سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند در شرایط عادی بازار، روند صعودی ملایم و سودآوری را تجربه کند.

اثرگذاری اخبار بر روند معاملات گروه فلزات

یک کارشناس بازار سرمایه در تشریح وضعیت گروه فلزات در گفت‌وگو با «جهان صنعت» می‌گوید: رشد سهام گروه فلزی در بازار سرمایه را نمی‌توان مدیون رفتارها و حرکت‌های اقتصادی مدیران دانست بلکه این رشد نیز مانند سایر گروه‌های سهامی به لطف تورم موجود در جامعه رخ داده که البته ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی مسوولان بوده است! علی حیدری می‌افزاید: در نتیجه این سهام هم نوسانات صعودی و نزولی داشته‌اند و با افزایش تورم روند رو به بالای خوبی را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند. او همچنین درباره عرضه محصولات فلزی در بورس کالا اظهار می‌کند: عرضه محصولات این گروه در بورس کالا همواره شاهد پدیده عجیبی بوده است. از یک سو قیمت‌گذاری دستوری و ابراز مالکیت دولت بر گروه‌ها و صنایع فلزی گریبان‌گیر آنان بوده و از صوی دیگر انتشار اخبار گوناگون معاملات این محصولات را تحت تاثیر قرار داده است. حیدری بر این باور است که قیمت گذاری دستوری از سوی دولت احتمالا کماکان ادامه پیدا خواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: سهام و محصولات عرضه شده گروه فلزی در بورس کالا و بازار سهام همواره با چالش‌ها یا نوساناتی مواجه می‌شوند که در این میان هرگونه نوسان در قیمت جهانی فلزات کمک مناسبی برای صعود یا نزول نمادهای گروه فلزی در بازار داخلی خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: هر چند اقتصاد ایران وابسته به بازارهای جهانی نیست ولی نوسانات بازارهای بین‌المللی در نبود اخبار و شایعات داخلی و حتی حرکت‌های اقتصادی خاص در بازار داخل کمک حال نوسان‌گیران است. حیدری تاکید می‌کند: با توجه به خوش‌بینی‌ها در مورد کشف واکسن کرونا که تا ۹۵ درصد اثرگذاری خود را نشان داده است می‌توان امیدوار بود که صنایع فلزی و سایر گروه‌های صنعتی در بازارهای جهانی شروع به رشد و رونق کنند و به تبع آن صنایع فلزی داخلی هم رشد مناسبی خواهند داشت. او همچنین می‌افزاید: اما این رشدها مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود و پس از آن اخبار و حواشی رویدادهای سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی است که اثر خود را بر قیمت‌گذاری در این صنعت نشان می‌دهد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 153871
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا