ارزش دلاری بازار سرمایه به کف رسید

امین بیگانی * بازار سرمایه ایران در هفته گذشته بعد از پنج هفته منفی‌، شاهد مثبتی امیدوار‌کننده بود‌؛ اتفاقی که در تحلیل هفته گذشته پیش‌بینی شد‌ اما مساله مهم برای بازار این است که آیا این مثبت‌ها ادامه‌دار خواهد بود؟


شاخص کل بورس تهران در هفته منتهی به ۲۸ شهریور ۹۹ با رشد ۱۴۷۷۹۳ واحدی در محدوده یک میلیون و ۷۰۴۱۰۸ واحدی ایستاد تا بعد از پنج هفته کاهش متداوم در محدوده حمایتی یک میلیون و ۵۵۰ هزار واحد که تحلیل آن گذشته بود واکنش نشان دهد و برگشت به بالا داشته باشد. رشدی بیش از ۹ درصدی در یک هفته بعد از چند هفته منفی کام سهامداران را شیرین و آنها را امیدوارتر کرد. ورود نقدینگی در هفته گذشته در بازار دیده شد‌، پول‌های درشت البته این روزها به سمت سهم‌های بزرگ و سودساز بازار در حرکت هستند و استقبال از سهم‌های کوچک هنوز زیاد نشده است به طوری که شاخص هم‌وزن تنها با رشد ۳۲۲۵ واحدی مواجه شد و در محدوده ۴۳۰۲۰۱ واحد به کار خود پایان داد‌؛ رشدی کمتر از یک درصد که البته در تعدادی از سهم‌های کوچک بازار برآیند هفته هنوز هم منفی بود. به مرور این سهم‌ها نیز به تعادل خواهند رسید اما بهتر است در برگشت بازار به سراغ هر سهمی نرفت و با تحلیل در سهم‌های سودساز بازار سرمایه‌گذاری انجام داد.

حذف دلار نیمایی عامل رشد بازار بورس؟

هفته گذشته با اعلام رییس کل بانک مرکزی شرکت‌های صادراتی بزرگ‌، پتروشیمی‌ها، فولاد و معدنی‌ها از فروش دلار خود در سامانه نیما معاف شدند و می‌توانند دلار خود را در صرافی‌ها به فروش برسانند. به نظر هدف از این کار افزایش عرضه دلار در بازار آزاد برای کنترل قیمت آن باشد‌ اما نکته مهم افزایش سودآوری شرکت‌های صادراتی از محل این تغییر است که می‌تواند بسیار چشمگیر باشد‌. در زمانی که نرخ دلار نیمایی در محدوده ۲۲ هزار تومان معامله می‌شود‌، دلار در بازار آزاد در محدوده ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان در حال معامله است. برای مثال فروش سالانه فملی در یک سال مالی پیش رو می‌تواند در حدود ۵/۱ میلیارد دلار باشد‌، حالا با تغییر هر هزار تومان در نرخ تسعیر دلار این شرکت‌، حدودا ۱۵۰۰ میلیارد تومان بر فروش این شرکت تاثیر مثبت خواهد داشت. این اتفاق همچنین موجب نزدیکی قیمت پایه فروش در بورس کالا به نرخ صادراتی خواهد شد که با تامین نیاز داخل شاهد بهبود و افزایش صادرات در کشور خواهیم بود.

این تغییر مثبت در نرخ فروش شرکت‌های صادراتی بزرگ عملا دلیل توجه دو هفته‌ای نقدینگی به سمت این سهم‌ها در بازار بورس را نشان می‌دهد و البته هنوز در ادامه و با گزارش‌های پیش روی شرکت‌ها شاهد افزایش فروش و سودآوری این شرکت‌ها خواهیم بود که پول هوشمند به استقبال این اتفاقات خواهد رفت. حقیقتا نگاه پول‌های بزرگ برای ورود به بازار سرمایه نیز به سود‌سازی شرکت‌ها و نقدشوندگی سهم‌هاست. با اجازه سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بازار سرمایه باید به مرور شاهد بزرگ‌تر شدن بازار و ورود صندوق‌های زیرمجموعه بانک‌ها به صورتی موثرتر و بیشتر در بازار باشیم. بانک‌ها عملا راهی جز ورود به بازار سرمایه برای بحث سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. سرمایه‌گذاری در املاک که توسط بانک مرکزی ممنوع شده‌، ورود به بازار ارز و طلا که امنیتی شده است و ورود به آن برای بانک‌ها عواقب قانونی خواهد داشت‌، پس ورود به طرح‌های تولید و توسعه و ورود به بازار سرمایه تنها راه‌های باقی مانده قانونی برای بانک‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری می‌تواند باشد.

 رشد ارزش معاملات

میانگین ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه در هفته گذشته با رشد حدودا پنج هزار میلیارد تومانی بالاتر از عدد ۱۵ هزار میلیارد تومان ایستاد تا نشان دهد پول هنوز در بازار سرمایه ایران می‌چرخد اما منتظر اعتماد و برگشت بازار بوده است. رشد ارزش معاملات همزمان با رشد شاخص کل و حجم خوردن سهم‌ها نشانه‌های مثبتی برای کلیت بازار سرمایه است. به نظر نقدینگی در این مقطع نمی‌تواند بازاری بهتر و ارزان‌تر از بورس پیدا کند. ارزش معاملات در آخرین روز کاری هفته گذشته به بالای ۲۱ هزار میلیارد تومان رسید‌. این در حالی بود که افزایش عرضه‌ها در بازار اتفاق افتاد‌؛ موردی که خب انتظار آن وجود داشت. این رشد ارزش معاملات می‌تواند در هفته پیش رو ادامه پیدا کند.

در این هفته بیش از ۲۰۵۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط کد‌های حقیقی  به بازار وارد شد‌، این به معنی خرید این مقدار از نقدینگی توسط کدهای حقیقی از کدهای حقوقی در بازار است. در هفته‌ای که گذشت چهار صنعت فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات، محصولات شیمیایی و خودرو و قطعات‌، بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند.

ارزش دلاری بازار به ۲۱ اردیبهشت برگشت!

شاخص کل بورس در زمان ۲۱ اردیبهشت به حوالی یک میلیون واحد رسید؛ ارزش بازار آن زمان با حساب دلار ۱۸ هزار تومانی در محدوده ۲۸۱ میلیارد دلار ایستاد و البته بعد از آن با اصلاح مواجه شد. دلار نیز در همان حوالی شروع به رشد کرد. سیکل تکرار شونده بازار سرمایه و دلار در ماه‌های گذشته به این صورت بوده است که در زمان رشد دلار‌، بازار بورس اصلاح و استراحت کرده و در زمان اصلاح و استراحت دلار‌، بازار بورس رشد کرده است. حالا در محدوده شاخص یک میلیون و هفتصد هزار‌، با حساب دلار ۲۷ هزار تومانی ارزش دلاری کل بازار سرمایه در حدود ۲۸۰ میلیارد دلار است که البته در اوج منفی بازار طی هفته گذشته به محدوده ۲۶۲ میلیارد دلار کاهش داشته است. این موضوع عملا نشان می‌دهد که بازار سرمایه بر اساس ارزش دلاری‌، در محدوده ارزان خود قرار گرفته است و می‌تواند دوباره توجه پول‌های هوشمند را به خود جلب کند. اگر طی هفته‌های پیش رو شاهد اصلاح و استراحت در دلار باشیم و ۲۷ هزار تومان به بالا شکسته نشود می‌توان انتظار داشت که سیکل تکرار شونده دلار و بازار سرمایه تکرار شود و مهرماه شاهد رشد مناسب بازار سرمایه باشیم. البته که رشد بازار مانند چند ماه اول سال نخواهد بود‌، اما برآیند یک ماهه پیش روی بازار می‌تواند مثبت باشد.

در هفته پیش‌رو

این هفته را در حالی آغاز خواهیم کرد که بر اساس فیلترها ۱۳۸ سهم صف خرید‌هایی به ارزش بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان و ۲۵۸ سهم صف فروش‌هایی به ارزش بیش از ۳۲۰۰ میلیارد تومان روز کاری آخر هفته گذشته را به پایان رسانده‌اند. برتری تعداد و ارزش صف‌ها برای فروشنده مشخص است‌، البته فاصله بین قدرت خریدار و فروشنده کم است. افزایش عرضه‌ها در روز پایانی هفته گذشته مشهود بود‌، این اتفاق قابل پیش‌بینی بود‌، تا جان گرفتن دوباره بازار و اعتماد دوباره به آن نوسانات در بازار افزایش خواهد یافت و بعد از یک رشد ۱۵-۲۰درصدی شاهد افزایش عرضه توسط نوسانگیرها در بازار خواهیم بود. اما خریداران نیز در روز آخر کاری کم نیاوردند و در بازار خوب عرض‌اندام کردند. گروه‌های بانک‌، پتروشیمی‌، فلزات و معدنی بیشترین توجه را این روزها به خود جلب کرده‌اند و نقدینگی در این گروه‌ها بیشترین حضور را دارد.

فروش ارز توسط شرکت‌های بزرگ صادراتی در بازار آزاد عملا این شرکت را با افزایش سودآوری مواجه خواهد کرد‌؛ گزارش‌های فروش شهریور به زودی روی کدال قرار خواهد گرفت و افزایش فروش‌ها در بورس کالا ادامه دارد. کاهش ارزش دلاری بازار و البته ارزش دلاری شرکت‌ها‌، عملا بسیاری از سهم‌ها را نسبت به ماه‌های ابتدای سال ارزان‌تر کرده است. همه عوامل نشان می‌دهد خرید‌ها در بازار ادامه خواهد یافت اما باید توجه داشت که بازار دیگر قرار نیست بدون بازی نوسانی و استراحت به سمت بالا حرکت کند و همه سهم‌های بازار را به یک شکل خرید کند. حالا تحلیل می‌تواند رنگ بیشتری به خود بگیرد و پول هوشمند به سمت سهم‌های با سودآوری برآوردی بیشتر حرکت می‌کند. در هفته پیش‌رو در ابتدا شاهد افزایش عرضه‌ها خواهیم اما هر چه به میانه هفته نزدیک شویم انتظار می‌رود که دوباره تقاضا بر عرضه پیشی بگیرد و در مهرماه شاهد بازار مثبتی خواهیم بود.

سطح توقع و انتظارات خود را از بازار تعدیل کنید و با کوچک‌ترین منفی در سهم‌ها دچار هیجان اشتباه نشوید‌، از این به بعد بازار اگر پنج  قدم رو به جلو حرکت کند شاید دو یا سه قدم هم عقب بنشیند‌، اما مهم این است که برآیند یک بازه یک ماهه می‌تواند مثبت و رو به جلو باشد. یادمان باشد در بازار سرمایه دو به علاوه دو، چهار نمی‌شود بلکه پنج منهای یک است که چهار می‌شود.

* تحلیلگر بازار سرمایه

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 138158
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا