اردوغان زیر تیغ انتقاد

به گزارش جهان صنعت نیوز: آتش‌سوزی‌های امسال در ترکیه بدترین حریق‌ها و دست‌کم طی یک دهه اخیر در این کشور رخ بوده و نزدیک به ۹۵ هزار هکتار زمین را سوزانده است. این در حالی است که منتقدان از دولت رجب طیب‌اردوغان به دلیل ضعف در کنترل آتش و همچنین نبود هواپیماهای آب‌پاش در مناطق کوهستانی به شدت انتقاد کرده‌اند.


آتش‌سوزی در مناطق جنوب ترکیه که از چهارشنبه گذشته آغاز شده، همچنان ادامه دارد و تاکنون دست‌کم هشت کشته بر جای گذاشته، مراکز توریستی ساحلی تخریب شده و گردشگران مجبور به فرار از منطقه شده‌اند. دولت رجب طیب اردوغان، به دلیل آنچه که عدم واکنش مناسب به این آتش‌سوزی‌ها خوانده شده، مورد انتقاد قرار گرفته است و مخالفان دولت اردوغان، عدم مدیریت را علت شکست در کنترل آتش‌سوزی‌ها دانسته‌اند.

دولت ترکیه درست همزمان با گسترده‌کردن تلاش‌های خود جهت به کنترل درآوردن بحران آتش‌سوزی در این کشور، چندین فروند هواپیمای نظامی را به شمال عراق اعزام کرد تا دست به عملیات نظامی علیه مواضع گروه «پ‌ک‌ک» بزنند.

این جنگنده‌های نظامی حدودا به ۴۰ هدف نظامی گروه پ‌ک‌ک حمله کرده‌اند و بنا بر آنچه که وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده، اهداف خود را نیز نابود کرده‌اند؛ در حالی که به ادعای نهاد‌های اطلاعاتی ترکیه گروه «پ‌ک‌ک» در آتش‌سوزی‌های اخیر ترکیه دست داشته است.

رجب طیب اردوغان نیز در بازدید از آنتالیا، بی آنکه از این گروه نام ببرد، گفت: «وظیفه ماست که عوامل خاکستر کردن جنگل‌ها و شکستن قلوب مردم را بشناسیم.»

این در حالی است که پلیس ترکیه همچنان در حال تحقیق برای یافتن سرنخ آتش‌سوزی‌هاست. پلیس یک مظنون را دستگیر کرده اما جزئیات امر روشن نیست. اردوغان در عین حال گفته که گروه «کودکان آتش» عامل یکی از آتش‌سوزی‌ها در مرمریس بوده‌اند.

در سال ۲۰۲۰ و در سالگرد اخراج رهبر گروه پ‌ک‌ک عبدالله اوجالان از سوریه نیز (در تاریخ ۹ اکتبر سال ۱۹۹۸)، آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در اقصی نقاط شهر‌های ترکیه به وقوع پیوست و حدودا ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های این کشور و مناطق مسکونی آن و همچنین هزاران گونه جانوری در ترکیه را طعمه حریق کرد.

در آن زمان، گروه موسوم به «کودکان آتش» در یک سایت اینترنتی وابسته به گروه پ‌ک‌ک، به طور رسمی مسوولیت آتش‌سوزی‌ها در ترکیه را بر عهده گرفت.

به ادعای دولت ترکیه گروه «پ‌ک‌ک» تنها جنگل‌ها را در خاک این کشور به آتش نمی‌کشند. آنها همچنین خطوط انتقال نفت و نهاد‌های دولتی ترکیه را نیز هدف حریق قرار می‌دهند. این گروه در جریان ایجاد حریق‌های عمدی خود در مناطق مدیترانه‌ای ترکیه که محل‌های عمده جذب توریست‌های خارجی برای این کشور هستند، ظرف قریب به پنج سال، حدودا دو هزار هکتار از اراضی جنگلی این کشور را به آتش کشیده و نابود کرده‌اند.

براساس این ادعای ترکیه در برخی موارد نیز، گروه «پ‌ک‌ک» با ایجاد حریق‌های عمدی سعی داشته تا حواس نیرو‌های امنیتی ترکیه را پرت کند و راه را برای فرار اعضای خود که به نوعی در محاصره نیرو‌های امنیتی این کشور بوده‌اند، هموار کند.

در این چارچوب، مراد کارایلان یکی از رهبران مهم و برجسته گروه «پ‌ک‌ک» هم که (آمریکا برای دستگیری یا جسد او، جایزه تعیین کرده) در موضع‌گیری‌هایی گفته است:

دو یا سه جوان دور هم جمع می‌شوند و امکان دارد بگویند ما که سلاحی نداریم. با این حال، کبریت و فندکی که در دستان آنهاست.

زبانه‌های آتش در سواحل مدیترانه

چند روزی است که ایتالیا، یونان و ترکیه از اثرات تغییرات اقلیمی در رنج هستند و آتش‌سوزی‌ها با گرمای غیرقابل تحمل هوا، از نظر اغلب کارشناسان، علائم آشکار چنین پدیده‌ای است. دمای هوای یونان که طی دو روز گذشته به ۴۴درجه رسید، طبق پیش‌بینی هواشناسی در هفته جاری از ۴۷ درجه هم فراتر خواهد رفت.

در جزیره سیسیل در ایتالیا نیز شعله‌های آتش زبانه می‌کشند و دولت رم از اتحادیه اروپا تقاضای کمک کرده است. ترکیه کانون جنگل‌سوزی در مدیترانه است و هزاران آتشنشان و امدادگر برای ششمین روز متوالی در تلاش برای خاموش کردن آتش در بیشه‌زارها و جنگل‌ها هستند. هشت نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند و در منطقه ییلاقی بودروم روستاهای زیادی تخلیه شده‌اند.

دولت یونان هم توانسته به کمک هواپیما‌ها و بالگردهای مخصوص اطفای حریق، آتش‌سوزی مهیب در جزیره تفریحی رودوس را مهار کند. سازمان دفاع غیرنظامی در آتن اعلام کرده که هتل‌ها و تاسیسات گردشگری این جزیره آسیبی ندیده‌اند. میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، موج گرمای کنونی در کشورش را بدترین مورد از سال ۱۹۸۷ خوانده و نسبت به خطر آتش‌سوزی‌‌های گسترده در حاشیه جنگل‌ها هشدار داده است.

مدیر سازمان دفاع غیرنظامی ایتالیا نیز درخواست کرده که برای مواردی چون وضعیت کنونی، یک مکانیسم امدادرسانی اروپایی به جریان بیفتد تا بتوان با اعزام هواپیماهای مخصوص به کمک کشور آسیب دیده شتافت.

سیسیل، آپولیا و کالابریا کانون آتش‌سوزی‌ها در ایتالیا هستند.

اتحادیه اروپا هم با اعزام هواپیماهای آب‌پاش به کمک آنکارا رفته است. کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده که یک هواپیما از کرواسی و دو هواپیما از اسپانیا به عملیات اطفای حریق جنگل‌های ترکیه پیوسته‌اند.

در این میان، سازمان زیست‌محیطی «گرین پیس» گفته که آتش‌سوزی‌های ترکیه علاوه بر تغییرات اقلیمی، ناشی از نبود  تدابیر احتیاطی و بازدارنده است. خبرگزاری آلمان از قول بورکو اونال، مسوول شاخه ترکی این سازمان می‌نویسد: حفاظت ناکافی از طیبعت، استفاده بی‌رویه از زمین و بهره‌برداری مهارگسیخته از جنگل زمینه‌ساز چنین آتش‌سوزی‌هایی است.

ترکیه افزون بر آتش‌سوزی منابع طبیعی، با گرمای جهنمی هوا هم روبه‌روست. برق چند شهر از جمله استانبول، آنکارا، ازمیر، بورسا و مرسین قطع شد. علت امر استفاده بیش از حد شهروندان از وسایل خنک‌کننده بود. وزارت نیرو در یونان نیز احتمال قطع چند ساعته برق در روزهای آتی را منتفی ندانسته و از مردم خواسته که درجه کولرها و تهویه‌های خود را بالا نبرند و از آشپزی با فر یا استفاده از ماشین لباسشویی در وسط روز بپرهیزند.

هیچ مشخص نیست که گرمای سوزان در کشورهای یاد شده چه موقع فروکش می‌کند. کارشناسان هواشناسی نگرانند که موج حرارت روزهای متمادی ادامه داشته باشد. این میزان دما به ویژه برای سالخوردگان و کودکان خطرناک‌تر است. فرستنده‌های رادیویی در یونان مدام به شنوندگان درباره گرمازدگی و اثرات آن هشدار می‌دهند.

در بلغارستان نیز هوا به طرز نامعمولی گرم شده و به بالای ۴۰درجه رسیده است. سه‌شنبه گذشته، جنوب این کشور صحنه دو آتش‌سوزی گسترده بود که علت آن ناشی از خشکی زمین و باد گرم عنوان شد. رسانه‌های بلغارستان گفته‌اند که حریق به سکنه و اموال آنها خسارتی نزده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 207165
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا