اراده آمریکا برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره

مرتضی مکی * سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران آن هم درست پس از آزادسازی نفتکش کره‌ای توسط ایران نشانه مثبتی است چرا که کشمکش‌های سیاسی بین تهران و سئول طی سال‌های اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام ایجاد شده بود که اوج این تنش‌ها را می‌توانیم در توقیف نفتکش کره‌ای توسط ایران مشاهده کنیم.

نمی‌توانیم سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران را بی‌ارتباط با روند احیای مذاکرات برجام در وین بدانیم. همچنین نشانه‌ها حاکی از لغو محدودیت‌ها برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی است؛ پول‌های بلوکه‌شده ایران، پول‌های ناشی از فروش نفت ایران به کره‌جنوبی که قبل از خروج آمریکا از برجام انجام شده بود و پس از آن امکان انتقال آن به کشور وجود نداشت.

با توجه به موقعیتی که ایران در منطقه خاورمیانه دارد، کره‌جنوبی قبل از تحریم‌ها از شرکای بزرگ تجاری ایران و در عین حال از خریداران بزرگ نفتی ایران بود. بنابراین حفظ روابط دوستانه و تجاری سطح بالا برای کره‌جنوبی با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. اما از آنجا که کره‌جنوبی از متعهدان استراتژیک آمریکا در شرق آسیاست، تحت‌الشعاع تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار گرفته است. اما قطعا یکی از کشورهایی که از لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا استقبال می‌کند کره‌جنوبی است. پس به طور یقین  سفر نخست‌وزیر کره به ایران  آن هم در این موقعیت که مذاکرات ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم در وین برای احیای برجام در حال اجراست، می‌تواند نشانه‌هایی از بازگشت شرکت‌های کره‌ای به ایران و آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی باشد.

پس اگر روند هیات مذاکرات ایران و آمریکا در وین  با این روند خوش‌بینانه‌ای که وجود دارد پیش برود، می‌تواند قطعا نقطه عطفی در روابط طرفین و رفع تنش‌های دوسویه باشد. از آنجا که مقامات کره‌جنوبی اعلام کرده بودند اگر آمریکا به واسطه تحریم‌ها اجازه دهد پول‌های بلوکه‌شده ایران را پس می‌دهد، سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران آن هم در این شرایط خاص، می‌تواند منجر به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران شود و این احتمال بسیار زیاد است.

بنابراین آمریکایی‌ها برای اینکه حسن نیت و اراده خودشان را برای احیای برجام و روند مثبت احیای این توافقنامه نشان دهند، یکی از این اقدامات و نشانه‌ها آزاد شدن پول‌های ایران در کره‌جنوبی است. همچنین در این باره شاهد افزایش خرید نفت ایران از سوی چینی‌ها هستیم و این افزایش خرید نفت در جهت تلاش آمریکایی‌ها برای بی‌اعتنایی نسبت به این اقدام، نشانه‌های مثبت و خوبی است که سخت‌گیری برای خرید نفت ایران نشان نمی‌دهند. به همین دلیل می‌توان این رفتارها و پالس‌های مثبت را نشانه‌های احیای برجام از سوی آمریکا در نشست وین دانست و با این اوصاف اراده‌ای از سوی آمریکا برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی باشد که نخست‌وزیر کره‌جنوبی در این شرایط سفر به ایران را انتخاب کرده است و این پالس مثبت مذاکرات وین است.

*‌ تحلیلگر و کارشناس روابط بین‌الملل

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 182063
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا