ادامه رشد بورس‌های آمریکا و آسیا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هر چند پس از مدت ها تنش و جدال لفظی، در دیدار مایک پمپیو، وزیر خارجه آمریکا با مقامات چینی در هاوایی بر سر کاهش تنش ها توافق هایی حاصل شد اما ادعاهای جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی دولت ترامپ مبنی بر درخواست ترامپ از چین برای پیروزی مجدد در انتخابات و هم چنین تهدید تراپم به قطع مناسبات سیاسی با چین در صورت حل و فصل نشدن اختلافات تجاری موجب نگرانی مجدد معامله گران از تشدید تنش ها بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. از طرف دیگر ترامپ لایحه تحریم شماری از مقامات چینی را به بهانه نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور امضا کرد.

روند ابتلا به کرونا در برخی از کشورها همزمان با بازگشایی کسب و کارها مجددا حالت صعودی به خود گرفته و همین مساله زنگ خطر بازگشت موج کرونا در جهان را تقویت کرده است. با این حال به نظر می رسد هزینه قرنطینه برای اقتصاد کشورها آنچنان سنگین بوده است که خیلی از آن ها ترجیح می دهند به هر قیمتی شده فعالیت‌های اقتصادی را ادامه دهند.

استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است حتی در صورت بروز موج دوم همه گیری، دولت قصدی برای اعمال یک قرنطینه سراسری دیگر ندارد و فعالیت کسب و کارها ادامه خواهد یافت و دولت از آن ها حمایت می‌کند. در فرانسه نیز امانوئل مکرون، رئیس جمهور این کشور گفته است چاره ای جز بازگشایی اقتصاد وجود ندارد و مردم باید نحوه زندگی با کرونا را بیاموزند.

دولت ترامپ به دنبال جلب موافقت کنگره و سنا برای ارایه یک بسته عظیم سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری در زیرساخت های اقتصادی آمریکا است که در صورت اجرایی شدن می‌تواند نقش موثری در تقویت رشد اقتصادی این کشور داشته باشد. جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا نیز در نامه ای به اعضای کنگره این کشور گفته است بازگشت میزان فعالیت های اقتصادی به سطوح قبل از بحران دست کم دو سال زمان خواهد برد و نباید در پایان دادن به رویکردهای حمایتی عجله کرد. 

تاکنون بیش از هشت میلیون و ۵۷۸ هزار و ۲۸۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۵۶ هزار و ۲۸۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۲۰ هزار و ۶۸۸ نفر، برزیل با ۴۷ هزار و ۸۶۹ نفر، انگلیس با ۴۲ هزار و ۲۸۸ نفر، ایتالیا با ۳۴ هزار و ۵۱۴ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۶۰۳ نفر بوده است.  

اگرچه بانک‌های مرکزی بزرگ در سراسر جهان به تزریق نقدینگی به بازارهای مالی ادامه می دهند، اما نسبت به توانایی بانک ها برای تداوم رویکرد حمایتی کنونی یا نگه داشتن نرخ بهره در سطوح منفی تردیدهایی وجود دارد. نرخ بهره اکنون در آمریکا ۰.۲۵ درصد و در منطقه یورو، سوئیس و ژاپن منفی است. در انگلیس بانک مرکزی این کشور اعلام کرد حدود ۱۲۰ میلیارد دلار جریان نقدینگی به بازارهای مالی تزریق خواهد کرد تا بدین ترتیب میزان این تزریق نقدینگی از ابتدای بحران کرونا تا کنون به حدود یک تریلیون دلار رسیده باشد.

دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل نیز در گزارشی با اشاره به شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده در زمینه سرمایه گذاری خارجی در سطح جهان پیش بینی کرده است برای نخستین بار از سال ۲۰۰۵ میزان سرمایه گذاری خارجی در جهان به زیر یک تریلیون دلار کاهش پیدا کند. این رقم در سال ۲۰۱۹ معادل ۱.۵۴ تریلیون دلار اندازه گیری شده است.

کیت مور – تحلیل گر بازار  در موسسه بلک راک- گفت: در حال حاضر هیچ تحلیلگر، شرکت و سرمایه گزار نمی تواند با قطعیت مسیر آینده را پیش بینی کند. ما شاهد بروز رفتارهای متناقضی در زمینه احیای رشد اقتصادی و افزایش سطح تولید و حتی رفتارهای مصرف کنندگان هستیم.

بورس آمریکا

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۸۰.۱۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۶ درصد صعود تا سطح ۳۱۱۵.۳۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۳ درصد افزایش در سطح ۹۹۴۳.۰۵ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

مساله برگزیت کماکان در صدر توجه معامله گران اروپایی قرار دارد. کابینه انگلیس اعلام کرده است قصدی برای تمدید دوران گذار فعلی ندارد و مصمم است هر چه سریع‌تر به جمع‌بندی بر سر شکل روابط آینده خود با اتحادیه اروپا برسد. هم چنین گاردین گزارش کرده است بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس قرار است گفت‌وگویی ویدیوئی با سران برخی از کشورهای اروپایی برای شکستن بن بست مذاکرات برگزیت داشته باشد.

از سوی دیگر به نظر می رسد گره تازه ای در امضای پیمان تجارت آزاد بین انگلیس و آمریکا نیز پیش آمده است. رابرت لایت هایزر- وزیر بازرگانی آمریکا با اشاره به اختلافات دو طرف بر سر مسائل کشاورزی گفته است تا زمان حل نشدن این مساله امکان امضای پیمان تجارت آزاد وجود نخواهد داشت.

گوین گیدز، کارشناس بازار سرمایه در موسسه “ریموند جیمز” گفت: بسیاری از معامله گران به این نتیجه رسیده‌اند که باید خود را برای یک دوره بازیابی اقتصادی طولانی مدت آماده کنند. در صورتی که بازارها مثل سابق بخواهند به هر خبر واکنش احساسی نشان دهند، شاهد ادامه روند نوسانات شدید به مانند هفته های اخیر خواهیم بود.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص “فوتسی ۱۰۰” بورس لندن با ۰.۴۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۲۲۴.۰۷ واحد بسته شد.  شاخص “دکس ۳۰” بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش ۰.۸۱ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۲۸۱.۵۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس با افت ۰.۷۵ درصدی در سطح ۴۹۵۸.۷۵ واحد بسته شد. در مادرید شاخص “ایبکس ۳۵” ۱.۱۸ درصد پایین رفت و به ۷۳۹۰.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

عملکرد اقتصادهای آسیایی هنوز تا زمان قبل از شیوع کرونا فاصله زیادی دارد. طبق اعلام دولت ژاپن، صادرات این کشور در ماه می حدود ۲۸ درصد و واردات آن ۷.۱ درصد کاهش یافته که این وضعیت دست کم در طول یک دهه اخیر بی سابقه بوده است. 

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خخوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص “نیک کی ۲۲۵” بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۶۳ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۴۹۶.۹۷ واحدی بالا رفت. شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ ۰.۰۷ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۴۴۸.۱۶ واحد بسته شد. در چین شاخص “شانگهای  کامپوزیت” صعود ۰.۷۴ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۰۷۴.۳۷  واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص “اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰” بورس سیدنی با ۰.۱ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۴۲.۵۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص ” تاپیکس” ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت “وست تگزاس اینتر مدیت” با ۰.۹۵ درصد افزایش به ۳۹.۲۱ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۸ درصدی به ازای ۴۱.۸۴ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با افت ۰.۰۷ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۲۶.۴۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۰۵ درصدی به ازای ۱۷.۶۹ دلار مبادله شد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 115315
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا