اخطارهای بی‌ثمر

محمود محمدی *  بسیاری از فعالان اکوسیستم استارت‌آپی معتقدند مراجعه به بسیاری از سایت‌ها و نرم‌افزارهای داخل کشور نیز در تعرفه اپراتورها به عنوان اینترنت بین‌المللی محسوب می‌شود و تعرفه اینترنت داخلی برای آنها در نظر گرفته نمی‌شود مگر اینکه با طی کردن مراحل اداری دارندگان این سایت‌ها و نرم‌افزارها ثابت کنند داخلی هستند. این در حالی است که در صورت داخلی بودن سرورها و ‌هاست‌های سایت‌ها و نرم‌افزارها، باید تعرفه اینترنت داخلی برای آنها محاسبه شود.

اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هرازگاهی تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی خود را گران‌تر می‌کنند و در صورت دریافت اخطار یا اعتراض کاربران کمی قیمت بسته‌های اینترنتی خود را کاهش می‌دهند اما هرگز تعرفه‌ها را به حالت سابق بازنمی‌گردانند و این تصور که به دلیل اخطار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همراه اول و ایرانسل بسته‌های اینترنتی خود را با همان تعرفه‌های سابق به فروش می‌رسانند اشتباه بوده و ممکن نیست.

در بسیاری از مواقع نیز مشاهده شده که اپراتورهای موبایل و اینترنت ثابت حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل را کاهش می‌دهند. اگرچه بسیاری تصور می‌کنند این اقدام به دلیل کاهش استفاده مردم از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی جهانی انجام می‌شود اما در حقیقت اپراتورهای موبایل و اینترنت ثابت با هدف افزایش سود و گران کردن تعرفه‌ها، حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل را کاهش می‌دهند تا کاربر ناچار شود ترافیک بیشتری خریداری کند و هزینه بیشتری بپردازد.

به هر روی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل به صورت همزمان تعرفه بسته‌های اینترنت همراه را افزایش و حجم ترافیک بین‌الملل را کاهش دادند. از همین رو مشخص است که طرحی پشت زمینه وجود داشته و این اقدام مشترک و با هماهنگی صورت گرفته است.

اکنون تعرفه‌های بسته‌های اینترنت همراه اول و ایرانسل اندکی ارزان‌تر می‌شود و پس از مدتی که ماجرا فراموش شد، مجددا گران می‌شود.

دلیل اصلی افزایش تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی نیز افزایش نرخ دلار است. اپراتورهای موبایل با خود می‌اندیشند به دلیل افزایش نرخ دلار، باید تعرفه‌های اینترنت نیز افزایش یابند در صورتی که در هزینه‌های این اپراتورها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود. البته هزینه اینترنت بین‌الملل اندکی تغییر می‌کند. به هر روی هدف اصلی اپراتورهای موبایل افزایش سود خودشان است.

اگرچه کاربران در حال حاضر از افزایش تعرفه بسته‌های اینترنت اپراتورهای موبایل شکایت دارند و از کاهش حجم ترافیک اینترنت بین‌الملل ناراضی هستند اما تجربه ثابت کرده که همواره پس از گذشت مدتی، گرانی‌ها برای مردم عادی می‌شود و به آن عادت می‌کنند.

از سوی دیگر مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت نیز همواره از این امر شکایت دارند که نرخ تعرفه اینترنت اندک است و با افزایش نرخ دلار، تعرفه اینترنت ثابت نیز باید افزایش یابد. به طور کلی مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت همواره خواهان افزایش نرخ تعرفه‌های اینترنت هستند.

کسی چه می‌داند، ممکن است در آینده خبرهایی مبنی بر قاچاق اینترنت به کشورهای همسایه نیز منتشر شود.

* فعال در کسب‌وکارهای اینترنتی

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 119264
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا