اخذ مالیات از خانه های لوکس تاثیری بر آرامش بازار ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز: به باور برخی از کارشناسان، مالیات ها ابزاری مناسب برای برای بهبود شرایط زندگی افراد در جامعه محسوب می شود که دولت می تواند با بهره گیری از آن در راستای  اجرای عدالت اجتماعی ، کاهش ضریب جینی و نیز تامین مالی اقشار آسیب پذیر قدم بردارد. اما به نظر می رسد مسیری که دولت در جهت اخذ مالیات در پیش گرفته است، نمی تواند به آرامش بازارهایی از جمله مسکن کمک کند و تنها با هدف کسب درآمد بیشتر دنبال می شود.

درآمدزایی برای دولت

در همین خصوص مهدی غلامی کارشناس مسکن  با بیان اینکه اخذ مالیات از سوی دولت دارای دو جنبه درآمدی و تنظیمی است، به «جهان صنعت نیوز» گفت: در برخی مباحث مالیاتی، وجه تنظیمی جدی تر است و در برخی مباحث وجه درآمدی پررنگ است.

وی افزود: اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس بیشتر در راستای درآمدزایی برای دولت در لایحه بودجه ۹۹ مطرح شده است. چرا که برخی از این خانه ها حتی به بازار عرضه هم نمی شوند. بنابراین به نظر می رسد که نظام تصمیم گیر قصد دارد با اخذ مالیات سالیانه از آنها، بیشتر برای مجموعه دولت درآمدزایی ایجاد کند.

غلامی ادامه داد: البته دولت می تواند از درآمدی که از اخذ مالیات در این حوزه به دست می آورد، در جهت تامین مسکن برای محرومان و نیازمندان قدم هایی را بردارد.

به گفته وی، اخذ مالیات از خانه های لوکس و گران قیمت به دلیل اینکه بیشتر جنبه درآمدی دارد و خیلی هم در نقل و انتقالات نقش جدی ندارد، به جز افزایش درآمدهای دولت تاثیر خاصی نخواهد داشت.

این کارشناس مسکن معتقد است که این اقدام در کوتاه مدت تاثیری بر بازار مسکن ندارد. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه راهکار ایجاد آرامش در بازار مسکن چیست، گفت: برای اینکه سیاست های مالیاتی در حوزه مسکن به درستی اجرایی شود، باید بسته جامعی از مالیات ها را مد نظر قرار دهیم و عملی کنیم که مالیات بر خانه های گران قیمت یکی از آنها است .

مالیات بر خانه های خالی بیشتر جنبه تنظیمی دارد

این کارشناس مسکن در ادامه  با بیان اینکه مالیات بر خانه های خالی بیشتر جنبه تنظیمی دارد، افزود: قرار است با این اقدام خانه های خالی به بازار عرضه شود تا با افزایش عرضه، قیمت نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از خانه های کشور به خصوص در استان های پرتقاضا همچون استان تهران به خانه های خالی اختصاص دارد، اخذ مالیات از خانه های خالی هم می تواند درآمد قابل توجهی نصیب دولت کند. اما اگر اخذ مالیات از خانه های خالی که سال هاست معطل مانده به درستی اجرایی شود، جنبه درآمدی آن کم می شود و بیشتر جنبه تنظیمی پیدا می کند.

غلامی اعلام کرد: این در حالی است که اخذ مالیات از خانه های لوکس به مراتب راحت تر از گرفتن مالیات از خانه های خالی است چرا که می توان با کمک سامانه ارزیابی هوشمند و … ارزش خانه ها را مشخص کرد که لوکس هستند یا خیر و سپس طبق مصوبه دولت برای این خانه ها مالیات در نظر گرفت.

خبری از راه اندازی سامانه املاک و اسکان نیست

این کارشناس مسکن در ادامه با بیان اینکه  اخذ مالیات از خانه های خالی معطل راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور است ، گفت: قرار بود این سامانه  در سال ۹۴ راه اندازی شود اما  هنوز راه نیفتاده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باید برای تشخیص خانه های خالی چه اقدامی انجام داد، به « جهان صنعت نیوز» گفت: به جای اینکه سامانه املاک و اسکان راه اندازی شود و ما به واسطه آن خانه های خالی را تشخیص دهیم، سازمان امور مالیاتی یا وزارت راه و شهرسازی می تواند سامانه ای را ایجاد کند که مردم خودشان در آن داده های محل اسکان خود را ثبت کنند.

غلامی در پاسخ به این سوال که اگر مردم اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکنند چکار باید کرد، بیان کرد: ما باید قاعده ای را بگذاریم که بر اساس آن به مردم فرصت ۶ ماهه داده شود تا اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند. به طوری که بعد از اتمام مهلت ارائه داده شده، خانه هایی که در سامانه ثبت نشده است، خانه های خالی فرض شود و هر زمانی که قرار شد نقل و انتقالی انجام شود، مالیات بر خانه های خالی از صاحب آن خانه اخذ شود.

به گفته  این کارشناس مسکن، اگر سامانه اطلاعاتی وجود نداشته باشد، نمی توانیم برنامه ریزی کنیم و کارها را رصد کنیم. این در حالی است که به این ترتیب بسیاری از طرح ها همچون اخذ مالیات از خانه های خالی نیز برای اجرا با تاخیر طولانی مدت مواجه می شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 85774
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا