اختیار دولت برای بنزین تک نرخی در بودجه ۹۹

به گزارش جهان صنعت نیوز:حسن مرادی کارشناس حوزه نفت و انرژی در پی شایعه تک نرخی شدن بنزین به جهان صنعت نیوز گفت:در لایحه بودجه سال آینده دولت مختار است تا قیمت حامل‌های انرژی را اعلام کند.

مرادی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و اینکه مدت زمان زیادی نیست که  افزایش قیمت بنزین گذشته  به نظر نمی رسد دولت و مجلس بنا داشته باشند دوباره قیمت بنزین را افزایش دهند و یا تک نرخی کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به مثبت بودن دونرخی شدن بنزین افزود: با توجه به تصمیم دولت و مجلس افزایش قیمت حامل‌های انرژی و قیمت بنزین صورت گرفت و در لایحه بودجه سال آینده هم دولت مختار است تا قیمت بنزین را به صورت تک نرخی و یا دو نرخی اعلام کند.

وی با اشاره به نحوه اجرای این افزایش قیمت تصریح کرد:فارغ از اینکه انتقادات زیادی به نحوه اجرای این طرح وارد است در شرایط فعلی دو نرخی شدن بنزین و پرداخت یارانه مابه‌ازای آن به جیب  مردم می رود و به نفع آنان است.

حسن مرادی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت در کاهش قاچاق گفت:قیمت بنزین در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه بسیار پایین بود و این انگیزه خوبی برای قاچاق محسوب می‌شد در حالی‌که بعد از افزایش قیمت قاچاق آن کاهش داشته است .

این نماینده ادوار مجلس گفت: در حال حاضر دونرخی کردن بنزین هم در کاهش مصرف داخلی موثر بوده و هم در بسته شدن  راههای قاچاق و نگرانی از ایجاد رانت هم کاملا متفی است.

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام انتخابات گفت: بروز چنین شایعاتی در آستانه انتخابات باعث تشدید نارضایتی‌ها و ایجاد حساسیت در مردم می‌شود مردم همیشه نسبت به تغییر قیمت حامل‌های انرزی حساسیت ویژه‌ای داشته‌اند و بیشتر اعتراضات آبان ماه به افزایش قیمت و نحوه اجرای آن بود.

وی با شاره به دلیل این نارضایتی‌ها گفت:یکی از دلایل اعتراضات آبان ماه ثابت بودن قیمت حامل‌های انرژی و بنزین به مدت طولانی بود در حالی که اگر هر سال این افزایش قیمت متناسب با افزایش تورم و بالا رفتن قیمت‌های دیگرکالاهای مصرفی مردم صورت می گرفت مردم دچار شوک نمی‌شدند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 89552
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا