احضار وزیر صمت به مجلس

 به گزارش جهان صنعت نیوز: نکته جالب توجه این است که وزیر صمت این روزها به فکر رسیدگی به بازار نیازهای ضروری مردم نیست  و به جای یافتن راه‌حلی برای ساماندهی به بازارهای مختلف‌، به فکر جابه‌جایی و تغییر دفتر کار خود است در حالی که به عقیده کارشناسان بهتر این است که علیرضا رزم‌حسینی به عنوان سکاندار وزارتخانه‌ای که به صورت مستقیم با معیشت مردم سر و کار دارد، به جای جابه‌جایی در روزهای آخر سال به فکر رسیدگی به بهبود وضعیت معیشتی مردم یا دست‌کم جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باشد.

وضعیت بازار کالاهای اساسی به خصوص میوه و سبزیجات به جایی رسیده است که مردم برای خرید ضروری‌ترین نیازهای خود با چالش جدی مواجه هستند. بر همین اساس به تازگی  رهبرانقلاب با بیان اینکه از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی ناخرسندیم، بیان کرد:  این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است.  آیت‌الله خامنه‌ای اعلام کردند: البته اجناسی مانند میوه‌‌ها فراوان است اما قیمت‌ها بسیار بالاست که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های  سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد. از این رو مسوولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند. رهبر انقلاب این را هم گفتند که همه این مشکلات راه‌حل دارد و بارها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر  کارشناسان را به مسوولان گفته‌ایم. بر همین اساس مجتبی توانگر عضو کمیسیون اقتصادی  اعلام کرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان وی برای پاسخگویی درباره وضعیت بازار کالاهای اساسی به کمیسیون اقتصادی مجلس احضار شدند.

راه‌حل وزیر صمت برای کنترل قیمت‌ها

برخی خبرهای رسیده حاکی از این است که قرار است طی روزهای آینده علیرضا رزم‌حسینی دفتر کارش را از خیابان سمیه به سازمان مدیریت صنعتی سازمان گسترش، جنب خیابان جام‌جم منتقل کند و علاوه بر این، قرار است به زودی یک دفتر دیگر جهت دیدار‌های خصوصی در شهرک والفجر وابسته به مرکز مطالعات بازرگانی برقرار کند.

 در حالی طی چند وقت گرانی و نبود کالاهای اساسی مردم را دچار مشکل کرده است و عملا وزارت صمت نه‌تنها اقدامی به جز شوهای تبلیغاتی با عنوان کاهش قیمت‌ها در آینده‌، انجام نداده  بلکه قافیه را به دلالان و سودجویان بازار باخته است.

علیرضا رزم‌حسینی درحالی با وجود مخالفت‌های شدید برخی فعالان  حوزه سیاسی و اقتصادی مهر ماه گذشته به عنوان وزیر یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های دولت انتخاب شد که همان ابتدا با وعده کنترل قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از افزایش قیمت هفتگی کالاهای اساسی سعی داشت خودش را به عنوان ناجی وضعیت اقتصادی کنونی کشور معرفی کند اما پس از گذشت چند ماه از این سخنان نه تنها وضعیت بازار به ثبات نرسید بلکه با رسیدن به روزهای پایانی سال هیچ کنترلی روی اجناس صورت نمی‌گیرد و بازار رها شده در اختیار دلالانی است که تحت هر شرایطی به فکر پرکردن جیب خود و واسطه‌هایشان با نهادهای بالادستی هستند.

دستور روحانی به وزارت صمت برای نظارت دقیق

افزایش سرسام‌آور قیمت کالاهای اساسی‌، خودرو و سایر کالاها چنان بر بازار مصرف سایه افکنده است که رهبری انقلاب نیز اخیرا مراتب تاسف خود را اعلام کردند. در این راستا همچنین دویست و نهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز یکشنبه به ریاست رییس‌جمهور برگزار شد و در ابتدای این جلسه قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارشی از تمهیدات ویژه برای تامین کالاهای ضروری و تثبیت و مدیریت قیمت کالاها متناسب با نیاز مردم در آستانه سال جدید ارائه کرد. رییس‌جمهور با تاکید بر اجرای کامل و سریع برنامه‌های تنظیم شده برای تامین کالا و مدیریت قیمت‌ها‌، گفت: ازجمله جلوه‌های شکست دشمن در جنگ اقتصادی، وفور کالاهای ضروری در بازار در شرایط سخت کشور بوده اما متاسفانه مدیریت قیمت‌ها به نحو مناسبی انجام نشده و به زندگی و  معیشت مردم فشار وارد کرده است.

حسن روحانی تصریح کرد: دولت در اجرای تذکرات مقام معظم رهبری در مدیریت قیمت کالاهای اساسی، برنامه‌هایی را در نظر گرفته است که امیدوارم با همکاری اصناف و بخش خصوصی، به سرعت اجرایی شود و با سوءاستفاده و گرانفروشی خاطیان برخورد شود. رییس‌جمهور در همین رابطه وزارت صمت را موظف کرد با طراحی‌های ویژه و سریع‌الوصول ضمن کوتاه کردن مسیر زنجیره تولید تا توزیع و عرضه گسترده میوه و مواد غذایی به همراه  شفافیت اطلاعات در ایام سال نو و همچنین ماه مبارک رمضان برای کاهش قیمت‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

روحانی افزود: شرایط جاری کشور به‌ویژه وضعیت اقتصادی و معیشت مردم ایجاب می‌کند اختلاف‌نظرها به حداقل برسد و امور کشور در سایه همصدایی و اجماع همه قوا مدیریت شود .

رییس‌جمهور به موفقیت نظام در خنثی‌سازی توطئه دشمنان مبنی بر فروپاشی اقتصاد کشور اشاره و اظهار کرد: نباید با اقدامات، رفتارها و گفتارهایی که امنیت و اعتماد اجتماعی مردم را خدشه‌دار می‌کند، امواج مخرب و بدبینانه به سطح جامعه فرستاده شود. وی در این رابطه ابراز امیدواری کرد روند رشد مثبت اقتصادی تا پایان سال ادامه یابد.

لزوم طراحی سامانه‌ عرضه مستقیم کالا توسط کشاورز

در همین خصوص وزیر اسبق صمت با اشاره به گلایه‌های مقام معظم رهبری از گرانی‌ها و نقش دلال‌ها در این زمینه گفت: وزارت صمت باید سامانه‌ای ایجاد کند که کشاورز محصول خود را در آن وارد سازد و مردم و بنکدار کالا را خریداری کنند و از این طریق کل واسطه‌ها حذف می‌شوند.

مهدی غضنفری در رابطه با گلایه‌های مقام معظم رهبری از گرانی‌ها و نقش دلال‌ها در این زمینه گفت: در مناسبت‌ها نظیر ماه رمضان، عید نوروز و ایامی که کالا خواهان و مشتری دارد، سودجویی خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه گرانی‌ها ریشه در گران‌فروشی و سایر عوامل دارد، افزود: این مسائل ناشی از قیمت ارز  و هزینه‌های حمل و نقل است. باید این دو لایه‌ دلیل را با هم پوشش داد.

وی گفت: وزارت صمت باید سامانه‌ای ایجاد کند که کشاورز محصول خود را در آن وارد سازد و مردم و بنکدار کالا را خریداری کنند و از این طریق کل واسطه‌ها حذف می‌شوند.

 غضنفری با اعلام اینکه وزارت جهاد مشکل سهم‌خواهی در بازار دارد، افزود: این وزارتخانه با بازار دوست نیست چون همیشه سهمی در تولید داشته و قواعد بازار را نمی‌داند.

هویت بازار در نزد وزارت صمت آشکار نیست

وی با بیان اینکه هویت بازار در نزد وزارت صمت آشکار نیست، ادامه داد: عده‌ای در صدر می‌ایستند و دستوراتی می‌دهند تا وزارتخانه‌ها را جداسازی کنند که ناشی از عدم علم داشتن به قواعد حکمرانی است.

غضنفری افزود: در این بین ناکارآمدی‌هایی دارند در حالی که عده‌ای توان خرید مرغ و گوشت و درآمدی برای خرید در اختیار ندارند.

وی گفت: یکی از قواعد در جمهوری اسلامی که بر آن پا می‌گذاریم، نرخ رشد است و وقتی اقتصاد تا ۸ درصد بزرگ نمی‌شود بدین معناست که ما رو به فقر می‌گذاریم.

غضنفری یادآور شد: ناتوانی در قیمت خرید از تبعات این معضل است؛ دیگری هم عدم قدرت برای تنظیم‌گری است.

وی افزود: ما باید تنظیم کنیم تا کالاها به مقصد برسند که می‌توان سامانه‌هایی ایجاد کرد تا تنظیم‌گری صورت گیرد.

غضنفری ادامه داد: همواره می‌گفتم از مزرعه تا منزل فاصله زیادی وجود دارد که فضای آی‌تی باید این فاصله را به حداقل برساند. وی گفت: تا پایان دولت اگر اقتصاد به همین شکل تحویل داده شود، کار بزرگی است و انتظار گشایش که از سوی رییس‌جمهور مطرح می‌شود، اشتباه است.

غضنفری تصریح کرد: رییس‌جمهور طوری سخن می‌گوید که گویی می‌خواهد نامزد ریاست‌جمهوری برای هشت سال آتی شود، بلکه باید درباره کوله‌بری و سوخت‌بری پاسخگو باشد و بگوید چرا اینها در دوره او توسعه یافته است! وی گفت: رییس‌جمهور تازه به عنوان یک مدعی سخنرانی می‌کند و می‌گوید ما تازه در حال برنامه ریزی هستیم. در حالی که شما همین که بازار شب عید را جمع کنید، کاری انجام داده‌اید و باید بی‌خیال باقی راه شوید.

جلسه ویژه تنظیم بازار

در این راستا همچنین پس از گلایه‌های رهبری، جلسه ویژه تنظیم بازار نیز برگزار شد. در همین رابطه  دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: مقرر شد مکان‌هایی را در اختیار تعدادی از باغداران در تهران و سایر استان‌ها قرار دهیم تا میوه را به‌صورت مستقیم بین مردم عرضه کنند که این کار موجب حذف واسطه‌ها می‌شود.

عباس قبادی در پایان جلسه هدفمند کردن توزیع اقلام شب عید و حذف واسطه‌ها که در پی گلایه‌های مقام معظم رهبری از گرانی‌ها برگزار شد، افزود: این جلسه با همه عواملی که در تولید، عرضه و توزیع میوه نقش دارند انجام شد؛ در این جلسه موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: مقرر شد به دو شیوه عرضه انجام شود؛ ابتدا روشی که در بازار حکمفرماست و عرضه‌کنندگان میوه را از میدان تره‌بار خرید می‌کنند و در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند.

قبادی گفت: در روش دوم مقرر شد بخشی از باغداران مکان‌هایی را در تهران و سایر استان‌ها که در اختیارشان قرار داده می‌شود میوه را به‌صورت مستقیم بین مردم عرضه کنند که موجب حذف واسطه‌ها می‌شود و تولیدکنندگان مستقیم کالا را به مصرف‌کنندگان عرضه می‌کنند.

وی اضافه کرد: امروز بازدیدی از نقاطی که برای این کار در نظر گرفته شده است انجام شد و مقرر شد در ۸۰ نقطه از شهر تهران و شهرستان‌های اطراف از طریق میادین میوه و تره‌بار مکان‌های مناسبی در اختیار اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و باغداران برای عرضه میوه قرار گیرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: اتحادیه مرکزی میادین میوه و تره‌بار تهران هم مقرر کردند بعضی از غرفه‌ها که می‌توانند میوه‌ها را از باغداران تهیه و نگهداری کنند و این‌ها را به فروشگاه‌هایی که عرضه سیب و پرتقال و مابقی کالا‌ها را دارند در این ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان عرضه کنند.

قبادی گفت: این برنامه‌ها می‌توانند تاثیر خوبی در قیمت سیب و پرتقال و سایر اقلام مصرفی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه انباشت میوه در سردخانه‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت افزود: از ۱۵ فروردین به بعد از کیفیت سیب و پرتقال کاسته می‌شود و امکان آسیب دیدن آن‌ها وجود دارد و مقرر شد که حجم خروجی از سردخانه‌ها در ۱۰ روز پیشِ‌رو افزایش پیدا کند تا تولیدکنندگان ضرر نکنند و بتوانیم میوه‌ها را به‌صورت فراوان در اختیار فروشندگان برای عرضه با قیمت‌های مناسب قرار دهیم.

عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است

قبادی درباره قیمت سیب و پرتقال گفت: عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت است و ما نمی‌توانیم سقف قیمت برای بسیاری از کالا‌ها تعیین کنیم و در مورد سیب، پرتقال، خیار و سایر صیفی‌جات نمی‌توانیم در بازار مداخله کنیم چون بر اساس تجربه خیلی تاثیرگذار نیست و نتیجه عکس می‌دهد.

وی اضافه کرد: در موضوع میوه به‌ دنبال فراوانی، مکان‌های گسترده عرضه و حذف واسطه‌ها هستیم تا قیمت میوه را کاهش دهیم.

قبادی درباره میوه تنظیم بازار هم گفت: به‌دنبال شرایطی هستیم که منافع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود. البته در این شرایط نگاه ما برای مصرف‌کنندگان است، چون در ایام پایان سال مصرف و تقاضا بالاست و در موضوع میوه‌های ذخیره‌شده باید طوری عمل کنیم که مصرف‌کنندگان با بهترین شرایط میوه‌های خودشان را تامین کنند.

قبادی ادامه داد: از ۲۱ اسفند توزیع میوه با اعلام ستاد‌های تنظیم بازار در سراسر کشور شروع می‌شود و امیدواریم شرایط توزیع میوه در این ایام نیازی به مداخله ما نداشته باشد.

وی درباره انباشت میوه یا کمبود آن در بعضی مواقع گفت: بعضی اوقات اوج مصرف با پیک تولید همخوانی ندارد مثلا در موضوع مرکبات. در مهر و آبان میوه قابل برداشت است ولی اوج مصرف فروردین و ایام پایان سال است.

قبادی یادآور شد: ذخیره‌سازی سیب و پرتقال به‌جهت تکلیف دولت با ماست که توسط بخش خصوصی و اتحادیه‌های مربوطه انجام شده و دولت هیچ‌گونه مداخله‌ای در خرید و فروش نداشته است.

وی تصریح کرد: در موضوع قیمت‌گذاری میوه مقرر شد ورود کنیم ولی اگر شرایط ایده‌آل باشد و در روز‌های آینده قیمت سیب و پرتقال و سایر کالا‌ها کاهش پیدا کند مداخله نخواهیم کرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: اگر در بازار مازاد تولید مرغ داشته باشیم توسط شرکت پشتیبانی جمع‌آوری می‌شود ولی الان این شرایط مهیا نیست و خریدی از طرف دولت انجام نمی‌شود.

قبادی درباره عرضه و قیمت گوشت گفت: در توزیع گوشت قرمز گزارش نامناسبی نداریم و توزیع گوشت قرمز شرایط عادی دارد و مقرر شد تولیدات از داخل تامین شود و نیازی به واردات نداشته باشیم. البته این شرایط تا زمانی است که قیمت‌ها مناسب باشد.

در تامین و توزیع روغن مشکل خاصی نداریم

قبادی درباره توزیع روغن در بازار هم اعلام کرد: ماهانه ۱۵۰ هزار تن روغن خام وارد کشور می‌شود که در زمان حاضر به ۲۲۰ هزار تن رسیده که تولیدات آن در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود ولی چون در این کالا بین مصرف‌کنندگان حساسیت به وجود آمده است در یکسری فروشگاه‌های خاص توزیع می‌شود. قبادی ابراز کرد: در تامین و توزیع روغن مشکل خاصی نداریم ولی تا رسیدن به فراوانی کمی زمان نیاز است و سعی می‌کنیم تا پایان سال مشکل حل شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر پنج میلیون تن کالا در بنادر کشور وجود دارد، گفت: حدود پنج میلیون تن هم ذخایر استراتژیک داریم و این علاوه بر میزان کالای موجود در کف بازار است و کشور از جهت تامین کالا‌های اساسی با وجود همه تحریم‌ها ذخیره‌سازی انجام داده و در حال توزیع است و در این جنگ اقتصادی که علیه ماست امکان فراز و نشیب در بعضی از کالا‌ها وجود دارد که امیدواریم این شرایط به حداقل برسد.

گفتنی است در رابطه با آشفتگی‌های موجود در بازار میوه و تره‌بار، اکبر یاوری عضو هیات‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار نیز  با انتقاد از تصمیمات یک‌شبه برای ممنوعیت واردات موز اظهار کرد: وزارت صمت یک‌شبه بدون اطلاع به تجار جلوی ثبت سفارش را گرفت. این امر زمینه سوءاستفاده فرصت‌طلبان را فراهم کرد به نحوی که مجوزهای شش میلیون تومانی را به تجار تا ۲۰۰ میلیون تومان فروختند و قیمت موز وارداتی از ۱۵ هزار تومان به بیش از ۵۰ هزار تومان افزایش یافت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 176248
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا