احتمال کاهش ۳۲ درصدی تجارت جهانی

جهان صنعت نیوز| حجم تجارت کالایی جهان در سال ۲۰۱۹ به علت دو عامل تنش‏ های تجاری و افت رشد اقتصادی جهان، به میزان ۰.۱ درصد افت کرد.

ارزش دلاری کالاهای صادرشده در جهان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۸.۸۹ تریلیون دلار بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ با ۳ درصد کاهش، همراه بود. با توجه به شیوع ویروس کووید- ۱۹و پیامدهای منفی آن بر زنجیره ‏های تامین و تجارت کالایی جهان، بر اساس دو سناریوی خوش‏ بینانه و بدبینانه، سازمان تجارت جهانی پیش‏ بینی کرده است که شاخص حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ در محدوده ۷۳.۹ (سناریوی بدبینانه) تا ۹۴.۶ (سناریوی خوش ‏بینانه) متغیر خواهد بود.

در واقع وفق انتظار سازمان تجارت جهانی، حجم تجارت جهان در سال ۲۰۲۰، به ترتیب ۱۳ درصد در سناریوی خوش ‏بینانه و ۳۲ درصد در سناریوی بدبینانه، کاهش خواهد یافت.

در نمودارهای زیر روند حجم تجارت کالایی جهان به تفکیک مناطق و با توجه به سناریوی‏ های احتمالی آینده، بررسی شده است.

 

بر این اساس انتظار میرود در سال ۲۰۲۱ ، تجارت کالایی جهان  بهبود یابد که بروز این اتفاق بستگی به بازه زمانی شیوع ویروس کرونا و اثربخشی پاسخهای سیاستی کشورهای جهان برای مهار آن، دارد.

با توجه به دو سناریوی قبلی، پیش بینی میشود در حالت خوشبینانه رشد حجم تجارت کالایی جهان در سال ۲۰۲۱ برابر با  ۲/۲۱ درصد و در حالت بدبینانه، حدود ۲۴ درصد باشد.

در صورتی که سناریوی بدبینانه برای رشد حجم تجارت کالایی جهان در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رخ دهد، در این صورت در سال ۲۰۲۱ ، شاخص حجم تجارت کالایی جهان برابر با ۳/۹۷  خواهد بود که کمتر از رقم سال ۲۰۱۹ است یعنی حتی بعد از دوسال، از حیث مقداری، تجارت کالایی جهان نسبت به سال ۲۰۱۹ ، بهبودی نخواهد داشت.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 99651
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا