احتمال عبور دلار از مرز ۱۵ هزار تومان

به گزارش جهان صنعت نیوز: در خصوص دلایل نوسانات نرخ ارز در چند روز گذشته یکی از کارشناسان بازار ارز به جهان صنعت نیوز گفت:سیاست دستوری دولت در کنترل و تثبیت نرخ ارز باعث شده تا محدودیت های مبادلات ارزی با افزایش مواجه شود  به گونه ای که دلار از محدوده ۱۴ هزار تومان عبور کرده است .


وی در ادامه افزود: سال گذشته رسیدن قیمت دلار به مرز ۲۰ هزار تومان به افزایش چشمگیر اکثر کالاها منجر شد . این در حالی بود که با کاهش نرخ ارز قیمت ها به روال گذشته بازنگشته و به نظر می رسد در صورت تداوم روند صعودی این نرخ مجددا شاهد افزایش قیمت کالاها باشیم. این در حالیست که بر اساس اعلام بانک مرکزی در حال حاضر میزان نقدینگی نسبت به سال گذشته ۶/۲۸ افزایش پیدا کرده که این میزان  افزایش در ۵۰ سال اخیر بی سابقه است.

تاثیر شرایط چین بر روند بازار

این کارشناس بازار در پاسخ به تاثیر شرایط کنونی چین بر روند نوسان ارز در ایران گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و اختلال در سیستم بانکی چین ، از انجایی که بخش عمده ای از مبادلات ارزی ایران با این کشور صورت میگیرد تقاضای انتقال ارز افزایش یافته و به این ترتیب با نوسان نرخ ارز نمود پیدا کرده است .

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار ارز در سال اینده گفت : هرساله دولت افزایش ۳ تا ۴ درصدی را برای ارز اعمال میکرد در صورتی که سال گذشته این میزان  به ۱۱ درصد رسیده است حال با توجه به شرایط موجود احتمالا در سال اینده نیز همین مقدار رشد را شاهد خواهیم بود از سوی دیگردر صورت قرار گیری ایران در لیست سیاه حمایت مالی از تروریسم احتمال می رود که در سال ۹۹ نرخ ارز به بیش از ۱۵ هزار تومان برسد.

وی در پاسخ به احتمال رسیدن ارز به بازه قیمتی ۲۰ هزار تومانی در روزهای پایانی سال گفت : با توجه به اینکه بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز برنامه ریزی کرده است بنابر این امکان رسیدن به مرز روانی ۲۰ هزار تومان چندان محتمل نیست و احتمالا تغییرات در بازه ۱ الی ۲ هزار تومان خواهد بود.

رصد حساب های بانکی

این فعال بازار تصریح کرد : بانک مرکزی برای ثبات بازار از چند ابزار استفاده می کند که یکی از آنها رصد حساب های بانکی و کنترل نقل و انتقالات بیش از ۱ میلیارد تومان است. همچنین بهره گیری از ابزار مالیاتی نیز از دیگر روش های کنترل بازار به شمار میرود.

وی در خصوص چالش های بانکی پیش روی فعالان اقتصادی در صورت ورود ایران به لیست سیاه  FATF گفت : کشور در حال حاضر در تورم و جنگ اقتصادی است. با توجه به بخشنامه های موجود مبنی بر عدم امکان ورود یا خروج بیش از ۱۰ هزار دلار یا یورو در صورت تحقق این موضوع دارنده ارز مشمول مالیات زیادی خواهد شد که زمینه کاهش مبادلات ارزی و صادرات محصولات تولیدی را به همراه خواهد داشت.

وی یکی از مشکلات مهم ارزی را  بخشنامه های دست و پا گیر دانست و گفت : هرروزه بخشنامه های جدید صادر می شود. بنابراین با تقویت صادرات  می توانیم قیمت ارز را متعادل کنیم و ورود ارز را به هر میزانی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ازاد کنیم.

وی تاکید کرد: تنها راهکار خروج از نوسانات ارزی و جلوگیری از برهم خوردن عرضه و تقاضا ازاد سازی نرخ و جلوگیری از سیاست های دستوری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 89648
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا