احتمال سرمایه گذاری آژانس‌های گردشگری در بازارهای موازی

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این رابطه اگرچه در برخی از هتل ها نیز  شاهد چالش های تسویه بدهی و وعده پرداخت پس از دریافت مطالبات جدید مواجه هستیم اما متولیان این حوزه معتقند تمامی مبالغ پرداخت شده از سوی آژانس های گردشگری عودت داده شده و بدهی از سوی هتل ها باقی نمانده است . همچنین همگام با آژانس های مسافرتی شرکت های هوایی نیز در  راس این زنجیره قرار داشته که آشکارا از عدم پرداخت هزینه بلیط های کنسلی خبر می دهند موضوعی که نشان می دهد پاسکاری بین مثلث تشکیل شده از ایرلاین ها آزانس های گردشگری و هتل ها ناشی از افزایش چالش های مالی بوده که تلاش می کنند با روش های مختلفی همچون سرمایه گذاری در بازارهای موازی برای جبران بخشی از زیان بهره گیری کنند و در این بین هر کدام انگشت اتهامی را به سمت ضلع دیگر این مثلث نشانه می گیرند.

در این خصوص محمدعلی فرخ مهر رئیس اتحادیه هتلداران به جهان صنعت نیوز گفت: تمام هتلهای تهران مبالغ دریافتی بابت رزرو را به آژانسهای مسافرتی باز گرداندند و هیچ آژانسی نمی تواند ادعا کند پول رزو هتل را دریافت نکرده است .

فرخ مهر با اشاره به تعطیلی ۷۰ درصدی هتل‌های تهران افزود: ۷۰ درصد هتل‌های تهران تعطیلند و ۳۰ درصد آنها نیمه تعطیلند و ضریب اشغال انها ۱۰ الی ۱۵ درصد است یعنی مسافر تازه نمی‌گیرند و اغلب مسافرین آنها مهمانهای شرکت‌هایی هستند که از قبل رزرو شده بود.

وی در خصوص آمار خسارات وارد شده به هتل‌های کشور گفت: هنوز کار کارشناسی در این خصوص انجام نگرفته و احتمالا بعد از پشت سر گذاشتن بحران کرونا  بررسی‌ها در این خصوص صورت خواهد گرفت و نتایج به اطلاع رسانه‌ها خواهد رسید.

حامد نوروزیان مدیر یک آژانس گردشگری در این باره به جهان صنعت نیوز گفت: سازمان هواپیمایی کشوری  مبلغ بلیط‌هایی که تورهای مسافری و آژانس‌های گردشگری  برای مسافران خریداری کردند را پس نداده  تا به مسافران عودت شود.

وی در خصوص کنسل شدن رزروهای مسافران هتل‌های کیش گفت: این هتل‌ها با کسر مبلغ یک شب پول رزرو را به مسافر پس دادند.

نوروزیان در اعتراض به دولت افزود:  شرکت‌های هواپیمایی و حمل و نقل ریلی دولتی هستند و پول مسافران را نمی‌پردازند دیگر از هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی که بخش خصوصی‌اند و تمام امیدشان به فروش شب عید بود چه انتطاری می‌شود داشت.

این فعال گردشگری معتقد است: ۹۰ درصد آژانس های گردشگری ورشکسته شدند و تعداد اندکی که  فعالند  هم به نظر در آستانه ورشکستگی قرار دارند. دولت از کمک یک تا دو میلیون تومانی به آژانس‌ها خبر داده که این مبلغ هزینه‌های آب و برق و گاز دفاتر را هم پوشش نمی‌دهد چه برسد به اجاره بها و حقوق پرسنل و دیگر هزینه‌های جاری.

وی افزود: نگاه دولت به این بخش حمایتی نیست در حالی که ورود گردشگر برای دولت ارزآوری دارد. صنعت گردشگری در ایران مورد بی مهری است در صورتی که می‌تواند راهکاری برای کاهش بیکاری و درآمدزایی برای دولت باشد.

ضرورت ایجاد کارگروه حمایتی

نوروزیان  به از بین رفتن مشاغلی که در ارتباط با گردشگری هستند اشاره کرد و گفت: کافه دارن، هتل داران، رستوران داران و فروشگاههای صنایع دستی باید ضرر بی فکری دولتی‌ها را بدهند. سفره مشاغلی که در این حوزه فعالند روز به روز داشت کوچک تر می‌شد و اکنون به کل نابود شد. راه اندازی کارگروههای اضطراری در این شرایط و اجرای طرح‌های کمکی می تواند این بحران را مدیریت کند و مانع ضررهای بیشتر شود.

وی در ادامه افزود: دولت مشکلات ناشی از بحران را  بدون گرفتن مسئولیت آن به عهده مردم می‌گذارد، در حالیکه با کوچک کردن بخش‌های دولتی و دادن اختیار به بخش‌های خصوصی می‌تواند به آنها کمک کند تا در مواقع بروز چنین بحران‌هایی بخش خصوصی به کمک دولت برود نه اینکه انتظار کمک از دولت داشته باشد.

این فعال صنعت گردشگر در پاسخ به دلایل عدم پرداخت مطالبات خریداران تور و بلیط گفت: متاسفانه شرکت های هواییبا بهانه های مختلف از زیر پرداخت مبالغ بلیط ها طفره رفته و پرداخت را به زمان های دیگری موکول می کنند .

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر اکثر هتل هایی که از طریق تورها رزرو شده اند نیز با عنوان اینکه پول های پرداختی هزینه شده است امکان بازگرداندن مبالغ را تا زمان دریافت مطالبات از مسافران جدید را ندارند . 

این فعال صنفی گفت: دولت متاسفانه درحالیکه اکثر شرکت های مرتبط از انجام تعهدات خود طفره می روند تنها آژانس های گردشگری را تحت فشار برای بازپرداندن پول قرار داده که با توجه به شرایط امکان پذیر نیست

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 95510
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا