احتمال تداوم سقوط در بورس های جهان

جهان صنعت نیوز| بورس های جهانی که تا پیش از این به تبعیت از سیاست های ترامپ با چالش مواجه بوده اند هم اکنون به غیراز زنجیره  فولاد در بقیه حوزه ها با کاهش مبادلات اقتصادی که در نتیجه ویروس کرونا ایجاد شده روند کاهشی را به دنبال داشته اند به طوری که در هفته گذشته ۳ تریلیون دلار از ارزش کل بازارهای سرمایه از بین رفته است. شیوع ویروس چینی باعث فرار سرمایه‌گذاران از بازار دارایی‌های ریسک پذیر شده است.

در این رابطه  کمیل طیبی، عضو هیات علمی دانشکده دانشگاه اصفهان می گوید : اقتصاد چین بعد از آمریکا دومین اقتصاد بزرگ دنیاست که بر اثر کرونا دچار رکود اقتصادی در تمامی حوزه‌ها از جمله تولید شده است. در آینده نزدیک سطح تقاضا از این کشور کم شده نگرانی از این حادثه در آینده که تمامی بخش‌های اقتصادی را به مخاطره می‌اندازد بالا رفته است. اگر این شرایط تداوم پیدا کند هیچ بعید نیست اقتصاد دنیا به شرایط بحرانی مالی سال۲۰۰۸ برگردد.

رکود بازار سرمایه جهان

همچنین مدیر توسعه بازار کارگزاری آینده نگر خوارزمی با اشاره به رکود ایجاد شده در بازر سرمایه جهان به «جهان صنعت نیوز» گفت : در پی اتفاقات اخیر و شیوع ویروس کرونا بورس های جهان با رکود مواجه شده است. و اکثر سهام های شرکت های بزرگ دستخوش نوسان شده است که در این بین فقط سهام شرکت های فولادی و سنگ آهنی ها  نسبت به بقیه از ثبات بیشتری برخوردار بوده اند.

مهدی سوری در ادامه افزود: با توجه به سیاست ترامپ در اشتغال زایی آمریکا بورس های جهانی با محدودیت های اقتصادی زیادی مواجه بودند. از سوی دیگر این بازار تحت تاثیر شکست اوپک نیز قرار داشته است که به همراه گسترش شیوع ویروس کرونا و ایجاد اختلال در مبادلات جهانی ، زمینه سقوط چشمگیر بازار های سرمایه را فراهم آورده است.

سهم اندک نفت

وی در خصوص وضعیت بازار بورس ایران گفت : در یک سال اخیر بازار بورس فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است . اگرچه که قرار گرفتن بازار در فاز اصلاحی باعث ریزش برخی از سهام ها شد اما نوسانات نرخ ارز و افزایش ریسک سرما گذاری در بازار های موازی همچون طلا و ارز باعث هجوم نقدینگی های سرگردان به بازار سرمایه شد که در این بین برخی از نوسان گیران با استفاده از اتفاقات مقطعی همچون ترور سردار سلیمانی و قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه FATF سعی در کسب سود داشته اند.

سوری در ادامه افزود : با توجه به سهم اندک نفت در بودجه سال آینده به نظر می رسد بازار بورس می تواند بهترین گزینه برای سرمایه گذاران باشد که در این راستا حمایت های دولت در فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد عمومی به بورس الزامی است.

 

اقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 93478
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا