“اجماع ورشو”؛ آرزوی ترامپ که در حد حرف ماند

جهان صنعت نیوز| ارتقا سطح حضور آمریکا در این نشست از وزیر خارجه به معاول اول رئیس‌جمهور و از سویی خودنمایی‌های نتانیاهو حاکی از خالی بودن این کنفرانس از محتوا در رابطه با مساله مهم صلح و امنیت در خاورمیانه و به جای آن پررنگ کردن جنبه روانی، سیاسی و تبلیغاتی نشست است.


برخی رسانه‌ها گزارش کرده‌اند که بر اساس مانیتورینگ بی‌بی‌سی، پس از تحلیل ۱۴ هزار توییت که از هشتگحمایت از کنفرانس ورشو استفاده کرده‌اند، اکثریت آنها توسط ۸ اکانت منتشر شده‌اند تا این تصور ایجاد شود که این کنفرانس از حمایت بالایی در توئیتر برخوردار است!

با وجود اعلام آمریکا و لهستان درباره مطرح نبودن موضوع ایران در این کنفرانس که با هدف افزایش کمیت و کیفیت حضور مدعوین صورت گرفت، سطح شرکت‌کنندگان در این کنفرانس با انتظارات آمریکا فاصله زیادی دارد.

عراق، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطین این کنفرانس را بایکوت کرده‌اند. در حالی که یکی از محورهای اصلی این کنفرانس قرار است “تروریسم و امنیت” در خاورمیانه باشد و به این ترتیب این کنفرانس که آمریکا حامی اصلی برگزاری آن است بدون حضور عراق، سوریه، ایران، لبنان و تشکیلات خودگردان فلسطین که بخش بزرگی از خاورمیانه را تشکیل می‌دهند، برگزار می‌شود.

علاوه بر این دیپلمات‌های ارشد کشورهای بزرگ اروپایی چون فرانسه گفته‌اند به ورشو نخواهند رفت. روسیه و چین هم به این کنفرانس اعتنایی نکرده‌اند و مسکو حتی از آن انتقاد کرده است. جرمی هانت، وزیر خارجه انگلیس هم گفته است فقط برای حضور در جلسه‌ای که مربوط به یمن است و در این کنفرانس برگزار خواهد شد، به ورشو می‌رود. فدریکا موگرینی هم از حضور در این کنفرانس امتناع کرده است. هم‌چنین ترکیه اعلام کرده است در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.

همزمان با برگزاری کنفرانس ورشو در روز پنجشنبه، اجلاس سوچی با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود که حاکی از رویکرد فعال ایران در عرصه دیپلماتیک و نیز مبارزه عملی و واقعی با تروریسم در سوریه و منطقه است. ایران اصلی‌ترین بازیگر تعیین کننده در این حوزه است و با وجود تلاش رسانه‌های وابسته به نظام سلطه برای وارونه جلوه دادن این واقعیت، نقش و تأثیرگذاری ایران در زمینه مقابله با تروریسم واقعیتی پذیرفته شده در سطح افکار عمومی منطقه است. در کنفرانس سوچی مسؤولان ارشد نظامی سه کشور نیز حضور دارند.

هم‌چنین برخی رسانه‌ها به نقل از یک روزنامه لهستانی اعلام کردند که ورشو با برگزاری این کنفرانس، قصد میانجیگری بین اتحادیه اروپا و آمریکا درباره ایران را داشته و ایران هم با آن مخالفتی نشان نداده است اما بعد از مصاحبه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا همه چیز خراب شده است.

یک منبع مطلع در همین رابطه گفت که موضوع موافقت ایران با میانجیگری لهستان میان آمریکا و اروپا به شدت تکذیب می‌شود.

اروپایی‌ها به ویژه سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان از دو سال قبل کاملاً رویکردی محتاطانه و در عین حال مستقل‌تری را در بخش‌ها و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در موضوع برجام در برابر ترامپ اتخاذ کرده‌اند. موضعی که به شدت واکنش و ناراحتی آمریکا و مقامات دولت این کشور را در برداشته است. بنابراین ادعای روزنامه لهستانی درباره میانجیگری لهستان میان اروپا و آمریکا خالی از صحت است. شاید برگزاری کنفرانس ورشو برای ایران محل نگرانی باشد و در روابط دو کشور در آینده تأثیر جدی بگذارد اما برای اروپایی‌ها این “لهستان” است که به عنوان کشوری خارج از مسیر اتحادیه موجب نگرانی اروپایی‌ها شده است.

دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن تمام تلاش خود را انجام داد تا به هر شکل ممکن اروپایی‌ها را در مخالفت با برجام با خود همراه سازد و در این مسیر اقدامات کم سابقه‌ای را انجام داد و علاوه بر سه کشور اروپایی عضو برجام، چین و روسیه به عنوان پنج عضو دائم شورای امنیت مقابل آمریکا در شورای امنیت صف‌آرایی کردند.

علاوه بر این با عدم همراهی اروپا در بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و خروج از برجام، در عمل این تحریم‌ها با شدت و فشار بسیار کمتر و بدون حمایت قدرت‌های اروپایی بازگشت که تأثیری به مراتب کمتر داشت. سه کشور اروپایی همزمان با حمایت از برجام، ساز و کاری را نیز برای حمایت از منافع اقتصادی ایران در این توافق ایجاد کرد. هر چند این ساز و کار کوچک است اما در مقابل خواست آمریکا اقدامی مهم و بزرگ به لحاظ سیاسی محسوب می‌شود که عصبانیت مقامات کاخ سفید را نیز در بر داشت.

به گزارش ایسنا، وقتی آمریکا از ایجاد اجماع جهانی علیه ایران در شورای امنیت و مجامع بین‌المللی و همراه کردن کشورها با خود به لحاظ سیاسی ناامید شد به سمت اقدامات و برنامه‌های روانی و تبلیغاتی علیه ایران در فضای افکار عمومی متمرکز شد که برگزاری کنفرانس ورشو آخرین اقدام آن است.

اقدام سرویس‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل در طراحی برنامه‌هایی دروغین علیه ایران در پایتخت برخی کشورهای اروپایی که مقامات اسرائیلی و اروپایی به آن اذعان کرده‌اند و از سویی فشار به کشورهای مختلف برای همراهی با تحریم‌ها علیه ایران و نیز برگزاری کنفرانس‌ها و سخنرانی‌های متعدد از جمله اقداماتی است که آمریکا تلاش کرده در پاسخ به همراه نشدن جامعه بین‌الملل با او علیه ایران انجام دهد.

اخبار برگزیده
شناسه : 11423
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا