آینده بازار نفت؛ فرو رفته در هراس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  افزایش عرضه نفت لیبی با موج دوم ابتلا به ویروس کرونا در بسیاری از کشورها و وضع محدودیت‌های جدید در اقتصادهای بزرگ اروپا همزمان شده است. از این رو کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس در نشست روز پنجشنبه به بررسی ریسک‌های تشدید‌کننده روند نزولی قیمت نفت شامل بازگشت نفت لیبی به بازار و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا پرداخت که تهدیدی برای روند احیای تقاضا هستند.

نشست مجازی کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس

در آستانه نشست ۱۹ اکتبر کمیته نظارتی مشترک وزیران این گروه برگزار شد. کمیته فنی درباره جدیدترین تحولات بازار به کمیته نظارتی مشترک گزارش می‌دهد. نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که بر پایبندی اعضا بر توافق کاهش تولید نظارت می‌کند، قرار است روز دوشنبه برگزار شود.

دیدار ماهانه کمیته اوپک‌پلاس در حالی برگزار می‌شود که تولید میدان نفتی الشراره که بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی است و حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید دارد، از سر گرفته شده است و به افزایش تولید نفت این کشور پس از رفع محاصره تاسیسات نفتی توسط نیروهای ارتش ملی لیبی کمک می‌کند.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در شرکت OANDA   هشدار داده احیای تولید نفت لیبی وضعیت بخش عرضه را پیچیده می‌کند. بلومبرگ نیز روز پنجشنبه گزارش داده بود تولید لیبی پس از بازگشایی ماه گذشته تاسیسات نفتی این کشور که از ژانویه تحت محاصره نیروهای ارتش ملی لیبی قرار گرفته بود، به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز صعود کرده است.

مارشال گیتلر مدیر تحقیقات سرمایه‌گذاری در گروه بی‌دی سوییس در یادداشتی نوشت: بازار نگران افزایش تدابیر قرنطینه در اروپا و تاثیر منفی آن بر تقاضاست. آمار جابه‌جایی نشان می‌دهد سفر به ۶۰ درصد سطح پیش از شیوع پاندمی در اروپا بهبود پیدا کرده و با محدودیت‌های سخت‌گیرانه جدید کشورهای متعدد اروپایی، مجددا لطمه خواهد دید.

در این بین اوپک و متحدانش نگرانند طولانی شدن موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش تولید نفت لیبی باعث مازاد عرضه نفت به بازار در سال آینده میلادی شود. دیدگاه این ائتلاف در ماه گذشته خوش‌بینانه‌تر بود. مازاد عرضه نفت می‌تواند طرح‌های اوپک، روسیه و متحدان‌شان را برای کاهش تولید تهدید کند با این حال قرار است از ابتدای ۲۰۲۱، دو میلیون بشکه دیگر از کاهش حجم تولید این گروه کم شود و اوپک تاکنون تصمیمی برای لغو افزایش تولید نگرفته است. طبق بدترین سناریوی ارائه‌شده در اجلاسی که به صورت مجازی روز پنجشنبه برگزار شد، بازار نفت در سال آینده میلادی ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد تولید خواهد داشت.

محمد سانوسی‌بارکیندو دبیرکل اوپک در این نشست درباره تحولات بازار نفت گفت: اکنون بیش از شش ماه است که شانه به شانه با بحران بی‌سابقه بازار مقابله کرده‌ایم.

وی افزود: ابرهای تاریک ویروس همه‌گیر کرونا همچنان ادامه دارد. در بعضی از کشورها شاهد موج دوم شیوع این ویروس هستیم که سبب آمیخته شدن فاجعه انسانی و تردید اقتصادی شده است. دبیر کل اوپک یادآور شد: در گزارش ماهانه بازار نفت اوپک پیش‌بینی شده تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری میلادی حدود چهار درصد کاهش یابد و سپس در سال ۲۰۲۱ حدود ۶/۴ درصد بهبود یابد. بارکیندو افزود: پیش‌بینی ما برای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ اندکی بیش از ۹۰ میلیون بشکه در روز یعنی با کاهش ۱۰ درصدی در ماه‌های باقی‌مانده امسال است.

وی در بررسی چشم‌انداز بلندمدت بازار نفت اظهار داشت: در چشم‌انداز جهانی نفت که به تازگی رونمایی شد، تقاضای جهانی انرژی اولیه در حال افزایش و رشد برآورد شده است که در ۲۵ سال آینده ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. دبیر کل اوپک تصریح کرد: انتظار می‌رود نفت بیشترین سهم از سبد انرژی را حفظ کند و در سال ۲۰۴۵ حدود ۲۸ درصد باشد.

بارکیندو همچنین با اشاره به اینکه ممکن است بدترین دوران بحران کنونی به پایان رسیده باشد، افزود: تاریخ به ما آموخته است که نیاز به گفت‌‌وگو و همکاری برای دستیابی به سیستم انرژی پایدارتر و مقاوم‌تر که به نفع همه است همواره وجود دارد.

این در حالی است که  بر اساس سند محرمانه‌ای که توسط رویترز مشاهده شده، اوپک و متحدانش از این واهمه دارند که موج دوم شیوع کووید ۱۹ و جهش تولید لیبی، به اشباع عرضه نفت در سال ۲۰۲۱ منتهی شود.

طبق محتوای این سند محرمانه، نشانه‌های اولیه از بهبود اقتصادی در بخش‌هایی از جهان تحت‌الشعاع شرایط شکننده و بدبینی فزاینده نسبت به روند احیا قرار گرفته است. به خصوص افزایش مجدد موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر جهان و چشم‌انداز قرنطینه محدود در ماه‌های زمستان ممکن است ریسک‌هایی را متوجه روند احیای اقتصادی و تقاضا برای نفت را پیچیده کند.

سناریوهای پیش روی بازار

در این سند چندین سناریو پیش‌بینی شده است. در سناریوی پایه، کمبود ۹/۱ میلیون بشکه در روز عرضه در سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی شده که البته کمتر از پیش‌بینی کمبود ۷/۲ میلیون بشکه در روز در سپتامبر است. اما در بدترین سناریو، پیش‌بینی شده که بازار ممکن است با ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه در سال ۲۰۲۱ مواجه شود.

اوپک‌پلاس امسال توافق کرد دور جدیدی از کاهش عرضه را به اجرا بگذارد و از ماه می تولیدش را  ۷/۹ میلیون بشکه در روز محدود و از آگوست میزان محدودیت عرضه خود را به ۷/۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کند و در مرحله بعد قصد دارد محدودیت عرضه را از ژانویه سال ۲۰۲۱ به ۷/۵  میلیون بشکه در روز برساند.

با این حال از زمان نشست کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس در سپتامبر، تولید نفت لیبی صعود کرده و رشد جهانی ابتلا به ویروس کرونا باعث تجدید محدودیت‌ها در برخی از کشورها و ضعیف شدن بیشتر تقاضا برای نفت شده است.

لیبی که عضو اوپک است، از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده است. تحت بدترین سناریوی پیش‌بینی شده، تولید نفت لیبی در سال آینده  میلادی به ۱/۱ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند و تحت سناریوی پایه، تولید این کشور ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

تحت بدترین سناریو، ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که معیار مورد استفاده اوپک‌پلاس برای سنجش بازار است، در سال ۲۰۲۱ بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد ماند. همچنین موج دوم شدیدتر و طولانی‌تر است. کووید ۱۹ در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ و سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ در اروپا، آمریکا و هند به احیای اقتصادی کمتر منتهی خواهد شد.

تحت سناریوی پایه، ذخایر نفت اقتصادهای پیشرفته در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ اندکی بالاتر از میانگین پنج ساله خواهد بود. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک‌پلاس در دیدار روز دوشنبه خود این دورنما را مورد بررسی قرار می‌دهد و می‌تواند درباره سیاست تولید توصیه‌هایی ارائه کند. بر اساس گزارش رویترز، نشست آینده وزیران کشورهای اوپک‌پلاس روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر (۱۰ و ۱۱ آذر) برگزار می‌شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 145707
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا