آیا با حذف قبض کاغذی قیمت برق مصرفی افزایش یافت؟

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: طرح ملی قبض سبز با هدف تحول دیجیتال در خدمات مشترکان نوزدهم خردادماه امسال توسط «رضا اردکانیان» وزیر نیرو آغاز شد. ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکان، بهره‌مندی از فناوری‌های نو، صرفه جویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکان، ارائه خدمات غیرحضوری، نظارت موثر، مدیریت کارآمد و حفظ محیط زیست از اهداف این طرح اعلام شد.

سالیانه در سطح کشور بیش از ۲۲۰ میلیون برگ صورتحساب برای ۳۶ میلیون مشترک به چاپ می رسید، میزان کاغذ مصرفی این تعداد بیش از یکهزار و ۱۰۰ تن (معادل هفت میلیون دفترچه) است.

«محمد حسن متولی زاده» مدیرعامل شرکت توانیر  گفت: ۹۷ درصد مردم در اجرای طرح حذف قبض شرکت کردند و با اجرای این طرح سالیانه از خروج میلیون‌ها دلار ارز به منظور واردات کاغذ برای چاپ قبض برق جلوگیری شد.

 اجرایی شدن این طرح، موجب شدتاشایعاتی در فضای مجازی دست به دست شود که مفهوم اصلی آن افزایش قیمت برق مصرفی به دلیل حذف قبض کاغذی بود.

این شایعات همواره از سوی مسوولان تکذیب شد به گونه ای که «رضا اردکانیان» وزیر نیرو هم نسبت به این شایعات واکنش نشان داد و گفت: حذف قبض کاغذی برق، هیچ تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده است.

وی شانزدهم مهردر حاشیه افتتاح طرح‌های برق منطقه ای تهران در محل مجموعه وزرشی برق تهران و در جمع خبرنگاران افزود: قیمت برق تغییرنکرده، بلکه یک فرصت خوب برای مشترکان ایجاد شده تا عملکرد کنتور برق خود را در ماه‌های گذشته در آن واحد ملاحظه کنند امکانی که تا پیش از آن فراهم نبود.
اردکانیان تصریح کرد: مشترکان برق و اصحاب رسانه هر زمان از تغییر قیمت مستدل، مطلع شدند آن را به دفتر وزیر منعکس سازند تا پیگیری شود، اما تداوم انتشار شایعات درباره افزایش قیمت برق شرکت توانیر را وادار به موضع گیری مجدد دراین باره کرد.

شرکت توانیر اعلام کرد: براساس این طرح فقط قبض کاغذی برق حذف شده و هیچ گونه تغییری در نحوه محاسبه قیمت برق رخ نداده و اقلام عوارض و آبونمان کماکان براساس مبلغ صورتحساب و تعداد روزهای دوره قرائت محاسبه میشود و کاهش یا افزایش طول دوره قرائت، اثری در افزایش بهای برق مصرفی نخواهد داشت.

 بر اساس طرح حذف قبض کاغذی برق، قرائت کنتور همانند گذشته توسط ماموران قرائت انجام می‌شود و فقط قبض کاغذی برق حذف شده و صورتحساب برق مصرفی بوسیله پیامک به شماره تلفن همراه اعلام شده از سوی مشترکان که در سیستم های شرکت های توزیع نیروی برق ثبت شده است، به اطلاع مشترکان می‌رسد.

مشترکان برای مشاهده قبض برق خود می‌توانند با مراجعه به پایگاه های اینترنتی شرکت‌های توزیع نیروی برق استان متبوع، نسبت به مشاهده تصویر قبض برق خود که همانند قبض کاغذی پیشین بوده و امکان چاپ و مقایسه با ارقام و صورت حساب های گذشته را دارد، اقدام کنند.

توانیر در اطلاعیه روز دوشنبه خود تاکید کرد: نرخ برق براساس مصوبه هیات وزیران از اردیبهشت ماه امسال فقط به میزان هفت درصد برای عموم مشترکان افزایش داشته و همچنین برای حفظ حقوق عامه مردم و به ویژه مشترکانی که برق را بهینه مصرف می کنند،‌ مشترکان پرمصرف برق ۱۶ درصد نیز مشمول افزایش قیمت برق می‌شوند که این میزان فقط شامل مشترکانی می شود که بیش از الگوهای تعیین شده مصرف می کنند.( حدود ۱۵ درصد از مشترکان در رده پرمصرف ها قرار می گیرند)، الگوی مصرف در همه مناطق در ماه های غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 74889
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا