آژانس‌های گردشگری محدودیتی در صدور مجوز تور ندارند

به گزارش جهان صنعت نیوز: اسماعیل برات معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور درباره وضعیت تورهای گردشگری اظهار داشت: حدود ۵ هزار و ۲۶۲ آژانس خدمات مسافرتی از اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری مجوز فعالیت گرفته‌اند و بر اساس آئین‌نامه دفاتر مسافرتی، آژانس‌ها مجاز به برگزاری تور هستند و فعالیت تور بدون مجوز آژانس‌ها تخلف است.

وی افزود: فعالیت آژانس‌های مسافرتی در سه قالب تورهای ورودی، تورهای خروجی و تورهای داخلی است و هر کدام از آژانس‌ها بسته به نوع کار و ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

برات ادامه داد: تورهای ورودی گردشگران خارجی را به مقصد شهرهای مختلف ایران به داخل کشور می‌آورند، تورهای خروجی مردم ایران را برای سفر به خارج از کشور می‌برند و در تورهای داخلی مقصد و مبدأ تور داخل کشور است.

معاون اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری گفت: ممکن است گردشگران به طور کلی همه اجزای سفر از جمله رزرو بلیت، محل اقامت و یا بلیت بازدید از مکان‌های گردشگری را نخرند لذا برای همین مسأله آمار دقیقی از کسانی که از تور استفاده می‌کنند، نداریم.

وی خاطرنشان کرد: البته از سال ۹۴ برای رفع این مشکل ایجاد سامانه ثبت تور در دستور کار قرار گرفت که همه آژانس‌ها و مراکز خدمات مسافرتی دسترسی به این سامانه داشته باشند و فعالیت‌شان را از این طریق ثبت کنند. در حال حاضر این سامانه به صورت کامل آماده شده و آمار تورها به صورت تفکیک شده ثبت می‌شود.

برات با اشاره به اینکه آژانس‌ها محدودیت در ارائه مجوز تور ندارند، گفت: بازرسان معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۹۸، ۱۱۰ هزار و ۶۰۴ بازدید نظارتی از آژانس‌ها، هتل‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و مراکز بین‌راهی داشته‌اند.

معاون اداره کل نظارت ارزیابی و خدمات گردشگری کشور گفت:‌همچنین در سال گذشته ۱۸۸۴ پروانه در حوزه آژانس، هتل، سفره‌خانه‌های سنتی و … صادر شده و ۵۱۸۰ نوع شکایت رسیدگی شده است.

وی گفت: همچنین در سال گذشته در قالب  ۱۱۲ پرونده از راهنمایان تور شکایت شده که ما رسیدگی کرده‌ایم. همچنین ۵۸۳ لغو پروانه در حوزه آژانس‌ها، هتل‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی و … انجام گرفته است که بیشترین تخلف را آژانس‌های خدمات مسافرتی داشته‌اند.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 126855
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا