آنچه در کشمیر روی داده دستورالعملی برای فاجعه است

جهان صنعت نیوز:  شهباز شریف، رهبر فراکسیون اپوزیسیون در پارلمان پاکستان و برادر نواز شریف، نخست‌وزیر سابق این کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری عربی ۲۱ درباره رخدادهای اخیر در کشمیر، اقدامات هند در بخش تحت تسلط خود در این اقلیم را دستورالعملی برای فاجعه توصیف کرد.

وی با ابراز نارضایتی از نحوه تعامل دولت عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان با بحران کشمیر، تأکید کرد که این نحوه تعامل وضعیت خشم مردمی را منعکس نمی‌کند.

شهباز شریف تصریح کرد: واکنش دولت به لغو خودمختاری کشمیر از سوی هند منجر به ترکیب شوک و حیرت و همچنین احساس فراموشی و فلج سیاسی می‌شود. ما احساس می‌کنیم که باید اقدامات بیشتری در این باره انجام شود، به ویژه اقداماتی در رابطه با روشن شدن ماهیت اقدامات سیاسی و چگونگی اجرای آنها.

اظهارات جنجالی

وی در ادامه درباره پیشنهاد خود مبنی بر حمایت از دولت عمران خان در این زمینه نیز تأکید کرد: چنانچه دولت اراده و تمایلی به درخواست حمایت داشته باشد، ما برای کمک اینجا هستیم و ما می‌توانیم در بسیج کردن کشورهای دوست، اعتبار دادن به تلاش‌های دولت و اجماع درباره این تلاش‌ها سهیم باشیم.

شهباز شریف این پیشنهاد را پیشتر در جریان سخنرانی خود در جلسه پارلمان مطرح کرده بود که با موافقت برخی از رهبران حزبش مواجه شد.

در جلسه مذکور شریف حوادث اخیر کشمیر را به ایجاد صلح در افغانستان ارتباط داد که واکنش‌های گسترده محافل مختلف در افغانستان را به همراه داشت و جنبش طالبان را بر آن داشت تا با صدور بیانیه‌ای بر مخالفت خود با درهم آمیختن پرونده‌های منطقه و تبدیل این کشور به میدانی برای تسویه حساب‌ها تأکید کند.

شهباز شریف در ادامه در این باره گفت که وی با این اظهارات قصد مطرح کردن این سوال را داشته است: ما که به دلیل اقدامات هند در شرق (کشمیر) مشغول هستیم چگونه می‌توانیم به غرب (افغانستان) کمک کنیم؟

الگوهای اسرائیل

وی افزود: گام بعدی هند در این منطقه مورد مناقشه “اجرای الگوهای اسرائیلی با تبدیل اکثریت به اقلیت است”. در مرحله کنونی گزینه جنگ در ارتش پاکستان مطرح نیست به ویژه اینکه این بحران میان دو کشور هسته‌ای و همسایه است.

رهبر جریان اپوزیسیون در پارلمان پاکستان در ادامه درباره واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نسبت به لغو خودمختاری کشمیر موضع چین و ترکیه را ستود.

وی موضع چین را “اصولی” خواند اما نسبت به واکنش کشورهای حوزه خلیج فارش واکنشی نشان نداد.

این مقام پاکستانی در ادامه اظهاراتش بعید دانست که واشنگتن برای کاهش سطح تنش اسلام آباد را تحت فشار قرار داده باشد.

سیاسی
شناسه : 41247
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا