آموزش کاربردی سهامداری در بورس

 جهان صنعت نیوز:   به نسبت خرید و فروس اقلام روی بورس (محصولات روی بورس به اقلام رایجی اتلاق می‌شود که به دلیل ارتقاء ناگهانی تقاضا، دچار محبوبیت آنی شده و به تبع آن؛ دارای تورم مقطعی می‌گردد و درنتیجه نرخ آنها دارای حالت سینوسی یا همان نوسانی است)، سرمایه دارای در بورس اوراق بهاءدار ، می‌تواند سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری برای شخص سرمایه‌گذار و صدالبته سرمایه‌گذاری مولدتری برای کشورباشد.


البته درهمین حال، نباید فراموش نمود که حضور در بورس اوراق بهاءدار به دلیل ظرافت‌ها و لزوم دانستن برخی دانش و اطلاعات، به همان اندازه که مفیدتر از حضور در بازارهای روی بورس مقطعی (مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن) است، می‌تواند دارای مخاطرات بالایی باشد.

تاریخچه و مفهوم حضور در بورس:

بورس به معنای شبه امروزی آن برای نخستین بار حدود ۴قرن قبل در کشور هلند و برای تسهیل خرید و فروش و سرمایه‌گذاری در پیاز گل لاله، پایه‌گذاری شد.

اولین بورس‌بازی (که درقسمت‌های بعدی به معنای آن اشاره خواهیم کرد) نیز؛ همزمان با تولد بورس، متولد شده و باعث سود افرادی و ورشکستگی هزاران هلندی گردید.

اگر بخواهیم تعریف ساده‌ای از مفهوم «بورس» ارائه دهیم، به طور ساده و مفهومی، حضور در بورس یعنی تبدیل سرمایه خود به اوراق مالکیت بخشی از یک بنگاه و یا محصولی خاص از محصولات یک یا چند عرضه‌کننده، لذا انواع بورس در دنیا (به طور کلی) بر دو نوع است:

بورس اوراق بهاءدار و بورس کالا، که در مجموعه آموزش‌های کاربردی بورس، بر حسب الویت از آشنایی با بورس اوراق بهاءدار آغاز خواهیم نمود.

سهام و محل‌های سود و زیان آن:

همانطوری که اشاره شد، اخذ سهام در بورس اوراق بهاءدار  به معنای سهامداری در یک بنگاه اقتصادی (درایران عمدتاً تولیدی) است.

لذا سرمایه‌گذاری در بورس به معنای بهره‌مندی از دو محل سوددهی (رشد نرخ سهام و قدرالسهم سود هر سهم) است.

البته عکس این موضوع نیز می‌تواند صادق باشد، به این ترتیب که سرمایه ما در معرض دو زیان (ضرردهی بنگاهی که ما سهام آن را خریداری نموده‌ایم و یا کاهش نرخ سهم در بازار سهام)، قرار گیرد.

از آنجا که نرخ سهم بیشتر دستخوش نوسانات قیمتی قرار دارد تا سود آن (که به صورت سالانه پرداخت می‌شود)، برای ورود به بازار سهام، ابتدا باید «رویکرد» خود را مشخص نمائیم.

رویکرد چیست؟

رویکرد (Approach) یک اصطلاح بسیار کلیدی در دانش مدیریت و علم فایناس (اززیرگروه رشته اقتصاد) است.

در تعریف کتابی «رویکرد» را می‌توان به طور خیلی خلاصه علت انتخاب ابزار (Tools) بیان نمود. اما این تعریف یک خطی ساده در اکثر مواقع به سادگی قابل درک و به کارگیری در اجراء نیست.

به عنوان یک مثال ملموس؛ فرض کنید ما یک ماموریت کاری دریک شهر سیاحتی (مثل اصفهان) داشته باشیم، درهمان حال به دلیل علائق‌مان به دیدن شهرمقصد و یا استفاده از طبیعت مسیر رسیدن به آن شهر و توان‌ خودمان برای تحقق این علائق (به جهت هزینه، دراختیار داشتن خودرو و زمان و…) هم به گونه‌ای باشد که بتوانیم در کنار انجام ماموریت کاری به هر دو علاقه خود هم برسیم، آن‌گاه احتمالاً «رویکرد» ما «لذت گردش» خواهد شد. دراین صورت مناسب‌ترین «ابزار» سفر ما هم خودرو شخصی خواهد بود. بدیهی است که دراین مثال با کم شدن هریک ازامکانات لازم (مثل زمان)، رویکرد و به تبع آن ابزار سفرما؛ تغییر خواهد نمود.

در گام اول حرکت به سمت بورس و خرید سهام نیز؛ تعیین «رویکرد» خرید هرسهمی، یک موضوع کلیدی است، زیرا با تعیین دقیق رویکرد، سهم انتخابی ما نیز تغییر می‌نماید.

برخی از رویکردهای خرید سهام (حسب میزان سرمایه، اطلاعات ودانایی، شغل و محل‌های درآمدی و…) می‌تواند یکی از این موارد: بالاترین سودآنی، سوددهی سالانه، ریسک ‌حداقلی، سرمایه‌گذاری دراز مدت امن (یا همان آب باریکه) و… باشد.

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 48244
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا