آمریکا عضو برجام نیست که بخواهد مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال کند

محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت وگو با «جهان صنعت نیوز» با اشاره به مخالفت ها درباره اعلان آمریکا برای استفاده از مکانیزم ماشه در شورای امنیت گفت: آمریکایی ها خصوصا ترامپ و پمپئو به دلایل مختلفی دست به چنین اقداماتی می زنند تا برای خود آبرویی بخرند، ولی حتی برای  خودشان هم مشخص است که این اقدامات شکست خورده است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم اولین دلیل اقدامات آمریکا را تلاش برای تعمیق ایران هراسی در منطقه دانست و افزود: مقامات آمریکایی ها با توییت ها و سخنرانی های مختلف و صحبت با مقامات سایر کشورها می کوشند بر طبل ایران هراسی در دنیا بکوبند و چهره ای خشن وطرفدار تروریست از ایران نشان دهند.

او ادامه داد: آمریکایی ها تلاش دارند اولا فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران را حفظ  کنند، دوم اینکه دنبال توجیه حضورشان در منطقه خاورمیانه هستند. همچنین آنها می خواهند بازاری برای فروش سلاح های نظامی خود در منطقه داشته باشند و نمونه آن هم فروش هواپیمای جنگنده  F35 به امارات است.

جمالی نوبندگانی تصریح کرد: آمریکایی ها دنبال توجیهی برای ارتباط رسمی کشورهای حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی هستند همچنین می خواهند به سایر اعضای شورای امنیت مثل چین و روسیه فشار بیاورند تا به خاطر مخالفتشان با قطع نامه های پیشنهادی امریکا در سایر موارد بین المللی از آنها باج خواهی کنند.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم یادآور شد: موضوع دیگر؛ انحراف افکار عمومی داخلی است. ترامپ در موضوعات سیاست خارجی موفقیتی نداشته است و حتی با متحدان اروپایی خود هم دچار چالش است. همچنین نزدیک به ۵۰ میلیون نفر امریکایی درگیر پساکرونا هستند و بیش از ۱۰ میلیون شغل را از دست داده اند و بیشترین مرگ و میر را به دلیل کرونا آمریکا داشته است.

جمالی نوبندگانی در ادامه با تاکید بر ادعای آمریکا مبنی برفعال کردن مکانیزم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران با وجود خروج از برجام، گفت: همه موارد ذکر شده دلایلی است که آمریکا به دنبال انحراف افکار عمومی است و همه دنیا می دانند که دو سال پیش آمریکا با افتخار اعلام کرد که از برجام خارج شده است. بنابراین کسی که داخل برجام نیست چطور می خواهد مکانیزم ماشه را علیه ایران به کار ببرد؟

این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: این طنز تلخی است که ترامپ بخواهد از چیزی که قبول ندارد و آن را یکی از افتضاحات دوران اوباما می داند، علیه ایران استفاده کند؟ استدلال ترامپ برای این اقدام ضعیف است و اتحادیه اروپا نسبت به آن بیانیه صادر کرد و گفت چنین چیزی امکانپذیر نیست. عضوی که از برجام خارج شده است نمی تواند مکانیزم ماشه را علیه ایران اجرا کند.

او یادآور شد: کشورهای اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان هم اطلاعیه داده و اعلام کردند که چنین موضوعی قابلیت اجرا ندارد و همچنین روسیه و چین هم بر این موضوع تاکید کردند.

جمالی نوبندگانی این حرکت امریکا را یک فضاحت قانونی و سیاسی دانست و گفت: در حال حاضر یک افتضاح سیاسی و قانونی برای آمریکا رقم خورده است و یکی از دلایل عدم همراهی کشورها با آمریکا، احساسی عمل نکردن جمهوری اسلامی ایران پس از خروج امریکا از برجام بوده است که تدابیر خوبی در این باره انجام داده ایم.

نماینده مردم فسا در مجلس دهم تاکید کرد: اگر چه از نظر اقتصادی از برجام سودی نبردیم، ولی ماندن ما پس از خروج آمریکا از برجام باعث شد اجماع جهانی مثل گذشته علیه ایران در سازمان ملل و شورای امنیت شکل نگیرد. این نشانگر پیروزی دیپلماسی ملت ایران است و همه جناح های سیاسی باید این موضوع را یک نقطه مثبت بدانند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در پایان گفت: عدم همراهی اعضای شورای امنیت با آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه، بدتر از عدم استقبال کشورها در تمدید پیش نویس قطع نامه تسلیحاتی ایران است که درآن تنها موافق آمریکا دومینیکن بود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 131547
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا