آقای نماینده شما چه کردید

به گزارش جهان صنعت نیوز: یکی از انتقادات مجلس را ابراهیم نکو نماینده و دبیر دوره نهم کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «نمایندگان این دوره مجلس متاسفانه به نحوی عمل کرده‌اند که مردم گاهی نماینده را با منتقد اشتباه بگیرند.»

وی در تشریح دلایل ضعف مجلس نیز گفت: «نکته اول این است که نمایندگان در همان دوره تبلیغات انتخاباتی شعارهایی دادند که امکان عملی شدن نداشت و در حیطه اختیارات آنان نبود مثلا جاده‌سازی و آوردن امکانات به شهرستان و… . این چیزها در بودجه به عنوان یک سند معتبر مشخص شده و هر وعده وعید بیش از آن سیاسی‌کاری است. این رفتارهای پوپولیستی و عوام‌فریبی در هنگام تبلیغات انتخابات سبب می‌شود که منافع مردم مخدوش شود و با رفتارها و گفتارهای غیرکارشناسی و غیرعملی خود مردم را نسبت به جایگاه مجلس بدبین می‌کنند.»

این نماینده پیشین مجلس افزود: «بخش دیگر قضیه این است که وقتی نمایندگان در مجلس حضور پیدا می‌کنند،  طوری وانمود می‌کنند که انگار هیچ‌کاره هستند و صرفا شروع می‌کنند به حملات تند و تیز به دولتمردان؛ از رییس‌جمهور گرفته تا وزرا و… . این موضوع نشانگر آن است که برخی نمایندگان اولا با عوام‌فریبی به مجلس راه یافته‌اند و بعد هم چون هنوز وظیفه اصلی خود را نشناخته‌اند با صداهای بلند و گوشخراش و گاهی هم حرمت‌شکنانه  مطالبی را بیان می‌کنند که ضعف‌های خود را در مجلس و محل قانونگذاری جبران کرده باشند.»

به گفته وی «گمان می‌کنند که مردم با مشاهده این رویکردها به‌به و چه‌چه می‌کنند اما آنچه ما در جامعه می‌بینیم این است که مردم به شدت از قوه مقننه و قوه مجریه شاکی هستند.»

نکو با تاکید بر اینکه «عملکرد مجلس در این چند ماه به هیچ وجه قابل دفاع نیست» گفت: «عملکرد مجلس در چند ماه گذشته غیرقابل دفاع است زیرا تاثیر آن در زندگی و معیشت مردم آن‌طور که شعار می‌دادند، مشاهده نشده است.  نمی‌گوییم که مجلس در این مدت هیچ کاری نکرده است اما آنچه اهمیت دارد این است که انعکاس اقدامات آن در معیشت و وضعیت سفره‌های مردم از یک سو و در اقتصاد کشور از سوی دیگر مشاهده نمی‌شود و رضایتمندی ایجاد نکرده است. مجلسیان نام انقلابی بر خود گذاشته‌اند اما از همان ابتدا رفتارهای غیرانقلابی از خود نشان دادند. مثلا تخصیص منابع و امکانات و اعتبارات با رقم قابل توجه به خودشان. بخش دیگری از نمایندگان هم برای نشان دادن انقلابی‌گری خود مثل شخص آقای قالیباف گفتند که در حوزه معیشت به زودی شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود و می‌خواهیم حوزه اقتصاد را متحول کنیم، گویی می‌خواستند یک الگوی جدید از خودشان ارائه دهند اما با درجا زدن و عمل نکردن به وظایف قانونگذاری خود نه‌تنها در پیشگاه مردم موفقیتی کسب نکردند بلکه موجب دلسردی مردم شدند.»

وی افزود: «امروز مردم می‌پرسند که اگر فقط دولت مسوول وضعیت معیشتی و اقتصادی و … است، پس چرا نماینده انتخاب کردیم؟! وظیفه این نمایندگان چیست؟ وظیفه نماینده هم که کاملا مشخص است؛ قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون. اگر دولت ناتوان بود که حتما در خیلی جاها ناتوان است و متاسفانه دولتی است که احتمالا هرگز عملکرد ضعیف آن از ذهن مردم نمی‌رود، چرا اقدام مناسبی انجام نشد و قانونی در جهت کاهش این ضعف‌ها تصویب نشد؟ وقتی مردم شاهد اقدامات عملی و جدی در این حوزه نیستند باید به آنان حق داد که به نمایندگان خود تشر بروند و بپرسند پس شما چه کاره هستید؟ اگر کاره‌ای نیستید چرا آنقدر وعده دادید و این مسوولیت را بر عهده گرفتید؟»

این سوال مردم در حقیقت پاسخی ندارد زیرا این طور که به نظر می‌رسد آقایان و خانم‌های راه‌یافته به مجلس یازدهم خود را در نقش اپوزیسیون و منتقد دولت دیده و برای همین است که مدام سرگرم نطق‌های تند و بعضا توهین‌آمیز هستند.

 

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 152961
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا