آغاز رالی نمادهای کوچک

به گزارش جهان صنعت نیوز:   روز گذشته همچنین شاخص هم‌وزن نیز صعود قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد. این نماگر با جهش بیش از ۱۱ هزار واحدی رکورد شش‌ماهه صعود را شکست تا نویدی برای خروج نمادهای کوچک و متوسط بازار از بحران ماه‌های اخیر باشد. کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که اغلب سهم‌های شاخص‌ساز طی ماه‌های اخیر با رشد قابل‌ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده و به نقطه اصلاح نزدیک شده‌اند. بر این اساس گفته می‌شود سرمایه‌گذاران با توجه به اصلاح مناسب برخی نمادهای کوچک‌تر بازار طی هفته‌های اخیر، استراتژی خود را برای ورود به این نمادها طراحی کرده‌اند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد بازار طی هفته‌های آتی شاهد رشد سهم‌های کوچک و متوسط باشد. در این میان اما پرواز نرخ دلار به سطوح بالایی کانال ۲۷ هزار تومانی، نگرانی‌هایی را در میان فعالان بازار سرمایه مبنی بر رشد غیراصولی نمادها و بازگشت هیجان به بازار سرمایه ایجاد کرده است. پیام الیاس کردی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» شاخص کل بورس را مستعد اصلاح دانسته اما مسیر نرخ دلار را در میزان این اصلاح مهم و موثر قلمداد کرده است.

در دومین روز از شهریورماه شاخص کل با جهش ۲۷ هزار و ۵۵۳ واحدی روبه‌رو شد. این نماگر با ثبت بازدهی ۸۲/۱ درصدی در سطح یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۷۶ واحد قرار گرفت. ناظران بازار سرمایه نقطه یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد را به عنوان سقف مقاومتی مهمی ارزیابی کرده بودند که روز گذشته شاخص کل به آسانی از آن عبور کرد. نمادهای فولاد، فارس، فملی، وبملت، پارسان، اخابر و رمپنا بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در این میان اما نکته قابل توجه برای سرمایه‌گذاران، رشد بی‌سابقه شاخص هم‌وزن بود که رکورد شش‌ماهه خود را جابه‌جا کرد. این نماگر توانست در پایان روز گذشته ۱۱ هزار و ۸۱ واحد دیگر در کانال ۴۰۰ هزار واحدی پیشروی و بازدهی ۵۲/۲ درصدی را ثبت کند. گفتنی است شاخص فرابورس در این روز ۳۲۲ واحد دیگر بالا رفت و به سطح ۲۲ هزار و ۲۲۰ واحد رسید. با این حال اما ارزش معاملات بازار سرمایه در مجموع بورس و فرابورس ۱۴ هزار و ۶۸۵ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته کاهش ملموسی داشت. در همین حال ارزش معاملات خرد بازار در این روز به رقم ۱۰ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومان رسید. گفتنی است در روز گذشته حقیقی‌های بازار نقش پررنگی در معاملات ایفا کردند؛ به نحوی که سهم ۸۴ درصدی از خریدها و ۸۱ درصدی از فروش‌ها را به خود اختصاص دادند. در همین حال حقیقی‌ها روز گذشته ۳۱۳ میلیارد تومان پول به بازار وارد کردند که از این میزان ۲۷۳ میلیارد تومان به نمادهایی با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان وارد شده است؛ این نکته به عنوان چرخش معامله‌گران حقیقی به سمت نمادهای کوچک و متوسط بازار سرمایه ارزیابی می‌شود.

چالش شاخص‌سازها

پیام الیاس‌کردی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار می‌کند: «بررسی نمودار شاخص کل، یک مقاومت روانی را روی عدد یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد نشان می‌داد که شاخص کل توانست به راحتی از این مقاومت عبور کند؛ همان‌طور که می‌دانید در مباحث تکنیکالی، اعداد رند معمولا در ذهن سرمایه‌گذاران به عنوان نقاط مقاومتی و حمایتی شناسایی می‌شوند و زمانی که شاخص به این نقاط می‌رسد یا از آنها عبور می‌کند، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. بر این اساس نیز رسیدن شاخص کل به این نقاط می‌تواند افزایش عرضه‌ها را به دنبال داشته باشد.» او می‌افزاید: «شاخص کل طی روزهای گذشته از این محدوده عبور کرد و دیروز نیز توانست از نقطه مقاومت بعدی یعنی یک میلیون و ۵۳۰ هزار واحد که مقاومت بسیار مهمی بود عبور کند؛ اکنون شاخص کل با سطح یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی، ۶۰ هزار واحد دیگر فاصله دارد و باید توجه داشت که این مسیر خود مملو از مقاومت‌ها و حمایت‌های متعدد و مختلف است.» الیاس کردی تاکید می‌کند: «این نکته بسیار مهم است که شاخص کل نماینده و نمایانگر کلیت بازار سرمایه نیست بلکه تنها نمایانگر و اندیکاتور شرکت‌های بزرگ از لحاظ ارزش بازار است. هنگامی که نمودارهای بسیاری از این شرکت‌ها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که به یک سری نقطه مقاومت رسیده‌اند و حالا شرایط این نمادها می‌تواند شاخص کل را با چالش‌هایی مواجه کند.»

اصلاح مشروط شاخص کل

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با اشاره به روند نرخ دلار اظهار می‌کند: «نرخ دلار از محدوده‌های ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان و سپس ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان خارج شده و حالا مدتی است در کانال ۲۷ هزار تومانی قرار دارد. در عین حال نرخ این ارز همچنان در حال افزایش است و برای ورود به کانال ۲۸ هزار تومانی خیز برداشته است که این روند تا حدی شرایط را سخت می‌کند.» وی با بیان اینکه شاخص کل از روز شنبه نهم مرداد سال جاری تاکنون تقریبا اصلاحی نداشته است و تنها یکی، دو روز منفی بوده و بقیه روزها را با روند مثبت به پایان رسانده است، تاکید می‌کند: «بر این اساس من انتظار اصلاح را برای شاخص کل دارم؛ اما اینکه این اصلاح تا چه میزان عمیق باشد بستگی دارد به اینکه قیمت دلار چقدر اصلاح کند.»

مقاومت هم‌وزن در سطح ۴۷۰ هزار واحد

الیاس کردی همچنین در تحلیل شاخص هم‌وزن اظهار می‌کند: «واقعیت این است که شاخص هم‌وزن در بازار سرمایه با وجود رشد، طی مدت اخیر اما نتوانسته است به اندازه شاخص هم‌وزن افزایش یابد.» او می‌افزاید:«به احتمال زیاد شاخص هم‌وزن تا ۴۷۰ هزار واحد هم بدون مقاومت پیشروی می‌کند اما در این سطح یک مقاومت سنگین خواهد داشت.» این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه تاکید می‌کند: «یک نکته را باید در این مورد در نظر داشت؛ زمانی که شاخص کل رشد خود را آغاز کرده بود، سهم‌های کوچک و متوسط بازار شرایط خیلی خوبی نداشتند؛ با این حال شاخص کل بورس به مدد نمادهای شاخص‌ساز به مسیر رشد ادامه می‌داد. بر همین اساس احتمال دارد شیب تند شاخص کل و نمادهای نشاخص‌ساز از روزهای آینده به سمت سهام کوچک و متوسط بازار میل کند.»

توجه معامله‌گران به نمادهای کوچک و متوسط

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که اکنون کدام گروه‌های بازار مستعد رشد هستند تصریح می‌کند: «پیش از آنکه بخواهیم به گروه‌های بازار سرمایه به صورت کلی بپردازیم باید توجه داشته باشیم که به احتمال زیاد رالی بعدی بازار متعلق به سهام کوچک و متوسط بازار است.» الیاس کردی تاکید می‌کند: «مطمئن هستم اگر سرمایه‌گذاران در مقطع فعلی این‌گونه به بازار نگاه نکنند و دیدگاه سلیقه‌ای را کنار بگذارند شرایط بهتر خواهد بود. سرمایه‌گذاران باید دقت کنند که کدام نمادها در صنایع مختلف پایین‌تر هستند و نمودار آنها نشان می‌دهد که روند این نمادها نه تنها مانند شاخص کل نبوده که مانند شاخص هم‌وزن هم حرکت نکرده است.» او توضیح می‌دهد: «گروه‌های مختلف بازار می‌توانند درون خود نمادهایی را داشته باشند که از روند رشد جامانده‌اند. به عنوان مثال برخی از نمادهای خودرویی یا دارویی که طی ماه‌های اخیر شرایط خوبی نداشته‌اند طی این مدت توانسته‌اند وضعیت بهتری را تجربه کنند. بر همین اساس به نظر من باید برای سرمایه‌گذاری بازار را نماد به نماد بررسی و رصد کرد.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 211180
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا