۶۰۰ هزار مشتری بی‌هویت در بانک رفاه

جهان صنعت نیوز: چند روزی است که بخش قابل ملاحظه‌ای از دارندگان کارت‌های بانک رفاه ، امکان دست یابی به حساب بانکی خود را از دست داده و از طریق هیچ یک از پلتفرم‌های مرتبط قادر به انجام امور بانکی خود نیستند.


این در حالی است که نه در سایت بانک رفاه و نه در سایر رسانه‌های گروهی، هیچ اطلاع‌رسانی در این باره صورت نگرفته و حتی این بانک برای تعیین تکلیف مشتریانش به آن‌ها پیامک هم ارسال نکرده است.

انسداد کارت‌های بانکی بدون هشدار قبلی

یکی از مشتریان این بانک که تا چند روز پیش به طور معمول از کارت خود استفاده می کرده در این باره می گوید: از روز ۱۳ مرداد ماه کارت بانکیم مسدود شده است و نه می شود کارت کشید و نه از طریق سایت یا اپلیکیشن و حتی عابر بانک امکان ورود به حساب و انجام تراکنش وجود ندارد.

متصدی یکی از شعب بانک رفاه در مهرشهر کرج نیز در پاسخ به یکی دیگر از مشتریان که مشکل مشابهی داشته است می گوید: این مساله به مشکل سراسری ایجاد شده در شبکه کارت‌های بانکی مربوط می شود که در حال پی‌گیری رفع مشکل هستیم.

«حساب شما غیر فعال می باشد» این جمله ای است که دارندگان بخشی از کارت‌های بانک رفاه هنگام مراجعه به دستگاه‌های عابر بانک با آن مواجه هستند، اما راهکاری مشخص از مجاری رسمی ارائه نشده است.

مشکل نقص اطلاعات هویتی است

در یکی دو روز گذشته، هنگام تماس با شعب این بانک به مشتریان گفته می‌شود که اطلاعات هویتی شما ناقص است و باید به همراه کارت ملی به یکی از شعب بانک رفاه مراجعه کنید.

یکی از کارکنان دبیرخانه بانک رفاه درتماس خبرنگار “جهان‌صنعت نیوز “با اشاره به این که مشکل مربوط به سامانه شهاب بانک مرکزی است، اشاره‌ای به نقص در اطلاعات هویتی مشترکین نمی‌کند.

تقاضای گزارش خبرنگار ما برای صحبت با مدیر روابط‌عمومی این بانک برای دریافت توضیحاتی با پاسخ منفی رو‌به‌رو شد: «متاسفانه ایشان نمی‌توانند صحبت کنند»

اصغری، رییس اداره مبارزه با پولشویی، اما روایت اول را در‌باره مشکل پیش آمده برای مشتریان بانک رفاه مطرح می کند: به گفته او مساله به نقص در اطلاعات هویتی مشتریان باز‌می‌گردد.

به گفته او این مساله مربوط به دیروز و امروز نیست و بانک‌ها سال‌هاست با بخش عمده‌ای از حساب‌ها چنین معضلی دارند. به این معنا که اطلاعات هویتی صاحبان حساب ناقص است و ما حتی در مواردی به مشتری مورد نظر دسترسی نداریم که از وی بخواهیم که نسبت به تکمیل اطلاعاتش اقدام کند.

وی هر گونه احتمال هک، اختلال زیرساختی و شبکه‌ای را در شبکه زیرساخت بانک رفاه منتفی می‌داند.

۶۰۰ هزار مشتری بدون مشخصات ثبت شده

وی با اشاره به این که مشکل پیش آمده صرفا محدود به بانک رفاه نیست، تصریح کرد که از ۲۴ میلیون مشتری بانک رفاه فقط برای ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر چنین مشکلاتی پیش آمده است که بخش عمده‌ای از این حساب‌ها ، چندان فعال نیستند.

اگرچه به گفته برخی از مشتریان، آن‌ها تا قبل از بروز این مشکل به صورت پیوسته و دائمی از حساب و کارت خود استفاده می‌کرده اند.

به گفته مشتریان بانک رفاه، اگر صرفا نقص اطلاعات مشتریان دلیل اصلی بروز این مشکل باشد، باز هم نقص در علمکرد بانک‌هاست ،که در هنگام افتتاح حساب دقت لازم را نداشته‌اند و برای افزایش آمار مشتریان خود به صورت فله‌ای حساب باز می‌کرده اند.

همین عملکرد بانک‌ها باعث شده است که ایرانیان با داشتن ۵ کارت بانکی برای هر نفر یکی از اولین کشورهایی باشد که بیشترین سرانه کارت بانکی را داراست.

معاون یکی از شعب بانک‌ رفاه در حوالی میدان آرژانتین هم در تماس خبرنگار ما نقص در اطلاعات سیستمی مشتریان را دلیل مشکل ایجاد شده عنوان می‌کند و می‌گوید: این مشتریان می‌توانند بادر دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی خود به هر یک از شعب بانک رفاه مراجعه و نسبت به تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

به نظر می‌رسد که در ساده‌ترین حالت ، شبکه بانکی کشور با انبوه دیتای ایجاد شده بر بستر‌های دیجیتال، اکنون با پروسه دشوار غربالگری اطلاعات ناکارآمد و مزاحم رو به روست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 39695
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا