۲۹ استان و صدها شهر صحنه اعتراض بوده است

جهان صنعت نیوز: یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران می‌گوید: ۲۹ استان و صدها شهر صحنه اعتراض بوده؛ بازداشت‌ها ادامه دارد


دو هفته پس از آغاز اعتراضات در ایران، مسئولان قضائی و پلیس همچنان از ابعاد “کم‌سابقه” اعتراضات و ادامه بازداشت‌ها خبر می‌دهند. معاون سیاسی سپاه پاسداران گفته ابعاد اعتراضات اخیر از وقایع سال ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ گسترده‌تر بوده است.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران می‌گوید “سال ۸۸ و ۹۶ دیدیم اما به لحاظ گستردگی در ابعادی بسیار کوچک‌تر از حوادث اخیر قرار دارد”.

او گفته اعتراضات در روزهای شنبه و یک‌شنبه (۲۵ و ۲۶ آبان) به صورت گسترده در ۲۹ استان و در صدها شهر ادامه یافت.

به گفته معاون سیاسی سپاه پاسداران، در ۱۱۰ نقطه از استان اصفهان اعتراضات و درگیری‌ رخ داده است. آقای جوانی گفته از حیث تجمعات، استان اصفهان پس از استان فارس و تهران در رتبه سوم قرار دارد.

در تازه‌ترین مورد، فرماندهی انتظامی استان کرمان از بازداشت ۲۵ نفر از “عوامل اصلی” اعتراضات در سیرجان خبر داده است.

عبدالرضا ناظری، فرمانده انتظامی استان کرمان می‌گوید “بازداشت‌شدگان از عوامل اصلی اغتشاشات” بودند.

سیرجان از اولین شهرهایی بود که خبر کشته‌شدن یک معترض در آنجا منتشر شد. بنا به آخرین گزارش عفو بین‌الملل دست کم ۱۶۱ نفر در اعتراضات کشته شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان کرمان اعلام کرد از ۲۵ نفری که در سیرجان دستگیر شدند، پنج نفرشان زن هستند. مقام‌های امنیتی و انتظامی ایران از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور می‌گوید زنان در این اعتراضات نقش مؤثر داشته‌اند.

روزنامه اعتماد، چاپ تهران به نقل از حسین نقوی‌حسینی، نماینده مجلس شورای اسلامی از بازداشت حدود ۷ هزار تن خبر داد.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران اعلام کرده بود که بازداشت معترضان در پایتخت و شهرستان‌های حومه آن همچنان ادامه دارد. روز گذشته مجددا اعلام شد که ۳۰ متهم جدید در استان‌های تهران بازداشت شده‌اند.

در سه روز گذشته نیز مقام‌های ارشد نیروی انتظامی از بازداشت ‌ده‌ها نفر در استان‌‎های مختلف ایران از جمله اصفهان، کرمانشاه، فارس، خوزستان، تهران و البرز خبر داده بودند.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور دوم آذر در بازدید از زندان فشافویه تهران گفته بود قوه قضائیه به دنبال “غربالگری” است تا “افراد بی‌گناهی که در میان جمعیت دستگیر شدگان هستند به سرعت آزاد شوند.”

دیدار دادستان کل از زندان فشافویه پس از آن مننتشر شد که گزارش‌هایی از دستگیری گسترده معترضان و نگهداری آنها در بند زندانیان جرایم خطرناک خبر می‌داد. بنابر این گزارش‌ها، زندان فشافویه بیش از ظرفیت در خود زندانی جای داده است.

یک هفته پس از آغاز اعتراضات حسن خلیل‌ آبادی، رئیس شورای شهرستان ری، اعلام کرد تعداد بازداشتی‌های زندان فشافویه به حدی زیاد شده که این زندان “جوابگوی این حجم از افراد بازداشت‌شده نیست.”

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 65514
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا