۱۲ میلیون پسر و دختر ایرانی هرگز ازدواج نخواهند کرد

جهان صنعت نیوز: نتایج تحلیل آماری آخرین سرشماری(Census) کشور نشان می دهد ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در سن ازدواج قرار دارند که از این میان ۲۷ درصد دختران و ۳۵ درصد پسران هرگز ازدواج نکرده اند.


براساس گزارش سازمان ثبت احوال در سال ۹۷ تعداد کل ازدواج رخ داده ، ۵۴۹ هزار و ۸۶۱ مورد بوده و میزان طلاق ثبت شده تا پایان سال ۹۷، ۱۷۴ هزار و ۶۹۸ مورد بوده است. همچنین میانگین سن مردان در اولین ازدواج ۲۷٫۵ سال و میانگین سن زنان در اولین ازدواج ۲۳٫۴ سال بوده است. میانگین سن مردان در طلاق‌های ثبت شده ۳۷ سال و میانگین سن زنان در طلاق‌های ثبت شده ۳۲ سال بوده است.

نتایج آخرین سرشماری نفوس کشور نشان می دهد که پنج استان دارای بالاترین میزان عمومی ازدواج شامل استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، کردستان، لرستان و خوزستان بوده است. همچنین پنج استان دارای پایین‌ترین میزان عمومی ازدواج به ترتیب استان‌های سمنان، البرز، تهران، بوشهر و اصفهان در سال ۹۷ بوده‌اند.

رخداد طلاق نیز ۲/۲ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است و بر این اساس پنج استان دارای بالاترین میزان عمومی طلاق به ترتیب استان‌های خراسان رضوی، تهران، کردستان، قم، گیلان و اردبیل است. همچنین پنج استان دارای پایین‌ترین میزان عمومی طلاق استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، خراسان جنوبی، هرمزگان و بوشهر هستند.

از جمله دلایلی که برای کاهش سن ازدواج و میانگین سن پدر و مادر در زمان اولین تولد فرزند عنوان می شود می توان به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر از ازدواج و تولد اولین فرزند متولدین دهه ۶۰ گذشته است بنابراین با کاهش سن میانگین ازدواج و اولین ولادت فرزند مواجه هستیم.

براساس آمار از سال ۱۳۸۹ سالانه  ۶ درصد از آمار ازدواج ها کاهش یافته و آمار ازدواج در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود هشت درصد کمتر شده است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از علل کاهش ازدواج در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ این بوده که جمعیت جوان در سن ازدواج کمتر شده است؛ به تدریج متولدین دهه شصت از سن ازدواج عبور می کنند و ورودی ازدواج، متولدین دهه هفتاد هستند که جمعیت کمتری را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل آمار ازدواج نیز کاهش پیدا می کند.

اخبار برگزیده
شناسه : 42469
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا