کمک احزاب سبز به اروپا

جهان صنعت نیوز| مانا اسکویی– در پارلمان اروپا، فراکسیون‌ها بر اساس تعداد نمایندگان کشورها تشکیل نمی‌شوند بلکه نمایندگان احزاب همفکر به تعبیری دارای برچسب یکسان، گروه‌های مختلف را شکل می‌دهند‌.

 آنچه در ذهن بنیانگذاران اتحادیه اروپا می‌گذشت به ویژه با توجه به دلایل و پیامدهای دو جنگ بین‌المللی این بود که ضمن تلاش برای جلوگیری از شکل‌گیری دوباره ناسیونالیسم افراطی، نهادی بر پایه تکثرگرایی فکری و حزبی و همکاری همه‌جانبه- ابتدا تمرکز بیشتر بر مسائل اقتصادی بود- و تساوی حقوق، بر پا شود‌.

 این تفکر تا سال‌های پایانی دهه ۸۰ میلادی و به طور خاص با تکیه بر محور پاریس- برلین، کم و بیش محقق بود‌. اما با ریزش دیوار برلین و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و به تبع آن از میان رفتن جهان دوقطبی و سر برآوردن کشورهای اقماری کمونیستی و پیوستن بسیاری از آنها به اتحادیه اروپا و در نهایت روشن شدن آتش زیر خاکستر ناسیونالیسم افراطی و حضور پوپولیسم در قاره، چنین تفکر آرمان‌گرایانه‌ای، به بن‌بست رسید‌.

سقوط احزاب سنتی

با نگاهی به نتایج انتخابات ۲۰۱۹ پارلمان اروپا به چند واقعیت مهم می‌رسیم؛ نخست اینکه ریزش احزاب سنتی به ویژه در بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا که از چند سال گذشته آغاز شده بود، این بار به مرحله سقوط و نابودی رسیده‌اند‌. نکته بعدی اینکه برخلاف روال ۴۰ سال گذشته این بار نرخ مشارکت در مجموع به مرز ۶۰ درصد نزدیک شد که نشان می‌دهد اروپایی‌ها سرانجام به نقش خود در آینده اتحادیه اروپا توجه کرده و اهمیت می‌دهند‌.

از طرفی، اما احزاب سبز که روزگاری به ویژه در دهه ۸۰ میلادی در صحنه سیاسی اروپا صاحب نفوذ و قدرت بودند، در انتخابات ۲۰۱۹ دوباره به میدان آمدند و تعداد کرسی‌های خود را به میزان قابل ملاحظه‌ای بالا بردند‌.

در ارتباط با احزاب افراطی، اگرچه در آلمان، هلند یا دانمارک با شکست رو‌به‌رو شدند، اما در فرانسه به خصوص در ایتالیا و بریتانیا، بیشترین رای را تصاحب کردند، هرچند رای حزب افراطی «اجتماع برای مردم» به رهبری مارین لوپن در فرانسه، با آنچه در ۲۰۱۴ به دست آورده بود، یکسان بود‌. پارلمان اروپا که در ۴۰ سال گذشته بر اساس ائتلاف فراکسیون برآمده از نمایندگان احزاب راست میانه، سوسیال‌دموکرات و سوسیالیست‌ها شکل می‌گرفت، این بار تحقق چنین امری ممکن نیست و آرا به‌گونه‌ای تقسیم شده که ائتلاف سه حزب مورد نیاز خواهد بود‌.

افزایش نمایندگان احزاب افراطی

با وجود کاهش آرای احزاب سنتی و افزایش نمایندگان احزاب افراطی، اما حضور قدرتمند سبزها و مشارکت‌شان با احزاب راست میانه، سوسیال‌دموکرات‌ها و سوسیالیست‌ها، پارلمان را از سلطه پوپولیست‌ها نجات می‌دهد‌.

اگرچه شرایط اجتماعی به ویژه بحث و معضل پناهجویان و همچنین ترامپ در کاخ سفید به افراط‌گرایی و پوپولیسم در اروپا دامن زده است، اما نگرانی و توجه و تلاش‌های طرفداران محیط زیست که در یک سال گذشته در سراسر جهان اوج گرفته را می‌توان یکی از عوامل مهم و موثر در اقبال سبزها دانست که به خودی خود می‌تواند فرصتی برای پوست‌اندازی اتحادیه اروپا باشد‌.

کارشناس مسائل سیاسی در فرانسه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 22262
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا