چرا باید توافق کنیم؟

هدایت آقایی * مذاکرات برجامی این هفته از سرگرفته خواهد شد و امیدواریم که به نتیجه برسد، زیرا در غیر این صورت حتما آسیب‌هایی به کشور و مردم خواهد رسید.

باید توجه داشت که توافق هسته‌ای ریشه خیلی از اختلافات در کشور ما بوده، هست و خواهد بود. منتها بنابر آرایش فعلی که قدرت‌های جهانی به خود گرفته‌اند به نظر می‌رسد یک جنگ سردی بین چین و آمریکا، بین روسیه و قدرت‌های دیگر شروع شده و در این میان کشورهایی مثل ایران نیز برگه‌هایی هستند که به نفع یا ضرر برخی از اینها عمل می‌کنند. ایران سعی می‌کند که در این فضا امتیازاتی گرفته و جایگاه خود را داشته باشد.

با هر تحلیلی فارغ از صحت یا عدم صحت این‌ تحلیل‌ها، به نظر می‌رسد بحث هسته‌ای در منطقه خاورمیانه و در سطح بین‌المللی، موضوع مهمی برای اروپا و آمریکا است.

قطعا توافق هسته‌ای با طرف‌های برجامی  تاثیر مستقیمی بر مسائل داخلی و اقتصاد کشور دارد. دو دهه است که ما درگیر تحریم‌ها هستیم و ریشه آن هم همین مساله هسته‌ای است. ایران حرف خود را می‌زند و طرف مقابل هم خواسته‌هایی دارد. به نظر من باید هرچه سریع‌تر به یک نقطه قابل قبولی برسیم که بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

باید پذیرفت که نمی‌توان کشور را فدای بلندپروازی‌ها و خیلی از موضوعاتی که شاید در حیطه توان کشور به تنهایی نیست، کرد. اگر قرار باشد در زنجیره جهانی حرکت کنیم باید بتوانیم با خیلی از کشورها ارتباط داشته و تاثیرگذار باشیم؛ اگرنه در انزوا و خلاء، این اهدف قابل تحقق نیست. لذا این توافق اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که به زودی حاصل شود و به نحوی باشد که به نفع مردم تمام شود.

اگر هم توافقی صورت نگیرد، فکر نمی‌کنم که کشورهای ۱+۵ کوتاه آیند و قطعا مساله پیچیده‌تر و تحریم‌ها تشدید شده و دوران سخت‌تری در پیش خواهد بود لذا همه اقتصاد و زیرساخت‌های ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به نظر من باید زحمتی که در دوران روحانی و تیم ظریف کشیده شد، مبنا قرار بگیرد تا به نقطه مطلوب برسیم.

* فعال سیاسی‌ اصلاح‌طلب

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 237397
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا