چراغ سبز به بورس

جهان صنعت| بازار بورس تهران در هفته منتهی به ۴ مرداد ۹۸ با رشد ۶۷۰۴ واحدی توانست برای دومین بار وارد کانال ۲۵۰ هزار واحد شود و بر ۲۵۲۸۶۴ واحد بسته شود. در هفته قبل اشاره شد که بازار بر مدار نوسان در حرکت است به طوری که هفته گذشته شاخص کل بورس در سه روز کاری مثبت و در دو روز کاری منفی معامله شد.

بازار این روزها در روالی قرار گرفته که اصلاح خود را در قالب زمانی به پیش می‌برد و سهام بازار در حال دست به دست شدن است. نبودن هیجان در معاملات به منطقی‌تر شدن بازار و حرکت بازار در میات‌مدت می‌تواند کمک خوبی کند. شاخص هم وزن با کاهش ۱۴ واحدی نسبت به هفته گذشته روی ۵۹۹۴۵ واحد بسته شد.

ارزش معاملات طی هفته در روزهای منفی افت محسوسی را از خود نشان داد به طوری که روز سه‌شنبه شاهد کمترین ارزش معاملات به مقدار ۱۳۰۰ میلیارد تومان بودیم ولی در روز مثبتی مثل چهارشنبه شاهد ارزش معاملاتی خوبی به مقدار ۲۳۰۰ میلیارد تومان بودیم که می‌تواند نشانه مثبتی برای بازار باشد. میانگین ارزش معاملات در محدوده ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود‌، اگر چه نسبت به میانگین هفته گذشته کاهش ۲۰۰ میلیارد تومانی را نشان می‌داد اما باز هم نسبت به میانگین سالانه عدد مناسبی برای بازار بود.

ورود نقدینگی توسط کدهای حقیقی طی این هفته حدودا ۳۵۰ میلیارد تومان بود. ورود این نقدینگی از بازارهای مختلف موازی به بازار سرمایه تزریق می‌شود و کف بازار را بالا می‌آورد.

طی هفته گذشته چهار گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها و خودرو بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. چهار سهم شپلی‌، زاگرس‌، دیو کرمان بیشترین ارزش معاملات را طی هفته گذشته از آن خود کردند. سه سهم بایکا‌، سفاسی‌، وجامی به ترتیب حدودا با ۷۸‌، ۴۶، ۴۶ درصد بیشترین رشد و سه سهم لابسا‌، غدام‌، وساخت به ترتیب حدودا با ۱۸‌،۱۶‌، ۱۵ درصد بیشترین کاهش را در قیمت پایانی تجربه کردند.

فروش حقوقی‌ها در سهم‌های بزرگ یکی از دغدغه‌های این روزهای اهالی بازار سرمایه است به طوری که عده‌ای آن را هماهنگ شده و گاهی مخرب می‌دانند. اما به نظر فروش کد‌های حقوقی در بازار به این شکل که در صف خرید‌ها فروشنده‌اند آنچنان که به نظر می‌رسد نمی‌تواند منفی باشد. فراموش نکنیم که پول‌های ورودی حقیقی‌ها و حقوقی‌های جدید به بازار نیاز به ورود در نقطه مناسب دارد تا علاوه بر سود و ماندگاری در بازار به فکر ورود پول‌های جدید بیفتد.

این پول‌ها نمی‌توانند در بالاترین نقطه‌ها ورود کنند و از طرفی برای این مقدار از حجم نیاز هست که حقوقی‌‌ها به نقدشوندگی و ورود پول‌ها کمک کنند. این اتفاق در تیر و مرداد سال قبل هم اتفاق افتاد و بازار بعد از آن رشد مناسبی را تجربه کرد‌، پس مطمئن باشیم بازارها روند‌های خود را طی خواهند کرد و هیچ کس جلوی روندها را نمی‌تواند بگیرد. البته حرکت‌هایی که مشکوک به دستکاری قیمتی باشد باید توسط ناظران سازمان بررسی و برخورد شود؛ اتفاقاتی که این روزها در برخی سهم‌ها دیده شده است.

نفت برنت طی هفته گذشته نوسانات کمی را تجربه کرد و در محدوده ۶۲-۶۴ دلار بازی کرد. بازار جهانی فروش کمتر نفت توسط ایران را پذیرفته و کم‌کم جایگزینی برای آن پیدا کرده است. تحلیلگران به این باور رسیده‌اند که التهابات خلیج فارس و تنگه هرمز به قدری حاد نیست که بتواند جلوی فروش و صادرات نفت را بگیرد.

اما طی هفته گذشته گزارش وزارت انرژی آمریکا نشان داد که برای چندمین هفته متوالی مخازن نفت در آمریکا با کاهش رو‌به‌رو شده و حدودا ۱۱ میلیون بشکه کاهش هفتگی را به ثبت رسانده است‌، این ششمین هفته نزولی برای موجودی مخازن نبوده و در مجموع ۴۰ میلیون بشکه از موجودی نفت، کاسته شده است. عربستان اما خبر داده است که پروژه جدید خط لوله انتقال نفت به دریای سرخ را شروع خواهد کرد تا از خطرات احتمالی بسته شدن تنگه هرمز جلوگری کند. روزانه ۱۹ میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز صادر می‌شود‌، این مقدار برای تنگه باب‌المندب در حدود ۵ میلیون بشکه در روز است.

طبق اخبار رسیده شرکت‌های فولادی کشور، فروش‌های صادراتی خود طی دو ماه پیش رو را پیش فروش کرده‌اند به طوری که سفارش جدید را نمی‌توانند قبول کنند و برخی حتی برای ماه سوم نیز فروش خود را کامل کرده‌اند. این فروش‌ها بدون تخفیف خاصی در حال انجام است که نکته مثبتی ارزیابی می‌شود.
برخی از فولادسازان اشاره کرده‌اند در صورت تحریم‌های شدیدتر نیز می‌توانند با دادن تخفیف فروش‌های خود را با هزینه بیشتر انجام دهند.( اگر چه تحریم‌ها به هر حال تاثیر منفی خود را گذاشته و خواهند گذاشت)؛ به نقل از منابع معتبر موجودی حساب ارزی ۱۲ شرکت بزرگ صادرکننده محصولات معدن و صنایع معدنی در هفته گذشته ۱۸۵ میلیون دلار بود که یکی از بالاترین ارقام طی ۱۶ ماه اخیر است و تاییدکننده موارد فوق است.

گزارش‌های سه ماهه به بازار ارسال شد. طبق پیش‌بینی و تحلیل‌های هفته‌های گذشته بهترین گزارش‌ها از آن گروه‌های پالایشی‌، پتروشیمی‌، فلزات و دارو بود. گزارش‌هایی که نشان داد که پی بر‌ای تحلیلی بسیاری از سهم‌های سودساز بازار بین ۳ تا ۴ واحد است و کلیت شاخص و بازار نگرانی از بابت حرکت خود در میان‌مدت ندارد. بدون شک صندوق‌های سرمایه‌گذاری محلی بهتر از شرکت‌های سودساز با پی بر‌ای پایین برای سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. نموداری پی بر‌ای تجمیعی بازار هم پس از تقسیم سود‌ها در مجامع به کف کانال خود رسیده است. در این شرایط صحبت از ریزش (و نه اصلاح) بازار به نظر حرفی کاملا غیرحرفه‌ای باشد.

اما در هفته پیش رو بازار به استقبال گزارش‌های تیرماه شرکت‌ها خواهد رفت. تا لحظه تنظیم این تحلیل گزارش‌های ماهانه اکثر شرکت‌های سودساز بازار مثبت ارزیابی شدند و این گزارشات می‌تواند چراغ سبز برای بازار به منزله تایید روند فروش شرکت‌ها و تایید سودسازی‌ها باشد به طوری که بازار بتواند در فصل‌های بعدی‌، مثل فصل بهار شاهد سودسازی مناسبی از شرکت‌ها باشد. بازی کردن شاخص کل در زیر مقاومت محدوده ۲۵۷-۲۵۵ هزار و حفظ خط میانگین ۲۰ روزه می‌تواند به معنی شروع حرکت صعودی دوباره در بازار باشد.

گزارشات عالی سه ماه و پشت بند آن گزارشات تیرماه مناسب بازار را در برابر هر گونه ریزش (و نه اصلاح ) بیمه کرد. حالا خریداران با دلی آرام‌تر و مطمئن‌تر خرید‌های خود را در سهم‌های بنیادی به سرانجام می‌رسانند و فروشنده‌ها دست به عصاتر حرکت می‌کنند. همین عامل موجب رشد پله‌ای بازار در میان‌مدت خواهد شد. با گذر شاخص کل از مقاومت گفته شده‌، انتظار است که طرف تقاضا در بازار سنگین‌تر شود. با تمام شدن فصل مجامع و بازگشایی سهم‌های بسته شده انتظار افزایش ارزش معاملات و پویایی بیشتر بازار را دارم.

درباره اینکه بازار چه کاری انجام خواهد داد فکر نکنید، شما مطلقا هیچ کنترلی روی بازار ندارید.

درباره این فکر کنید که اگر بازار آنجا برود شما چه کار خواهید کرد!

امین بیگانی

تحلیلگر بازار سرمایه

یادداشت
شناسه : 37076
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا