پاندمی کرونا پایان نیافته است

دکتر بهاران فرخنده‌مهر *


کمیته علمی کرونای کشورمان معتقد است که هنوز همه‌گیری (پاندمی) بیماری کرونا پایان نیافته است.

سازمان بهداشت جهانی در تاریخ ۱۱ مارس ۲۰۲۰، شیوع پاندمی ویروس کووید‌۱۹ را اعلام کرد که براساس تعیین این سازمان، همچنان هم ادامه دارد. پاندمی به معنای شیوع جهانی بیماری جدی جدیدی است که به صورت پایدار در سراسر جهان بین افراد منتقل می‌شود.

پاندمی هنوز تمام نشده و ماسک و واکسن لازم است. ما ۰۰۰/۹۰۰ ابتلای جدید در روز و ده‌ها ده‌ها و ده‌ها هزار بستری بر اثر کرونا در بیمارستان و هزاران مورد مرگ نداریم. ما الان در سطح پایینی از وضعیت کرونا هستیم (پروفسور آنتونی فائوچی.)

دکتر فائوچی گفت: جهان هنوز در شرایط یک بیماری همه‌گیر است؛ در این شکی نیست. کسی در مورد آن تعبیر نادرست نکند.

ما هنوز هم یک بیماری همه‌گیر را تجربه می‌کنیم و ایشان اعلام کرد آمریکا از همه‌گیری کرونا خارج شده است. بحث اتمام پاندمی در آن کشور، ارتباطی با عدم واکسیناسیون یا نزدن ماسک ندارد و بیماری و مرگ و میر ادامه دارد اما معنای همه‌گیری با توجه به کاهش ارقام، متفاوت شده و اکنون این کشور به مرحله کنترل رسیده است. بهتر است به کلمات علمی و تعاریف و تفسیر آنها احترام بگذاریم و دقت نماییم.

کشور مکزیک اعلام کرد که کرونا اکنون در وضعیت اندمیک (بومی) است؛ کشوری که هرگز پروتکل‌های بهداشتی و الزام ماسک و واکسن را اجرا نکرده است. درحالی که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش واکسیناسیون کووید ۱۹، میزان مرگ و میر ۸ درصد و ابتلا ۷ درصد کاهش می‌یابد.

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد که موارد گزارش شده از کرونا در سطح جهان، رو به کاهش است که بسیار دلگرم‌کننده و خوب است اما همچنان باید با احتیاط از آن استقبال کنیم. کاهش تست‌های کووید ۱۹ در کشورها و همچنین کشور عزیز ما و توقف توالی‌یابی ویروس کرونا دلیل بر از بین رفتن آن نیست. WHO همچنان از همه کشورها می‌خواهد که نظارتشان را بر کنترل این ویروس کشنده ادامه دهند چون این ویروس، کشنده و در حال تغییر است. کرونا هنوز هم در حال گسترش و تغییر و کشنده است. وقتی صحبت از یک ویروس کشنده می‌شود، جهالت و نادانی و عدم بیماریابی حسن نیست. این ویروس فقط به این دلیل که کشورها کمتر از آن استقبال کنند از بین نخواهد رفت. ما هنوز عواقب و عوارض طولانی‌مدت این ویروس را روی مبتلایان به طور کامل درک نکرده‌ایم پس باید با احتیاط کامل با آن برخورد کنیم. جملات قبلی را دبیرکل سازمان جهانی بهداشت WHO  عنوان کرد.

خانم دکتر ماریا کرخو می‌گوید، اگرچه سطح ایمنی جهانی به دلیل واکسیناسیون افزایش پیدا کرده ولی پاندمی هنوز تمام نشده است و ایمنی در همه کشورها مشابه نیست.

همه می‌خواهند بشنوند که ما بگوییم پاندمی کووید تمام شده است اما با وجود افزایش سطح ایمنی علیه ویروس کرونا، این ویروس همچنان در حال تغییر است. باید آگاهانه با آن برخورد کنیم حتی زیرواریانت BA2-12-1 در ایالات‌متحده نیز شناسایی شده است و انتظار می‌رود که موارد بیشتری از این زیرواریانت نیز شناسایی شود.

کمیته CDC در مورد شیوه‌های ایمنی‌سازی توصیه می‌کند که همه افراد ۱۲ساله یا بالاتر، دوز بوستر واکسن کووید ۱۹ را از واکسن‌های MRNA  دریافت کنند. عوارض پس از دریافت دوز بوستر، نسبت به دوز دوم کمتر رایج است و کمتر از یک درصد افرادی که دوز بوستر را دریافت کرده‌اند، عوارض جانبی را گزارش کردند که این آنالیز آماری روی عوارض جانبی واکسن از تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۵ فوریه ۲۰۲۲ انجام شده است. شواهد بیشتری نشان می‌دهند که واکسن‌های بوستر، ایمن هستند.

جعبه ابزار کووید ۱۹ برای ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ماسک، واکسن‌ها، تست کووید رایگان مراکز بهداشت و معالجه در نزدیک‌ترین محل زندگی است.

کمیته علمی کرونای کشورمان معتقد است که پاندمی کووید هنوز در ایران پایان نیافته است!

– واکسن‌ها مرگ و میر کودکان را در سال به نصف کاهش می‌دهند تا کودکان بیشتری بتوانند با دوستان خود به خندیدن و یادگیری ادامه دهند.

– اگر به همسایگان، دوستان یا خانواده خود به ویژه افراد سالمند و کسانی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند و هنوز هم هیچ‌گونه واکسنی دریافت نکرده‌اند، برای واکسینه شدن کمک کنیم می‌توانیم دلیل نجات فردی از بیماری شدید یا مرگ ناشی از کووید ۱۹ باشیم.

– در شرایطی که تمام توجه‌ها به پاندمی کووید ۱۹ است، بیماری‌های مزمنی مانند سرطان و مشکلات قلبی- عروقی و ناتوانی‌های دیگر را جدی بگیریم که درصورت عدم کنترل به موقع می‌توانند جان میلیون‌ها انسان را در سال بگیرند.

– تزریق همزمان واکسن‌های کووید ۱۹ و آنفلوآنزا بی‌خطر است و افرادی که در معرض خطر ابتلا به هر دو بیماری هستند می‌توانند هر دو واکسن را در یک نوبت دریافت کنند.

– داروهای آسم راه را به داروها برای پیشگیری و درمان کووید ۱۹ نشان می‌دهند.

پس با تداوم پاندمی کرونا در کشور عزیزمان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ماسک زدن صحیح و واکسیناسیون و رعایت فاصله اجتماعی را همچنان با شدت قبل رعایت کنیم.

ویروس کووید رو به کاهش است اما همچنان کشنده و درحال تغییر است. پس آن را نادیده نگیریم.

* متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 259675
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا