نمودارهایی که به اختلاس گواهی می‌دهند

محمد بلوری * در آن‌ سوی مرز ایران در عراق بر خرابه‌های کاخ ۲۶۰۰ ساله مدائن که از عهد ساسانیان بنا شده امروزه ایوانی به یادگار باقی مانده که از نظر شاعران نکته‌سنج دوران، ‌آینه عبرت‌آموز است. ازجمله خاقانی در قصیده بلندبالایی سروده:

هان ای دل عبرت‌بین

از دیده نظرکن هان

ایوان مدائن را آئینه عبرت دان!

و امروزه شاهد قصرها و بناهایی چند صد میلیاردی هستیم که بر گستره سرسبز لواسانات و یا حتی با تجاوز به حریم دامنه کوهستان البرز و با ویرانی بر قلب سرسبز جنگل‌های شمال کشور قد می‌کشند، در حالی که بسیاری از جمعیت رانده شده به دامن تنگدستی و بیکاری و روی‌آوری به حاشیه شهر، هرگز در طول زندگی قادر نخواهند بود صاحب یک چهاردیواری شوند.

اما با نگاهی از فراز دیوارهای بلند یکی از بناهای چند ده میلیاردی به درون‌آن، تماشاگر زندگی پرتجمل خانواده‌ای نو رسیده به ثروت و مکنت خواهیم بود. با چند خودرو گرانبها به تعداد اعضای یک خانواده که ردیف هم در مقابل ایوان به چشم می‌خورند؛ خودروهایی چندمیلیاردی که حتی با عبور از خیابانی در قلب اروپا هم نگاه‌های پرحسرت رهگذران را به خود جلب می‌کند.

زندگی در قصرهایی مجلل و بنا شده در یک محله معروف به منطقه «لاکچری‌نشین‌ها» توسط قشری نو رسیده به ثروت جریان دارد، محله‌ای با پاساژها و فروشگاه‌های خاص که حتی برای تربیت سگ‌هایی از نژاد اروپایی خانه‌شان می‌توانند با یک موسسه نیمه‌پنهان مخصوص تعلیم و تربیت این نوع سگ‌ها، تماس بگیرند یا خدمتکاران دوره‌دیده‌ای را برای کمک یک موسسه خاص به خدمت بگیرند که با یک زبان خارجی آشنایی دارند تا از پذیرایی مهمانان خارجی درنمانند. مالکان این قصرهای پرتجمل از ساختن بناهای ویلایی مجلل، در منطقه مخصوص منابع طبیعی یا دامنه کوهستان نگرانی نداشته‌اند چراکه مشکل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و زمین‌خواری در منطقه به نوعی حل‌وفصل شده است.

به نوشته یکی از همکاران خبرنگارمان کافی بود در یک تماس تلفنی به فلان سازمان گفته شود، جلوی فلان شخص را نگیرید!

ماحاصل این سفارش و توصیه، قصری قد می‌کشد با هزار متر بنای سوپرلوکس در برند منطقه لواسان؛ چهارخوابه با استخر سرپوشیده، جکوزی و سونا با نگهبان ۲۴ساعته، سیستم امنیتی ویژه با ۸۵۰ متر پنت‌‌هاوس و سوپرلوکس فول امکانات به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان آماده فروش در محله‌ای که در اغذیه‌فروشی لوکس‌اش همبرگر ۲۵۰ هزار تومانی می‌فروشند و عمده اعتبار خاص منطقه‌اش، سکونت چند چهره در آن است که آمار ساخت‌وساز غیرمجاز، زمین‌خواری و تپه‌خواری در منطقه را بالا برده‌اند.

و کلام آخر اینکه مروری بر پرونده‌هایی مربوط به اختلاس و سوءاستفاده‌های ملی نشان می‌دهند برخی قصرها و ویلاهایی که بنا می‌شوند، نمودارهایی هستند که بر دست‌های ناپاک شهادت می‌دهند.

معاون اجرایی پیشین رییس قوه قضاییه و اعضای باندی که با او همدست و در ارتباط بوده‌اند، نشان دادند جاذبه قصر و ویلاسازی در لواسانات و دامنه کوهستانی و عمیق جنگل‌ها محور گردش پولی مالی برخی از افرادی است که از طریق اختلاس و دیگر سوءاستفاده‌های مالی، به ثروت‌های بادآورده‌ای رسیده‌اند.

* روزنامه‌نگار پیشکسوت

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 232651
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا