نقش واسطه ها در بازار فولاد

جهان صنعت نیوز| سعید صمدی اگر سودی از طریق صادرات محصولات فولادی به دلالان و واسطه‌گران می‌رسد چه بهتر که این سهم به خود تولیدکننده بازگردد‌. دولت یکباره تصمیم گرفت صادرات تنها ازسوی تولیدکننده انجام شود تا واسطه‌ها را حذف کند.

بنابر دستورالعمل صادراتی، صادرات محصولات فولادی تنها از کانال تولیدکننده مجاز شده است آن هم در شرایط خاص و با شروط خاص. با توجه به نقش پررنگ‌تر واسطه‌ها به نظر می‌رسد واگذار کردن امر صادرات فولاد به تولیدکنندگان به‌نفع چرخه تولید باشد.

 البته برخی تولیدکنندگان معتقدند در زمینه صادرات به برخی کشورها، واسطه‌ها نقش موثری را برعهده داشته‌اند که نباید آنها را نادیده گرفت. واسطه‌های بازار، محصولات فولادی را با پایین‌ترین نرخ بازار جمع و با کارت‌های یک‌بار مصرف اجاره‌ای صادر می‌کردند حالا تولیدکننده کالا را به نرخ مناسب صادر می‌کند و این سودی که به دست دلالان می‌رسید امروز وارد چرخه تولید می‌شود در حالی که اگر صادرات فولاد ازسوی تولیدکننده انجام شود، شاید سبب ‌شود کالای ایرانی به نرخ جهانی به فروش برسد و به تاراج نرود.

رانت و قاچاق

محصولات ما باید در کیفیت و کمیت به حدی باشند که اضافه بر نیاز داخل بتوان آنها را صادر کرد. این تصمیم به دلیل نظارتی که ایجاد می‌کند، سهم بسزایی در کاهش رانت و قاچاق خواهد داشت.

 در حال حاضر قیمت فولاد ایران ۱۰ درصد زیر قیمت منطقه است و این موضوع ضرر زیادی رابه دلیل تحریم‌ها به بخش تولید و صادرات کشور وارد کرده است. با این حال سال گذشته از ۲۰ میلیون تن فولاد تولیدی حدود هفت میلیون تن به کشورهای همسایه صادر شده است.

 به هر حال دولت با اتخاذ چنین تصمیمی فضا را برای فولاد و از همه مهم‌تر صادرات این محصولات باز می‌کند و انتظار می‌رود تداوم این نوع حمایت‌ها بتواند راهگشای بازار‌های جهانی برای محصولات فولادی کشور آن هم در شرایط تحریم‌ها باشد.

کاهش سرانه مصرف

اگر اقتصاد در شرایط رکود قرار داشته باشد بخش معدن و صنایع معدنی با توجه به ماهیت و کارکرد آن از رکود دور می‌ماند، با این وجود عده‌ای دیگر بر این باورند که واحدهای صنعتی و معدنی هم به راحتی از رکود تاثیر می‌پذیرند به این مفهوم که اگرچه ممکن است شرایط تولید به روال سابق خود ادامه داشته باشد.

 اما کاهش سرانه مصرف در نهایت منجر به کاهش تولید می‌شود، اگرچه حتی در میان مواد معدنی هم حوزه فلزات مبحثی جدای از سایر محصولات معدنی دارند و رکود اقتصادی کمتر بر آنها اثر می‌گذارد اما در نهایت این محصولات هم ناگزیر از تورم تاثیر می‌پذیرند.

 رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 20070
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا