ناامیدی عربستان از واشنگتن

جهان صنعت نیوز| حسن‌ هانی‌زاده– عربستان سعودی بعد از شکست در جنگ چهارساله خود علیه مردم یمن اخیرا متوجه شد که مردم و نیروهای انقلابی، انصارالله و ارتش یمن با برخورداری از توان نظامی بالا و تولید موشک‌های بالستیک‌ و تولید پهپادهای بدون سرنشین در تلاش هستند سیاست توازن وحشت را با عربستان دنبال کنند.

 از سوی دیگر اقدام اخیر نیروهای انقلابی یمن در حمله با پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان به شدت رهبران رژیم سعودی را شگفت‌زده کرد.

به همین دلیل عربستان بدون تحقیق انگشت اتهام را متوجه ایران کرد تا در حقیقت هم آمریکا را در حمله به ایران مورد تشویق قرار دهد و هم کشورهای عربی را با عربستان علیه ایران هماهنگ کند اما با توجه به اینکه شورای همکاری خلیج‌فارس دچار یک نوع شکاف جدی شده و از طرفی اختلافات قطر با عربستان و امارات‌، اختلاف پادشاهی عمان با عربستان و امارات و بی‌طرفی کویت در منازعات منطقه‌ای موجب شده سران شورای همکاری خلیج‌فارس رغبتی برای همسویی با سیاست‌های عربستان از خود نشان ندهند.

صف‌آرایی عربی

به همین دلیل پادشاه عربستان تلاش می‌کند از طریق دعوت سران اتحادیه عرب به یک نشست فوق‌العاده در مکه به نحوی صف‌آرایی عربی علیه ایران ایجاد کند.  ضمن اینکه تلاش عربستان هم بر این است تا محور عبری- عربی را علیه ایران زنده کند. به همین دلیل عربستان که در تحریک آمریکا برای حمله به ایران شکست خورده در حال حاضر سعی می‌کند جامعه عربی را علیه ایران هماهنگ کند.

 این نشست طبیعتا با توجه به شرایط جهان عرب، جنگ داخلی در لیبی‌، مشکلات الجزایر، تونس و سودان و مخالفت عراق، سوریه‌، یمن و لبنان با سیاست‌های عربستان قطعا محکوم به شکست خواهد بود و عربستان سعودی مانند گذشته در سیاست‌های خودش برای تشکیل یک جبهه عبری- عربی با شکست مواجه خواهد شد‌.

 اما عربستان سعودی الان متوجه شد که آمریکا در حمله به ایران خیلی جدی نیست و به شدت نسبت به حمله به ایران دچار تردید شده و از این رهگذر با هماهنگی با کشورهای عربی سعی می‌کند علیه ایران موضع‌گیری کند ولی به هر حال در نشست آینده تنها برخی کشورهای عربی با صدور بیانیه علیه ایران طبیعتا با عربستان همسو خواهند شد ولی اکثریت کشورهای عربی الان مخالف سیاست‌های سلمان بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌سلمان هستند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود نشست‌های آینده مکه قطعا خروجی قابل قبولی برای عربستان نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهسیاسییادداشت
شناسه : 20088
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا