موج دیگری از گرانی

جهان صنعت نیوز| امیررضا واعظی‌آشتیانی- افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و تورمی که درآمد مردم را به یک‌پنجم رسانده، محصول اقتصادی است که علاوه بر عدم نظارت، از عدم سیاستگذاری صحیح نیز رنج می‌برد.

مردم در سال گذشته و همین‌طور در سال جدید شاهد افزایش قیمت‌ها بودند و حالا پس از ماه رمضان نیز باید آماده موج دیگری از گرانی باشیم؛ گرانی اقلامی که در سفره مردم از کالاهای اساسی بوده و هیچ جایگزینی برای آنها وجود ندارد و این موضوع برای بخش عمده‌ای از جامعه خوشایند نیست.

دولت توان اداره بازار را ندارد

اقتصاد کشور رها شده و در این رهایی شاهد نوسانات چند باره نرخ ارز بوده‌ایم و باید منتظر تاثیر آن بر سبد معیشتی نیز باشیم چراکه بازار منتظر سیاست‌های پیشگیرانه دولت نمی‌ماند. دولت توان اداره بازار را ندارد، چراکه اگر برنامه یا طرحی که پاسخی برای مسائل کنونی باشد در دست دولت بود مسلما آن را ارائه می‌داد.

حمایت از تولید، کنترل بازار ارز و اقتصاد صادرات‌محور کلیدواژه‌هایی است که تیم اقتصادی دولت به کار می‌برد و پس از ناکارآمدی این کلیدواژه‌ها، سردرگمی دولت بر همه روشن شده است.

دولتی که تیم اقتصادی سردرگمی در آن سیاست‌های کارشناسی نشده اقتصادی را به بازار تزریق می‌کند قاعدتا کنترل آن را از دست می‌دهد. اختلاف قیمت ارز در کشور سیاستی بود که بنیه اقتصادی تمامی صنعتگران و تولیدکنندگان را کاهش داد.

اگر تولیدکننده‌ای با ۵۰ درصد ظرفیت به تولید مشغول بود در شرایط کنونی با ۳۰ یا ۲۰ درصد به فعالیت ادامه می‌دهد و نقدینگی و سرمایه در گردش آنان به یک‌پنجم کاهش یافته است.

 این نتایج محسوس، علاوه بر اینکه گویای عدم کنترل دولت بر اقتصاد است، می‌توان آنها را حاصل نتایج سیاستگذاری‌های اشتباه نیز دانست.

کلیدواژه‌های ناکارآمد

دولت به شرطی می‌تواند اقتصاد را دوباره در اختیار خود بگیرد که تیم و برنامه‌های اقتصادی خود را تغییر دهد. عذرخواهی و به اشتباه خود اعتراف کند. اما صرفا با به کار بردن کلیدواژه‌های حساسی که دلیل آشفتگی بازار است صرفا به جامعه وعده می‌دهد.

تمرکز بر شاخص‌های اقتصاد مقاومتی یکی از راه‌های نجات بازار و اقتصاد ایران است. اقتصادی که بر محور تولید بنا باشد با تحریم هم قادر به حفظ خود خواهد بود.

متاسفانه شاهد اجرای بیانات مقام رهبری در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی نیستیم و مردم هیچ خروجی‌ای از این برنامه را لمس نکردند. بسیاری از کشورها در زمان بحران از این سیاست استفاده کردند و اقتصاد خود را حتی در زمان جنگ پویا نگه داشتند.

اگر دولت به موقع وارد عمل نشود شاید زمان اصلاحات را از دست بدهیم. اقتصاد ایران متزلزل است و خارج از کنترل. تغییر سیاست‌های پولی و بانکی بدون در نظر گرفتن پشتوانه برای تولیدکنندگان نتیجه‌ای نخواهد داشت.

صرفا با گفتاردرمانی نمی‌توان کشور را اداره کرد و این وضعیت مستلزم جراحی اقتصادی است. تحریم‌ها اقتصاد کشور را نشانه گرفتند اما با مدیریت صحیح و نظارت می‌توان آثار آن را به پایین‌ترین حد رساند.

 ولی در شرایط کنونی اگر تحریم‌ها را هم در نظر نگیریم، قوه مجریه‌ای که توان اداره ندارد دقیقا مانند تحریم عمل می‌کند. تحریم فقط بخشی از مشکلات اقتصادی ماست و بخش عمده‌ای از مشکلات از عدم نظارت و سیاستگذاری‌های صحیح داخلی است و این موضوع را نمی‌توان صرفا با وعده و گفتاردرمانی بهبود بخشید.

معاون اسبق وزیر صنایع

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 20085
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا