فساد در سیستم توزیع، عامل گرانی

جهان صنعت نیوز| یحیی آل اسحاق- در زنجیره تولید، توزیع و مصرف، رسیدن کالا به مصرف کننده با نرخ تعیین شده به عهده سیستم توزیع است و اگر این سیستم به درستی عمل نکند کالا با نرخ تعیین شده به دست مصرف کننده نخواهد رسید.


 در روند تولید و تامین کالا هیچ مشکلی وجود ندارد و دلالان به دلیل ضعف در سیستم توزیع با فعالیت در بازار تمامی سرمایه گذاری های دولت را از بین برده اند.

مردم تجربه اقتصاد جنگی را داشته اند و در ۱۰سال گذشته هیچ مشکل اساسی در تامین و تولید کالاهای اساسی وجود نداشته در حالی که در گذشته بخش عمده ای کالاهای ما وارداتی بود.

اما در حال حاضر که در بسیاری از کالاهای اساسی مانند گندم و شکر خودکفا هستیم این ضعف و فساد سیستم توزیع است که مردم کالا را گران تر از قیمت واقعی خریداری می کنند. شکاف عمیق قیمتی بین ارز دولتی و آزاد باعث فضای رانتی و حضور دلالان می شود و به دلیل ضعف نهادهای نظارتی دلالان به راحتی سرمایه گذاری های دولت برای کمک به اقشار کم درآمد جامعه را با سودهای کلان نصیب خود می کنند.

عدم یکپارچگی

دولت برای تامین کالاهای اساسی در سال جاری ۱۴هزار میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰تومانی درنظر گرفته است که اختلاف قیمتی بین ارز نیمایی و دولتی در اینجا فضای رانتی بالغ بر ۶۴هزار میلیارد تومان را که نزدیک به یک سوم بودجه کل کشور است ایجاد می کند که این میزان هر فردی را در آستانه فساد قرار می دهد.

 برای جلوگیری از این فساد باید نهادهای نظارتی را قوی کرد که از این طریق بتوان بر سیستم توزیع اشراف کامل داشته باشیم. عدم یکپارچگی فرماندهی سیستم توزیع ضعف اصلی آن است چراکه این سیستم توسط اصناف، اتحادیه ها و شبکه های مختلف دیگر صورت می گیرد و از طرفی این نهادها زیر نظر دو یا سه وزارتخانه مختلف اداره می شوند که نظارت بر آن ها را با مشکلات زیادی روبرو می کند.

احیا وزارت بازرگانی که یکی از گزینه های دولت برای ساماندهی شرایط کنونی بازار است می تواند نظارت بر سیستم توزیع را یکپارچه کند و وظایف نظارت و توزیع را که بین وزارتخانه های «جهاد کشاورزی» و «وزارت صمت» پخش شده به نهادی واحد منتقل شود.

در کنار این یکپارچگی قاطعیت نهادهای نظارتی باید بر فعالان حوزه بازار به عنوان امری مبرهن و روشن جا بیافتد که تخلفات به حداقل ممکن برسد. سیستم توزیع نیاز به اصلاح دارد و تجمیع زیرشاخه های توزیع در یک نهاد آن را به سیستمی سیال و روان با کمترین مشکلات تبدیل می کند.

وزیر سابق وزارت بازرگانی

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 20298
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا