صنعت خودروسازی و حواشی آن در بورس

جهان صنعت نیوز| در بررسی وضعیت صنایع مختلف طی یک دهه اخیر در بورس اوراق بهادار تهران شاید صنعت خودروسازی را بتوان به عنوان پرحاشیه ترین صنعت بازار سرمایه نامگذاری کرد. صنعتی که برخلاف سایر صنایع با وجود انحصار فروش محصولات داخل کشور و ساختار شبه دولتی پشتوانه بزرگی را با خود به همراه دارد.


با همه این موارد دو خودروساز کشور در ۱۰ سال اخیر از لحاظ عملیاتی نتوانسته اند به سودآوری پایدار برسند. هزینه های مالی، عدم وفای به عهد شرکای خارجی، سو مدیریت و .. از جمله عوامل است که دست در دست هم داده تا روز به روز زیان انباشته دو غول خودروسازی کشور افزایش یابد. زیان انباشته ای که بهانه مناسبی است برای اخذ مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها.

به هر روی، آخرین تجدید ارزیابی دارایی ها را شرکت سایپا در زمستان ۹۴ ارایه کرد که در همان دوران سهام شرکت با بازدهی فرای ۲۰۰ درصدی در ۴ ماه زبانزد خاص و عام شد. این روزها هم صحبت از زیان انباشته شرکت ایران خودرو و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی این خودروساز به گوش می رسد. اما فراموش نکنیم که نه سایپا و نه هیچ یک از دیگر شرکت هایی که از این محل افزایش سرمایه داده اند پس از آن به سودآوری نرسیده اند و اوضاعشان نیز وخیم تر شده است.

در کنار این موارد اگر بر افزایش قیمت خودروهای داخلی در یکسال اخیر بنگریم شاید در نگاه اول اتفاق مثبتی برای خودروسازهای کشور باشد اما این افزایش قیمت ها منجر به کاهش شدید قدرت خرید مردم شده و در میزان فروش این شرکت ها در ماه های پیش رو نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

 به همین خاطر باید در انتظار طرح های حمایتی دولت در راستای افزایش قدرت خرید مردم باشیم. طرح هایی همانند فروش لیزینگی و اقساطی خودرو که می تواند مسکنی باشد بر وضعیت نامطلوب عرضه و تقاضای خودرو در کشور.

از سویی، امید خودروسازی ها در حال حاضر ادامه ممنوعیت واردات خوردو در کشور است. مسئله ای که باعث شده جایگرین برای خودروهای داخلی محدودد باشد و مردم ناچار به خرید خودروهای داخلی به هر قیمتی شوند که اگر در ماه های آتی این ممنوعیت برداشته شود می تواند در کاهش قیمت خودروهای داخلی نقش به سزایی ایفا کند. در مجموع خودروسازهای کشور در حال حاضر در تلاش هستند تا با اخذ معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صورت های مالی خود را از ورشکستگی نجات داده و سپس سامان دهی فروش محصولات به سود دهی عملیاتی برسند.

بر این اساس، سرمایه گزاران در بورس بایستی با رصد دقیق اخبار پیرامون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، بتوانند نسبت به ورود و خروج به شرکت هایی از این صنعت که این امکان را دارند از فرصت ایجاد شده استفاده کنند، مشابه زمستان سال ۹۴ بازدهی خوبی در کوتاه مدت دریافت کنند. گفتنی است، شرکت ایران خودرو با توجه به عدم افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها در دو دوره تورمی اخیر بیشترین پتانسیل را از این لحاظ داراست و می تواند کانون توجهات قرار گیرد.

حامد مددی

تحلیلگر و مشاور حوزه سرمایه گذاری در بازار سرمایه

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانیادداشت
شناسه : 21973
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا