سناریوهای ۳ صنعت پرطرفدار بورسی

جهان صنعت نیوز| مصطفی مصری‌پور- در شرایطی که وضعیت کلان اقتصادی کشور در بدترین حالت خود قرار داشت و شاخصی همچون تورم، از سقف ۳۰‌ساله خود گذر کرده و از طرفی رشد اقتصادی به رقم بی‌سابقه منفی پنج درصدی رسیده است، بازار سرمایه به مدد جهش نرخ ارز، تورم افسار‌گسیخته، ممنوعیت واردات برخی محصولات، صرفه قابل توجه صادرات و رکود بازارهای موازی توانسته در سه‌ماهه ابتدایی امسال، بیش از ۳۸ درصد بازدهی را محقق کند.

بیشترین توجه بازار در این بازه سه‌ماهه به گروه‌های خودرویی، دارویی، غذایی و بانکی بوده و در پس آن، گروه‌های پالایشی، پتروشیمی، فولادی و معدنی قرار داشته‌اند. نگاهی به بازدهی ۷۵ درصدی شاخص هم‌وزن نشان می‌دهد که تمرکز بازار در این مدت بیشتر بر نمادهای کوچک‌تر و صنایع چابک‌تر از نظر تطبیق با شرایط تورمی بوده است.

پتانسیل نهفته در صنعت دارو

در سال ۹۸، صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع سودآور بازار سرمایه مورد توجه تحلیلگران قرار گرفت. دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی این صنعت از یک سو و موج جدید افزایش نرخ‌ها از سوی دیگر، حاشیه سود این صنعت را به کلی دگرگون کرده است و به طور متوسط، سود ناخالص این صنعت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بیش از ۴۱ درصد نسبت رشد داشته و سود خالص نیز ۹۶ درصد رشد را تجربه کرده است.

از سوی‌ دیگر، به دلیل افزایش تقاضا در بازار و همچنین تزریق نقدینگی از سوی دولت، دوره وصول مطالبات صنعت به طور متوسط نصف شده و همین امر موجب شده تا با وجود رشد حدودا ۶۰ درصدی فروش شرکت‌های دارویی، هزینه مالی این شرکت‌ها تقریبا ثابت باقی بماند.

با توجه به اظهار‌نظر مدیران شرکت‌های دارویی در مجامع امسال، موجودی مواد استراتژیک این شرکت‌ها تقریبا تا پایان سال، کفاف تولید را می‌دهد و این یعنی، قسمت اعظم بهای تمام شده این صنعت تا پایان سال ثابت خواهد بود و هر گونه افزایش نرخ دارو منجر به افزایش مضاعف سودآوری می‌شود.

رشد قیمتی خودروسازان با اتکا به اهرم اخبار

در خصوص گروه خودرویی، با وجود وضعیت وخیم سال ۱۳۹۷ و کاهش شدید تیراژ تولید، وجود برخی اخبار حاشیه‌ای منجر به افزایش توجه بازار به این گروه شده است. ابلاغ اصلاحیه قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخلی و خصوصا ابلاغ دستورالعمل معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، اتفاق مثبتی برای شرکت‌هایی نظیر ایران‌خودرو است که با افزایش سرمایه از این محل، خود را از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج کنند.

ایران‌خودرو برای اینکار نیازمند هزار درصد افزایش سرمایه است و همین امر، جذابیت‌های قیمتی سهام این شرکت خودروساز را افزایش داده و موجب رشد بیش از ۸۰ درصدی آن در سال ۹۸ شده است.

اما در کنار بحث تجدید ارزیابی، افزایش تیراژ دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا در ماه‌های اردیبهشت و خرداد و فاصله گرفتن متوسط تولید آنها از وضعیت بحرانی زمستان ۹۷، دیگر نکته امیدبخش صنعت خودرو در سال ۹۸ است. ایران‌خودرو در اردیبهشت‌ماه مجموعا ۲۶ هزار و ۸۶۳ خودرو تولید کرده و مقدار فروش این شرکت نیز ۱۴ هزار و دو خودرو بوده است.

رشد تولید ۱۱۴ درصدی 

این میزان تولید در فروردین‌ماه برابر با ۱۵ هزار و ۶۶۳ خودرو بوده و بر این اساس، میزان تولید محصول ایران‌خودرو در اردیبهشت‌ماه نسبت به ماه قبل با ۷۱ درصد رشد مواجه شده است.

سایپا نیز در اردیبهشت ماه، ۳۹ هزار و ۵۱۲ عدد خودرو تولید کرده که این عدد در فروردین ماه برابر با ۱۸ هزار و ۴۴۵ خودرو بوده و بر این اساس، میزان تولید خودروی سایپا در اردیبهشت نسبت به فروردین، ۱۱۴ درصد رشد را تجربه کرده است.

علاوه بر دلایل فوق، عزم دولت برای واگذاری مانده سهام خود در سایپا و ایران‌خودرو باعث شده تا سناریوهای متفاوتی برای سهام این دو خودروساز مطرح شود. از یک سو برخی شایعات از وجود خریدار قطعی برای بلوک‌های مدیریتی سایپا خبر می‌دهد و همین امر باعث شده سایپا از سقف دو‌ساله قیمتی خود عبور کند و نمادهایی همچون وساپا، ورنا به دلیل در اختیار داشتن حق رای مدیریتی، مورد توجه بازار قرار گیرند.

تداوم صادرات فلزاتی‌ها در شرایط تحریمی

در گروه فلزات اساسی مشاهده می‌شود که تورم و جهش ارزی، دو اهرم اصلی برای افزایش جذابیت سهام شرکت‌های فولادی هستند.

با وجود اینکه این صنعت طی سال‌های ۹۷ و ۹۸، سه مرتبه مورد تحریم آمریکا قرار گرفت اما آمارهای صادراتی این صنعت همچنان مثبت بوده و بر اساس آمارهای اعلامی از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، میزان صادرات زنجیره معدن و صنایع معدنی کشور در سال ۹۷ برابر با ۲/۶ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این آمارها، ۶۷ درصد از کل صادرات زنجیره معدن کشور به محصولات فولادی و زنجیره فولادی اختصاص داشته و پس از آن، مس با ۱۵ درصد و سنگ‌آهن با ۱۳ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نکته مهم در روند ماهانه صادراتی معدن و صنایع معدنی کشور، صعودی شدن این اعداد در ماه‌های بهمن و اسفند و پرش عدد صادراتی دی‌ماه از ۳۸۴ میلیون دلار به ۶۱۷ میلیون دلار در بهمن‌ماه و پس از آن ۶۸۴ دلار در اسفند‌ماه است.

بیشترین میزان صادرات فولاد

عددی که در مرداد‌ماه در پایین‌ترین حد خود ۳۴۳ میلیون دلار و اردیبهشت‌ماه در بالاترین حد خود ۷۲۰ میلیون دلار بوده است و این یعنی، صادرات دلاری محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور که در تمام سال ۹۷ تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا بوده و سه بار نیز مورد تاکید مقامات آمریکایی قرار گرفته، در محدوده ماکسیمم سالانه خود قرار دارد.

فولادسازان بزرگ کشور در فروردین ماه مجموعا ۴۳۷ هزار تن فولاد صادر کرده‌اند که ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

بر این اساس، بیشترین میزان صادرات فولاد کشور در فولاد خوزستان ۲۵۸ هزار تن ثبت شده که ۹۵ درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته است. فولاد مبارکه در همین مدت ۵۶ هزار تن محصول صادر کرده که ۴۵ درصد افزایش یافته و این در حالی است که این شرکت در همین مدت، عرضه‌های داخلی خود را افزایش داده و توانسته نیاز داخلی را نیز به خوبی تامین کند.

گفتنی است، سه صنعت مذکور، تنها صنایع مزیت‌دار بازار سرمایه در سال ۹۸ نبوده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرایط مناسب تولید و صادرات در این سه صنعت تا پایان سال تداوم خواهد داشت.

تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 31521
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا