ردیابی بورس لندن

علی هدیه *

شاخص بورس لندن که به اختصار با نماد FTSE 100 یا «فوتسی» شناخته می‌شود، از جمله مهم‌ترین شاخص‌های بورس لندن بوده که برمبنای ۱۰۰ شرکت بزرگ بورس انگلستان ایجاد شده است. این شاخص به وسیله گروه اف‌تی‌اس‌ای، زیرمجموعه‌ای از گروه بورس اوراق بهادار لندن ارائه می‌شود. با وجود شاخص‌های دیگر در بورس لندن، شاخص فوتسی به واسطه در بر گرفتن بیش از ۸۰ درصد از ارزش بورس لندن، مهم‌ترین شاخص بازار سهام تلقی شده و با پیش‌بینی روند این شاخص، می‌توان وضعیت کلی بازار بورس لندن را پیش‌بینی کرد. دیتای این شاخص از سال ۱۹۸۶ و از سطح ۱۵۰۰ واحد در دسترس است.

موج صعودی ابتدایی این شاخص از سال ۱۹۸۶ به مدت ۱۴ سال ادامه داشته و سرانجام در سال ۲۰۰۰ میلادی به سطح ۰۰۰/۷ واحد نزدیک شده و پس از آن موج اصلاحی خود را آغاز کرده است. از منظر موج‌شماری، ساختار این شاخص در قالب زیگزاگ قابل شمارش بوده که موج ابتدایی آن یعنی موج A از زیگزاگ به مدت ۱۴ سال ادامه داشته است.

موج اصلاحی این شاخص از سال ۲۰۰۰ تاکنون ادامه داشته و به همین خاطر می‌توان اصلاح فعلی را موج B از زیگزاگ تلقی کرد. از منظر بلند‌مدت با خاتمه موج اصلاحی B، موج صعودی جدید یعنی موج C از زیگزاگ آغاز شده که مدت زمان صعود آن به میزان حداقل ۱۴ سال ادامه خواهد داشت و اهداف اولیه آن، سطوح ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد خواهد بود اما تا مدت زمان حداقل یک سال آتی، شروع این موج صعودی از احتمال کمی برخوردار است. 

همچنین از منظر میان‌مدت در تایم فریم هفتگی می‌توان ساختار فعلی را نزولی تلقی کرد و انتظار داشت از محدوده ۷ یا ۸ هزار واحد موج نزولی مجددی آغاز شود که تا سطح ۶۵۰۰ واحد به عنوان هدف اول و سطح ۶ هزار واحد به عنوان هدف دوم ادامه داشته باشد.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 292449
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا