دیپلماسی سایه‌؛ استراتژی چین

محمود اشرفی *

دیپلماسی چین آرام و خزنده و به دور از ماجراجویی‌های سیاسی است. استراتژی فراسرزمینی این کشور مبتنی بر خویشتنداری و سکوت دیپلماتیک است. ماهیت دوگانه، چین را برکنار از تنش‌های جاری سیاسی حاکم بر گستره جهانی می‌کند.با وجود چیرگی حزب کمونیست، مشارکت ژرف چین در اقتصاد جهانی مانع از سوگیری این کشور به سمت روسیه و مخالفان ناتو می‌شود.

این ویژگی‌ها به چین این امکان را می‌دهد که برکنار از تنش‌های سیاسی جاری در عرصه بین‌المللی باشد؛ تنش‌هایی که به مثابه مانعی فرا راه راهبردهای فراملی است‌.اما چین این‌ گونه موانع را در گذرگاه استراتژی خود پیش رو ندارد. تنش کنونی اوکراین و روسیه و موضع کنونی چین از طریق دیپلماسی سایه و پنهان در این زمینه مثال‌زدنی است.

آمریکا و چین در مورد ماجرای اوکراین دارای مزیت دوری جغرافیایی هستند. اما آمریکا به علت موضوعات ژئوپلیتیک و گره خوردن منافع حیاتی خود با اروپا و ناتو، ناگزیر به مداخله دیپلماتیک فعال و نظامی در شرق اروپا و اوکراین است. این در حالی است که چین در قبال این تنش بین‌المللی هیچ‌گونه هزینه سیاسی و مالی نداشته است.

حفاظت از منافع ژئوپلیتیک، آمریکا و اروپا را ناگزیر به پیش گرفتن گزینه‌های پرهزینه ژئواستراتژیک می‌کند؛ هزینه‌هایی که فرسایشی شدن تنش اوکراین، بی‌حاصل بودن آن را آشکار خواهد کرد‌. لشکرکشی مسکو به مرزهای اوکراین هدف اصلی موازنه قوا و جلوگیری از گسترش ناتو به نزدیکی مرز‌های روسیه را پیش دارد. خرد دیپلماتیک در دوسوی اوکراین مانع از درگیری نظامی خواهد شد. روسیه، اروپا و آمریکا هزینه موازنه قوا و حفظ مرزهای ژئوپلیتیک را می‌پردازند. چین بی‌هیچ هزینه‌ای در سایه و سکوت برنده این تنش بین‌المللی است.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 247127
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا