دو مشکل اصلی گردشگری ایران

محمدرضا دانشور *

جهت آن که بتوانیم یک مقصد گردشگری را معرفی کنیم به عنصرهای متفاوتی نیاز داریم.نخستین موضوعی که باید طرف توجه قرار گیرد مساله معرفی و تبلیغات در حوزه گردشگری است. در مرحله بعد باید مسایلی نظیر کیفیت فرودگاه، هتل، اماکن باستانی، رستوران ها و مواردی از این دست طرف توجه قرار گیرند و برای بهبود وضعیت آنها تلاش کرد.

در نهایت مساله امنیت نیز برای گردشگران دارای اهمیت است. به نظرم همه این موارد باید مورد توجه و نظر قرار گیرند تا بتوان یک منطقه گردشگری و یا یک کشور را به عنوان مقصد گردشگری در سطح بین‌المللی معرفی کرد.

معتقدم مهمترین چالش امروز در خصوص گردشگری ایران آن است که متاسفانه برای ایران کم تبلیغ می‌شود.

برخی کلیشه‌ها در ذهن مخاطبان گردشگری وجود دارد که تصور می‌کنند ایران کشور ناامنی است، این در حالی است که اگر تبلیغات موثری برای گردشگری ایران در سطح بین‌المللی وجود داشته باشد و این تبلیغات در جهت مثبت دیده شود می تواند اثرگذار بوده و باعث بهبود وضعیت گردشگری ورودی به ایران شود.

به نظرم استفاده از متخصصان بازاریابی می‌تواند در حوزه گردشگری اثرگذار باشد؛ در حقیقت سه بحث بازار سازی، بازاریابی و بازارداری در حوزه معرفی گردشگری ایران باید طرف توجه قرار گیرد.

موضوع  بازارسازی در تخصص وزارت میراث فرهنگی است که باید  با کمک پتانسیل هایی موجود و با کمک نمایندگان ایران در خارج از کشور و کاردارهای فرهنگی انجام شود.

معتقدم  از شرکت های متخصص گردشگری در کشورهای مختلف باید برای معرفی ایران کمک گرفت و امضای قراداد با آنها برای معرفی کشورمان به عنوان مقصد گردشگری می تواند بسیار اثرگذار باشد.

بازاریابی برای گردشگری ایران نیز با شرکت در نمایشگاه ها، برگزاری کنفرانس ها و برنامه ها قابل انجام است.

در حال حاضر فعالان گردشگری به مسایل زیست محیطی نیز توجه لازم را ندارند. به عنوان مثال در شمال کشور و در کناره های دریای خزر به مسایل زیست محیطی  و نریختن زباله در کنار سواحل توجه نمی‌شود.

برداشت من این است که این معضل به تفکر مردم در خصوص گردشگری مربوط است و همچنین راهنمای گردشگری نیز باید به گونه ای آموزش ببیند که به فکر حل مشکلات زیست محیطی باشند تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

*فعال و مدرس رسمی حوزه گردشگری

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 310270
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا