دولت متهم ردیف اول بازنگشتن ارزهای صادراتی

جهان صنعت نیوز| مسعود دانشمند- بازار انحصاری فعالیت‌های اقتصادی و در اختیار داشتن ۷۰ درصد از بازار صادراتی کشور از سوی دولت، این سوال را ایجاد می‌کند که چرا سیاستگذار اقتصادی همواره بخش خصوصی را متهم ردیف اولی می‌داند که ارز حاصل از فعالیت صادراتی‌اش را به چرخه اقتصادی بازنمی‌گرداند‌.

آمارهای موجود از حجم فعالیت‌های صادرات‌محور نشان می‌دهد که حدود ۳۳ میلیارد دلار آن مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی است، حدود هشت میلیارد دلار آن مربوط به صادرات مس و آهن و مواد معدنی است و در این میان سهم بخش خصوصی از صادرات، تنها چیزی در حدود شش میلیارد دلار خواهد بود.

صادرات در انحصار دولت

مقایسه سهم صادراتی دولت و شرکت‌های زیرمجموعه دولتی با سهم صادراتی بخش خصوصی بیانگر آن است که ارزهایی که به اقتصاد بازنمی‌گردد ریشه در سیاست‌های خود دولت دارد‌.

 به عبارتی از آنجا که صادرات عمده محصولاتی چون میعانات گازی، مواد پتروشیمی، مواد معدنی، کنسانتره مس و فولاد در انحصار دولت است، بر این اساس دولت خود متهم اصلی در عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور است‌.

بنابراین بهتر است دولت به جای فرافکنی و متهم کردن بخش خصوصی، سیاست‌های خود را به‌گونه‌ای سامان دهد که امکان بازگشت ارزهای صادراتی به کشور فراهم شود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 20012
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا