دانشگاه دیجیتالی ترکیه (نت کنت)

دکتر سیدجلال ابراهیمی *

دانشگاه علوم و تحقیقات «آک دنیز» در سال ۲۰۰۹ اولین مرکز آموزش مستقل آنلاین را تحت عنوان دانشگاه آنلاین NETKENT تاسیس و آموزش دیجیتالی را عملیاتی کرد. این دانشگاه هم‌اکنون در ۹ رشته در مقطع کارشناسی و دو رشته در مقطع کارشناسی ارشد در سه دانشکده فعالیت دارد. دانشگاه NET KENT  از ۲۳ کشور و چهار قاره دانشجو دارد و مرکز این دانشگاه در جمهوری ترک قبرس شمالی است. لزوما باید یادآور شد که ساختار سنتی دانشگاه بر اساس فهرست میراث فرهنگی یونسکو در آغاز دانشگاه ۰/۱ نامیده شد و بعد دانشگاه ۰/۲ با پذیرش تورهایی از دانشجویان در گروه‌های فکری و موضوعی در رشته‌های علوم انسانی‌، فنی و… ادامه یافت و دانشگاه ۰/۳ با انطباق فناوری  اطلاعات و ارتباطات و حال دانشگاه ۰/۴ از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی در عصر تحول دیجیتالی به وجود آمده است.

در دانشگاه‌های آنلاین آموزش عالی و روش‌های  آموزش به صورت همزمان در تمام نقاط و حضور دانشجویی در هر کشور و هر مکان با پدیده‌هایی مانند بلاکچین، هوش مصنوعی، متاورس ارائه می‌شود و در کنار دانشگاه‌های سنتی آموزش رسمی ارائه می‌کنند و آموزش آنلاین انجام می‌شود. در این زمینه، دانشگاه‌های دیجیتال سهم مهمی در بخش آموزش عالی جهانی دارند و همراه با دانشگاه‌های سنتی که آموزش رسمی ارائه می‌کنند. دانشگاه‌های آنلاین و دیجیتالی به توسعه پایدار خود در دنیای پیوسته در حال تغییر ارائه می‌دهد و بسیاری از دانشگاه‌های معتبر در سراسر جهان مانند ‌هاروارد، MIT، استنفورد، آکسفورد و سوربن برنامه‌های آنلاین مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را پس از سال ۲۰۱۰ اجرا کردند. در واقع هدف این بود که آموزش دانشگاهی را بدون مفاهیم جغرافیا و زمان به موثرترین شکل و با کیفیت علمی بالا ارائه کنند و این امر به توسعه بهتر منابع انسانی و ارزش‌افزوده اقتصادی منجر می‌شود و در نهایت به توسعه پایدار جامعه کمک می‌کند. در دوران همه‌گیری کرونا طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که نه تنها در ترکیه بلکه در همه جای دنیا مشخص شده که مهم روش آموزش نیست، بلکه مربی (استاد) و محتوا است.

پروژه دهکده علم جان می‌گیرد:

«علی اشکینات» نایب‌رییس دانشگاه
 NET KENT اعلام کرده که زمینه برای همکاری‌های علمی به ویژه در حوزه صنعت برجسته می‌شود و با ایجاد یک گردهمایی و بسترسازی همکاری فکری، تولید صنعتی در مرحله اول قرار می‌گیرد. او می‌گوید: برای نسل X (جدید) تحصیلات دانشگاهی مفهوم مهمی بود که باید به آن دست می‌یافتیم. جوانان نمی‌خواهند زمان را تلف کنند برای نسل جدید اولویت سرعت در یادگیری و یادگیری علومی است که در زندگی اجتماعی آنها بسیار موثر است. در نظر آنها اولویت، فرصت‌های شغلی است که با تحصیلاتی که دریافت می‌کنند به فرصت‌های شغلی دست یابند. در این زمینه، آموزش برای آنها یک پدیده مادام‌العمر است، زیرا آنها آگاه هستند که حرفه‌ها، مفاهیم و زمینه‌های کاری به سرعت در حال تغییر هستند. بنابراین، آنها می‌دانند که شاید در مسیر شغلی خود بیش از یک حرفه داشته باشند. ثانیا مفهوم زمان بسیار ارزشمند است، زیرا آنها تحمل اتلاف وقت در فضای رقابتی دنیای تجارت را ندارند. نسل جدید از اهمیت آموزش آنلاین آگاه است. «اشکینت» معتقد است که جوانان ترجیح می‌دهند بخش‌هایی را مطالعه کنند که لازم دارند و نمی‌خواهند دروسی که نیاز ندارند بخوانند. آنان نگران آینده شغلی خود هستند و می‌خواهند سریع به سود اقتصادی دست یابند تا استانداردهای زندگی مورد نظر خود را در آینده فراهم کنند. مدیران دانشگاه netkent معتقدند در زمینه مهندسی کامپیوتر و به‌ویژه نرم‌افزار روند رو به رشدی وجود دارد و ترکیه نیز به این مهم توجه کرده و جهت‌گیری خود را در این زمینه متمرکز کرده است. در دنیای امروز منابع انسانی بیشتر در هماهنگی با دنیای دیجیتالی‌شده شکل گرفته و ترکیه سعی دارد ترجیحات دانشگاهی را در این چارچوب ادامه دهد. هم‌اکنون دانشگاه دیجیتالی ترکیه دارای دانشکده‌های حقوق، علوم اقتصادی و اداری، مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم سیاسی است. در این دانشگاه نرخ استفاده از اینترنت پیوسته در حال افزایش است و استفاده از زمان در آموزش اهمیت بیشتر را نشان می‌دهد در این دانشگاه سرعت اینترنت قابل مقایسه با حوزه کشورهای آسیایی نیست.

* رییس خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 255854
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا