خط خروج کارآفرینان از کشور

حسن ناصری * 


یکی از کارآفرینان بزرگ تعریف می‌کرد که به اصرار خانواده به ترکیه رفتیم تا در این کشور دوری بزنیم و استانبول را ببینیم. طی این سال‌ها بارها از ترکیه ترانسفر شده بودم ولی در هشت سال اخیر در این کشور نماینده بودم البته با دفتر تجاری در این کشور کار می‌کردم و مواد اولیه تهیه می‌کردم و جالب این بود که در فرودگاه بعد از تحویل چمدان یک تابلو دیدم که اسم من روی آن نوشته شده بود و پرسیدم قرار نبود کسی دنبال من باشد. من رزرو هتل دارم. گفتند از صنایع آمده‌ایم و مایل هستیم خدمات شما را برعهده بگیریم و جلسه‌ای با هم داشته باشیم. تشکر کردم و قول دادم جلسه‌ای با آنها برگزار کنم ولی هر روز پیگیری می‌کردند و تا زمان اعلام با تشریفات ویژه من را به دفتر صنایع خود بردند و در ابتدا آماری از سرمایه‌گذاری و ایجاد کارخانه‌ها در ترکیه و شرکت‌های ایرانی و لیستی از خدمات و همکاری‌ها برای ایجاد کارخانه‌ام در آنجا به من دادند. بیش از هر چیز استقبال و احترام به من به عنوان یک کارآفرین برایم جالب بود. داستان‌های زیادی در مورد آسانی فرآیند را‌ه‌اندازی کارخانه در ترکیه و گرجستان شنیده‌ایم و البته با بررسی‌هایی که انجام دادیم.

آذربایجان و قبرس نیز به دنبال جذب کارآفرینان ایرانی هستند؛ جذب کسانی که در این کشور آموزش دیده‌اند و پرورش یافته‌اند. البته سرمایه‌گذاری و مهاجرت قطعه‌سازان داخلی به ترکیه و گرجستان به یک رویه مانند سرمایه‌گذاری برای خرید خانه در ترکیه تبدیل شده است. ولی در کشور چه اتفاقی افتاده؟ هر روز قوانین بانکی سخت‌تر می‌شود و فرآیندهای تولید و قانون کار و حتی دخالت‌های سازمان‌های نظارتی واقعا کارآفرینان را خسته می‌کند.

به طرح جذب کارآفرینان در کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری در آن کشورها چه کسانی در کشور کمک می‌کنند؟ کارآفرین نیاز به آرامش فکری دارد و نباید به عنوان عنصر نامطلوب در کشور نشان داده شود. در واقع تفکر کمونیستی را نباید رواج دهیم تا کارآفرینان ما بتوانند پیشرفت کنند و بیشتر توسعه کار دهند و اشتغال ایجاد کنند. اما اینکه کارآفرین باید هر روز یک جایی پاسخ دهد و در یک سازمان بازخواست شود راهی است که کمک به خروج کارآفرینان می‌کند. در همه دنیا توسعه اقتصاد به عهده شرکت‌های بزرگ گذاشته می‌شود و شرکت‌های بین‌المللی در دنیا حتی از اقتصاد چند کشور بزرگتر هستند.

راه‌حل تولید اقتصاد در کشور کمک به ایجاد شرکت‌های بزرگ خصوصی در بزرگ‌تر شدن است تا در معجزه تولید هزینه‌ها را کاهش دهیم. کارآفرین نیاز به احترام دارد. رییس قوه قضاییه در سخنرانی‌های مختلف این موضوع را تذکر داده‌اند. رویه ایشان در رفع موانع برای تولید یک رویه بی‌نقص و حمایتی است. ایشان کارآفرین و سرمایه‌گذار را برای کشور مفید می‌داند و در تمام رویه‌ها، از روزی که شروع به کار در سمت رییس قوه قضاییه کرده‌اند این رفتار دیده شده است. کارآفرینان و سرمایه‌گذاران علاوه بر اینکه باید در یک سیستم سالم فعالیت کنند و حقوق دولت را به موقع بدهند، باید از سوی نظام حمایت شوند.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 242291
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا